۰ نفر

ظریف: آمریکایی‌ها درکی از تجربه قبل انقلاب مردم ایران ندارند

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 253669
ظریف: آمریکایی‌ها درکی از تجربه قبل انقلاب مردم ایران ندارند

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه انقلاب 57 در واقع خواست مردم برای احقاق شأن و منزلتشان بود، گفت که آمریکایی‌ها درکی از تجربه مردم ایران قبل از انقلاب ندارند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس»، در خصوص مفهوم انقلاب سال 1357 گفت: «حدس می‌زنم، افراد مختلف، احساسات مختلفی نسبت به انقلاب دارند اما من معتقدم که انقلاب، تقاضای شأن و منزلت مردم ایران بود. آنها می‌خواستند برای آنچه که هستند، برای تاریخشان و برای هویتشان، به رسمیت شناخته شوند».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی در پاسخ به سؤال دیگر این شبکه آمریکایی مبنی بر اینکه آیا مردم آمریکا به طور کلی، تجربه مردم ایران قبل از انقلاب 57 را درک می‌کنند، گفت:«حدس می‌زنم درکی نداشته باشند. من معتقدم که مردم آمریکا در معرض چنین برافروختگی و فقدان احترام که مردم ایران در معرض آن بودند، قرار نگرفته‌اند و این در حالی است که ایران همپیمان نزدیک آمریکا بود ولی شما می‌توانید احساس کنید که ایران آنطور که شایسته بود، از احترام برخوردار نبود».

ظریف درباره درک و نگرش برخی دولت‌های عربی از انقلاب اسلامی ایران توضیح داد: «برخی از آنها....مقابل این انقلاب حالت تدافعی گرفته‌اند و بدون آنکه ایران کاری بکند، برای شکست این انقلاب آماده می‌شوند. زنده‌ترین مثالی این مسئله، اقدامات آنها در تسلیح، تأمین منابع مالی و حمایت از تهاجم ظالمانه هشت ساله علیه ایران بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که انقلاب ایران را یک انقلاب شیعه خوانده بود، گفت: «شما شاهد هستید که آنها به واسطه انتخاب‌های اشتباهی که داشته‌اند، احساس تهدید می‌کنند. (این انتخاب‌ها) با صدام حسین شروع شد و با القاعده، داعش، جبهه‌النصره ادامه یافت، آنها همه گزینه‌های اشتباه را انتخاب کردند بنابراین هم‌اکنون به منظور آنکه بتوانند به نوعی آنچه که انجام داده‌اند را توجیه کنند، مجبورند که این انقلاب را اینگونه بنامند».

وی ادامه داد: «ایران از آرمان فلسطین حمایت می‌کند. آیا فلسطین یک انقلاب شیعه است؟ آیا فلسطینیان شیعه هستند؟ ما سنگین‌ترین هزینه را برای حمایت خود از مردم فلسطین پرداخته‌ایم. من حتی برای یک دقیقه هم به اینکه چند درصد از فلسطینیان شیعه هستند، فکر نمی‌کنم. بنابراین فکر می‌کنم آنها (عربستان) باید قبل از اینکه چنین اظهارات مضحکی را مطرح کند، بیشتر بیاندیشند».

ظریف درباره انقلاب ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما می‌گویید که این یک انقلاب شیعه نبود، گفت: «خیر زیرا آن یک انقلاب اسلامی بود زیرا همه را گردهم آورد و همانطور که گفتید در سراسر جهان اسلام طنین انداز شد. افرادی تلاش می‌کنند آن را بعنوان یک انقلاب شیعه به تصویر بکشند و سپس با مقادیر زیادی پول، پیام نفرت را در سراسر جهان ترویج دهند».

ظریف توضیح داد: «قطعاً عربستان سعودی خواستار پیروزی داعش است. متأسفانه، ثبت شده است که پادشاه عربستان به یک پادشاه دیگر گفته است که داعش را به اسد ترجیح می‌دهند، آنوقت با داعش وارد تعامل می‌شویم. این یک خیال واهی است. این همان اشتباهی است که درباره صدام حسین مرتکب شدند. آنها بسیار کوته‌فکر هستند. متأسفانه، دو قدم جلوتر از خود را نمی‌بینند. آنها نمی‌فهمند که اگر داعش کنترل دمشق را برعهده بگیرد، مدعی خلیفه‌ای می‌شود که می‌تواند افراد زیادی را جذب کند و این برای آنها فاجعه است».

ظریف  ادامه داد: «همانطور که در دادگاه گفتید، دفاعم را همین‌جا به پایان می‌رسانم. آنها ترجیح می‌دهند که داعش مقابل اسد پیروز شود. بگذارید این مسئله را به جهان ارائه بدهیم و ببینیم که آیا جایگزین قابل قبولی است....این نظر آنها است. آنها معتقدند که بشار اسد از داعش بدتر است. این دقیقاً چیزی است که آنها می‌گویند. آنها می‌خواهند که داعش کنترل دمشق را برعهده بگیرد».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که ایران در حقیقت یک همپیمان در منطقه دارد و آن بشار اسد و است و ممکن است عراق نیز همپیمان ایران باشد و دلیل اینکه ایران دوستان بیشتری ندارد، گفت: «جوجه را آخر پاییز می‌شماریم. نفوذ ما از طریق مردم است. ما روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. عربستان، فشار، ترس و وحشت و پول تحمیل می‌کند. ما در چنین فعالیتی مشارکت نمی‌کنیم».

