۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

رقم بودجه جاری با کوچک‌سازی دولت منافات دارد/ وضعیت خوب پروژه‌های عمرانی در صورت تحقق ظرفیت‌های پیش‌بینی شده

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 254533
رقم بودجه جاری با کوچک‌سازی دولت منافات دارد/ وضعیت خوب پروژه‌های عمرانی در صورت تحقق ظرفیت‌های پیش‌بینی شده

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه به ظاهر سیاستگذاری کلان کشور معطوف به کوچک‌سازی دولت است، گفت: رقم بالای بودجه جاری در بودجه سال 97 برخلاف این سیاست کلان است و با آن منافات دارد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ اقبال محمدیان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار داشت: در حالی در بودجه 97 رقم بودجه عمرانی پایین و رقم بودجه جاری بالاست که از کوچک‌سازی بدنه دولت به عنوان سیاستگذاری کلان کشور یاد می‌شود.

وی بودجه پیشنهادی دولت برای تکمیل پروژه‌های عمرانی از محل درآمد عمومی کشور را رقم بسیار ناچیزی دانست و عنوان کرد: اگر در بودجه 97 درآمدهایی که از طریق دیگر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده محقق شود، این پروژه‌ها در سال 97 روند مثبت و خوبی خواهد داشت.

به گفته این نماینده مجلس در بودجه 97 چند روش برای تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده که استفاده از صندوق توسعه ملی، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها و بخش خصوصی در کنار ظرفیت بانک‌ها و استفاده از اوراق خزانه اسلامی از جمله آنهاست، اما قاعدتا مهم‌ترین و موثرترین عامل تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های بخش خصوصی است.

محمدیان با تاکید بر اینکه بهترین اقدام برای تکمیل پروژه‌های عمرانی انتفاعی کردن آنها با استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی است، اظهار داشت: نقطه ضعف مشهود در بودجه 97 این است که دولت برای انتفاعی کردن پروژه‌های عمرانی در جهت جذب سرمایه گذار تدبیری اتخاذ نکرده و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از منابع و پتانسیل‌های بخش خصوصی برای پیش بردن پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

محمدیان با اشاره به اینکه اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌تواند موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال موقت شود، اظهار داشت: این در حالی است که رقم پیش بینی شده برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی در بودجه 97 رقم قابل توجهی نیست و به گونه‌ای نیست که منجر به تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در بودجه 97 به جز 14 هزار کیلومتر ریل گذاری که مطابق با برنامه ششم توسعه باید انجام شود، پروژه‌های جدید عمرانی تعریف نشده و بیشتر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به خصوص پروژه‌هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد مدنظر قرار گرفته است.

نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس تکمیل پروژه‌های عمرانی را از جهت صرفه جویی در منابع و جلوگیری از مستهلک شدن آنها ضروری دانست و افزود: دولت در لایحه بودجه 97 پیشنهاد داده بود که از ظرفیت‌هایی غیر از بودجه دولتی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استفاده شود که با توجه به محدودیت منابع دولتی نمایندگان مجلس این پیشنهاد را مورد تصویب قرار دادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وجود بیش از 70 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور گفت: البته وجود این تعداد پروژه نیمه تمام نمی‌تواند بهانه خوبی برای تعریف نشدن پروژه‌های عمرانی جدید باشد زیرا پروژه‌های عمرانی جدید موجب اشتغالزایی و  رونق اقتصادی و رضایتمندی مردم می‌شود و زمینه توسعه کشور را فراهم می‌کند.