۰ نفر

وضعیت ایران در شاخص ادراک فساد بهبود یافت

۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۰
کد خبر: 254143
وضعیت ایران در شاخص ادراک فساد بهبود یافت

موسسه بین المللی شفافیت در جدیدترین گزارش خود ایران را در بین ۱۸۰ کشور جهان از نظر شاخص ادراک فساد در رتبه ۱۳۰ قرار داد.

به گزارش‌ اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، موسسه بین المللی شفافیت در جدیدترین گزارش خود از شاخص ادراک فساد، ایران را در بین 180 کشور جهان در رتبه 130 قرار داد. نمره ایران در این شاخص از 25 در سال 2013 به 30 در سال 2017 ارتقا یافته است.

 19 کشور از 21 کشور عرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این شاخص نمره پایین تر از 50 را کسب کرده اند که به معنای سطح بالای فساد در بخش دولتی در این کشورها است.

موسسه بین المللی شفافیت در گزارش خود تصریح کرده که امسال، اکثر کشورها هیچ پیشرفتی در پایان دادن به فساد نداشته یا پیشرفتی جزئی را حاصل کرده اند.

در این شاخص 180 کشوری، سطح فساد بخش دولتی از منظر کارشناسان و تجار مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کشور نمره ای بین 0 تا 100 در نظر گرفته شده است. بیش از دو سوم از کشورها امسال نمره زیر 50 دریافت کرده اند و نمره متوسط سطح فساد در بین کل کشورهای این فهرست 43 بوده است.

امسال کشورهای نیوزیلند و دانمارک با کسب نمره های 89 و 88 به ترتیب جزء پاک ترین کشورها از نظر فساد بوده اند. کشورهای سوریه، سودان جنوبی و سومالی نیز با کسب نمرات 14، 12 و 9 جزء فاسد ترین کشورهای جهان هستند.

ایران امسال نسبت به سال گذشته با یک نمره بهبود در شاخص ادراک فساد مواجه شده است. نمره ایران در این شاخص در سال قبل 29 اعلام شده بود که در گزارش جدید این رقم به 30 رسیده است.

رتبه ایران نیز در رده بندی جهانی یک پله صعود داشته است. ایران در شاخص ادراک فساد در سال قبل رتبه 131 جهان را بدست آورده بود اما در گزارش امسال به رتبه 130 ارتقا پیدا کرده است.