۰ نفر

نماینده ویژه رئیس جمهوری مطرح کرد:

ترکان: دولت ساکنان بافت فرسوده را به حال خود رها نمی‌کند/ ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 256980
ترکان: دولت ساکنان بافت فرسوده را به حال خود رها نمی‌کند/ ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند

نماینده ویژه رئیس جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده با تأکید بر تمرکز دولت بر نوسازی بافت‌های فرسوده توسعه اقتصادی سواحل کشور و ساکن شدن بخش مهمی از جمعیت کشور در این سواحل را از اقدامات دولت برای کاهش حاشیه نشینی در اطرف کلانشهرها و بخشی از برنامه دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اکبر ترکان  علت به وجود آمدن بافت‌های فرسوده را در تصمیم‌گیری برای نوسازی این بافت‌ها با اهمیت دانست و گفت: بر اساس آمار 11 میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهرها که بزرگترین بخش بافت‌های فرسوده در کشور است زندگی می‌کنند. بخش دیگری از بافت‌های فرسوده را بافت‌های قدیمی و تاریخی تشکیل می‌دهند که به علت توجه نشدن به آن تبدیل به بافت فرسوده شده‌اند. بخشی از محلات به لحاظ تاریخی ارزشمند هستند اما در بافت شهری فرسوده محسوب می‌شوند و مهم‌تر از بافت‌های فرسوده، موضوع حاشیه‌نشینی است که به‌لحاظ زیرساخت‌ها و نیازهای اولیه از حداقل‌ها نیز برخوردار نیستند. لذا در این حوزه شخص رئیس جمهوری نگاه ویژه‌ دارد و بر نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید می‌کند. ترکان محله‌های ناکارآمد را سومین بخش از بافت فرسوده در کشور عنوان کرد و علت پیدایش آن را دادن زمین به فقرا برای ساخت خانه در اوایل انقلاب عنوان کرد. به گفته ترکان بخشی از مردم در این زمین‌ها برای خود آلونک‌هایی ساختند که هیچ زیرساختی نداشت و از قوانین توسعه شهری محروم بود و نقشه محله نداشتند، این ساخت و سازها اکنون به بافت فرسوده تبدیل شده‌اند. نماینده ویژه رئیس جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی و به‌دنبال آن مهاجرت از روستا به‌حاشیه شهرهایی مانند تهران و مشهد و... را از دلایل مهم توسعه حاشیه نشینی نام برد و گفت: اگر بپذیریم مهاجرت پدیده‌ای الزامی است باید آن را هدایت کنیم، اگر مهاجرت هدایت نشود مهاجران برای ‌گذران زندگی در حاشیه شهرها و هر کجا، جایی گیرشان بیاید زندگی می‌کنند بدون اینکه هیچ نوع ساختاری در آنجا از نظر ساخت و ساز و زیرساخت‌های شهری وجود داشته باشد.

ترکان همچنین با اشاره به جمعیت 70 درصدی ساکن در سواحل در کشورهای دیگر گفت در ایران تنها 2 درصد جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند که علت آن توسعه نیافتگی سواحل است، ما باید توسعه اقتصادی را به این نقاط از کشور هدایت کنیم تا جمعیت کشور و مهاجران را به جای اجبار به حاشیه نشینی در سواحل ساکن کنیم.

ترکان گفت: به جای اینکه کارخانه فولاد را در بندرعباس بسازیم آن را به اصفهان بردیم که با توجه به کم آبی اصفهان معضلی برای این شهر و کشور شده است همچنین انتقال پتروشیمی‌ها از شهرهای دیگر به شهرهای ساحلی از عوامل دیگر توسعه اقتصادی سواحل است.

وی گفت: دولت به حاشیه نشینی و ساکنان آن بی‌اعتنا نیست و تمرکز خود را بر حل این معضلات قرار داده است و اگر برنامه‌ها اجرا شود به تراز سکونتی کشور کمک می‌کند. ترکان تسهیلات 6 درصدی برای خریداران خانه‌های نوسازی شده در بافت فرسوده را کمک مهم دولت برای نوسازی بافت فرسوده اعلام کرد و گفت: در برنامه دولت،  دولت هیچ دخالتی در ساخت ندارد و توسعه گرها و بخش خصوصی کار ساخت را انجام می‌دهند که 50 درصد از ساخت و سازها به مالکان و 50 درصد به سازندگان واگذار می‌شود و سیاست دولت این است  50 درصدی  را که به سازندگان می‌رسد به خانه اولی‌ها و کسانی که از تسهیلات صندوق یکم استفاده می‌کنند، واگذار شود.