۰ نفر

اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی زیان اعلام کرده‌اند

وصول ۸۶درصد مالیات‌ها در ۱۱ماه سال‌جاری/ نهایی شدن تفاهم‌نامه بانک‌ها با سازمان امور مالیاتی برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۳۶
کد خبر: 256309
وصول ۸۶درصد مالیات‌ها در ۱۱ماه سال‌جاری/ نهایی شدن تفاهم‌نامه بانک‌ها با سازمان امور مالیاتی برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی

معاون سازمان امور مالیاتی گفت:‌ ۸۶ درصد مالیات‌ها در ۱۱ ماه سال جاری وصول شده است که رقم آن ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

نادر جنتی با اشاره وصل به درآمدهای مالیاتی 11 ماهه امسال اظهار داشت: 80 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که 45 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات مستقیم و 35 هزار و 400 میلیارد تومان نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در حال حاضر 86 درصد از درآمد مالیات محقق شده و 14 درصد از مالیات عدم تحقق دارد که تلاش می‌کنیم در ماه آخر جبران کنیم.

وی با بیان اینکه در پایان هر فصل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزده از مودیان دریافت می‌شود، تصریح کرد: بنابراین طبیعی است که در برخی ماه‌های سال درآمد این بخش مالیاتی بیشتر از مالیات‌های مستقیم باشد. در بخش مالیات‌های مستقیم سالی یک بار اظهارنامه اخذ می‌شود.

جنتی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های دولتی اوضاع خوبی ندارند و مالیات خوبی وصول نشده است، گفت: اکثرا شرکت‌ها زیان اعلام کرده‌اند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور است. اکثر واحدهایی که زیاد اعلام کردند، نیز تولیدی هستند و همچنین شرکت‌های بزرگ شرایط مشابه دارند.

وی در مورد اینکه تفاهم نامه با بانک‌ها برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی است، گفت: اکثر بانک‌ها تفاهم‌نامه را امضا کردند و یک بانک ایران ونزوئلا که در کیش فعالیت دارد، هنوز نهایی نشده است. بانک‌های دولتی و خصوصی نیز یا تفاهم را امضا کرده یا در حال نهایی شدن است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در مورد جزئیات تفاهم نامه با بانک‌ها گفت:‌ جزئیات آن مربوط به دریافت اطلاعات حساب‌ها و آنچه طبق قانون خواسته شده را بیان کنند. فوریت این است که مانده حساب‌ها و اطلاعات را تا پایان سال به ما بدهند، تا برای رسیدگی و تشخیص مالیات قابل بهره‌برداری باشد. امیدوارم که این اطلاعات به بررسی اظهارنامه‌های سال 96 مودیان برسد.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیاتی بیان داشت: طبق قانون بانک‌ها باید یک سال پیش، اطلاعات خود را ارائه می‌دادند، ولی بالاخره زیر ساخت‌ها و نرم‌افزارها و ارتباطات این موضوع فراهم نیست.

جنتی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی به جاهای خوبی رسیده است، اظهار داشت: اظهارنامه‌ها و تمامی محاسبات مالیات الکترونیکی و سیستمی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام مالیاتی امضای طلایی نداریم، یادآور شد: کل رسیدگی و محاسبه، تشخیص و حسابرسی مالیات مشاغل و شرکت‌های بزرگ و کوچک سیستمی انجام می‌شود و فرایندها دستی نیست.