۰ نفر

۹۰درصد درآمد مالیاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده محقق شد

رشد ۲۰درصدی وصول مالیات بر ارزش‌افزوده/ سهم ۴۲درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از درآمدهای مالیاتی

۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۶
کد خبر: 255441
رشد ۲۰درصدی وصول مالیات بر ارزش‌افزوده/ سهم ۴۲درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از درآمدهای مالیاتی

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور:در ۱۱ ماه گذشته ۵۱ هزار میلیارد تومان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده وصول شد که نسبت به پارسال رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

محمد مسیحی گفت: از ۵۱ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده، ۳۵ هزار میلیارد تومان مالیاتی است که به حساب خزانه دولت واریز شده و ۱۶ هزار میلیارد تومان هم عوارضی است که به حساب شهرداریها و دهداریهای سراسر کشور واریز می شود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی در عین حال از تحقق ۹۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: انتظار می رود برای سال آینده نیز بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده درآمد مالیاتی وصول شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور درباره ضرورت حمایت از تولید با ارائه معافیتهای مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده را مالیاتی بر پایه مصرف دانست و گفت: اگر مودیان در یک نظام صحیح و منضبط قانون را اجرا کنند نباید باری روی دوش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داشته باشیم بلکه این بار باید به مصرف کنندگان نهایی منتقل شود.

وی با یادآوری این که در حال حاضر ۸۵ درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده مبتنی بر خود اظهاری، تمکین و توافق و بدون مراجعه به هیئتهای حل اختلاف وصول می شود گفت: قطعا مشکلاتی را هم در حوزه قانونگذاری و اجرا داریم که با اصلاح بخشنامه و دستورالعمل در حوزه اجرا و عزم و اراده نمایندگان مجلس در حوزه قانونگذاری که با فوریت در ابتدای سال آینده در صدد اصلاحاتی در این حوزه هستیم.

با وجود این، مسیحی مالیات بر ارزش افزوده را جزو برنامه های محوری طرح تحول نظام مالیاتی دانست و گفت: در یک مقطع زمانی، نرخ مالیات بر درآمد و مالیات بر تولید بالای ۵۴ درصد بود که پس از کاهش آن به نرخ ۲۵ درصد، اخذ مالیات بر ارزش افزوده اجرا شد تا عملا با اصلاح نظام نرخ گذاری مالیاتی برآیند حرکتمان از تولید و درآمد به سمت مالیات بر مصرف تغییر یابد.

به گفته این مقام مسئول در سال ۹۶ از مجموع درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی ۴۲ درصد از محل ارزش افزوده و ۵۸ درصد هم از محل مالیاتهای مستقیم بوده که با احتساب عوارضی که برای شهرداریها و در چارچوب مالیات بر ارزش افزوده وصول می شود و البته در سرجمع درآمدهای مالیاتی گزارش نمی شود، بنابراین می توان گفت میزان اخذ درآمد مالیاتی از هر دو حوزه از یک نسبت برابری در نظام بودجه ای کشور اعم از دولت و شهرداریها برخوردار است.

وی با بیان این که طبق لایحه بودجه در سرجمع درآمدهای مالیاتی سال آینده ۱۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات پیش بینی شده است گفت: از این میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۶۲ هزار میلیارد تومان نیز از محل مالیاتهای مستقیم و مالیات بر درآمد خواهد بود.

یادآوری می شود از سال ۹۵ نخستین بار مجموع درآمدهای مالیاتی کشور از درامدهای نفتی پیشی گرفت و برایند این امر هم، تداوم حرکت به سمت درآمدهای پایدار را نشان می دهد تا طبق برنامه ریزیها، درآمدهای نفتی بیشتر صرف طرحهای زیر ساختی و اساسی کشور شود.