ظریف در پاسخ به این سؤال که ایران در حقیقت یک همپیمان در منطقه دارد و آن بشار اسد و است و ممکن است عراق نیز همپیمان ایران باشد و دلیل اینکه ایران دوستان بیشتری ندارد، گفت: «جوجه را آخر پاییز می‌شماریم. نفوذ ما از طریق مردم است. ما روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. عربستان، فشار، ترس و وحشت و پول تحمیل می‌کند. ما در چنین فعالیتی مشارکت نمی‌کنیم».

وی ادامه داد: «علیرغم این حقیقت که آمریکا و تقریباً تمامی دیگر کشورهای قدرتمند فعالانه از عربستان حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند به صورت فعالانه ما را تضعیف کنند، ما همچنان بانفوذترین قدرت در خاورمیانه هستیم. این مسئله بیانگر چیزی به شما است. این مسئله بیانگر این مسئله است که ما گزینه‌های درستی را انتخاب کرده‌ایم و آنها گزینه‌های اشتباهی را در پیش گرفته‌اند».

ظریف در پاسخ به این سؤال که اهمیت استراتژیک یمن چیست و منفعت ایران در یمن چیست، گفت: «هیچ مفعتی ندارد. ما می‌دانیم که یمن برای عربستان سعودی مهم است و ما هرگز نمی‌خواهیم از پشت به عربستان خنجر بزنیم. ما قبل از آنکه یمن به این آشفته‌بازار تبدیل شود، پیام‌هایی را به آنها ابلاغ کردیم که بگذارید کاری بکنیم و تنها پاسخی که دریافت کردیم می‌دانید چه بود؟ "جهان عرب به شما ربطی ندارد"».

مجری پی بی اس در سوالی مطرح کرد: روابط ایران با عربستان سعودی هرگز تا این اندازه بد نبوده است. آیا فکر می‌کنید ترامپ تجربه درک کامل منطقه را داشته باشد؟

ظریف پاسخ داد: «امیدوارم تا زمان پخش این برنامه، به این درک برسد».

این مجری ادامه داد که آیا در خصوص وی نگرانی دارید؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پاسخ داد: «فکر می‌کنم در نهایت، منطق پیروز شود».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدام ترامپ در تحت نظر قرار دادن ایران گفت: «تأثیری در ما نداشته است».

ظریف درباره حمایت ایران از بغداد در مقابل داعش گفت: «اربیل برای اثبات این مسئله کافی است که ایران مخالف تروریسم است و طرفدار تسلط یک فرقه نیست. اگر ما به دنبال تسلط یک فرقه بودیم، به داعش اجازه می‌دادیم به بارزانی که به ترک‌ها تکیه دارد، درسی بدهند».

وی سپس با مطرح کردن این مثال که ایران طرفدار فرقه‌ خاصی نیست درباره کمک به بغداد ادامه داد: «(اگر اینطور بود وقتی اربیل از ما تقاضای کمک می‌کرد، به آنها می‌گفتیم) بروید از برادران سنی در ترکیه بخواهید که به کمک شما بیایند اما ما چنین کاری نکردیم و ظرف دو ساعت از درخواست وی، ما آنجا بودیم و به آنها در شکست داعش کمک کردیم. منظورم این است که چطور افراد برای کشوری که مقابل بدترین دشمن بشریت ایستاده است و افراد بی‌گناه را سر می‌برد، احترام و ارزش قائل هستند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «و متأسفانه تمامی این کشورهایی که ایران را مورد حمله قرار می‌دهند، یا نفت داعش را خریداری می‌کنند یا به داعش نفت می‌فروشند یا اینکه افراد (داعش) را از طریق قلمرو خود اعزام می‌کنند یا اینکه بودجه آنها را تأمین می‌کنند».

وی در ارتباط با حمایت ایران از حزب‌الله گفت: «ما معتقدیم که حزب‌الله نیروی مقاومت و دارایی بزرگ مردم لبنان است. حزب‌الله در پارلمان لبنان نمایندگی دارد. سوالی که باید مطرح شود این است که به چه دلیل آنها (عربستان) از افراط‌گرایان تروریست که درون لبنان بمب‌گذاری می‌کنند حمایت می‌کنند؟ منظورم مردی است که دو سال پیش مسئول حمله به سفارت ایران در لبنان بود و کاردار فرهنگی ما را کشت، وی یک شهروند سعودی بود».

وزیر امور خارجه ایران سپس ادامه داد: «مغز متفکر این حمله یک فرد سعودی بود. به چه دلیل چنین کاری کرد؟ حزب‌الله یک حزب سیاسی در لبنان است و تاریخچه شجاعانه‌ای در آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل دارد و نیروی ثبات در لبنان بوده است و دولت عربستان تلاش دارد این مسئله را تضعیف کند و در امور داخلی لبنان مداخله کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «ما اولین نفری بودیم که در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردیم که افراد باید مداخله در امور داخلی لبنان را متوقف کنند و به خود لبنانی‌ها اجازه تشکیل دولت دهند....به محض آنکه لبنان تشکیل دولت داد، من اولین وزیر خارجه‌ای بودم که به لبنان رفتم تا هم با رئیس‌جمهور و هم نخست‌وزیر این کشور دیدار کنم و به هردو آنها وعده حمایت کامل دولت ایران در ساخت لبنان و اجماع در کارشان را دادم...آنها مردم لبنان هستند و آنها از نظر دموکراتیک و سیاسی، بسیار پیشرفته‌تر از اکثر کشورهای جهان عرب هستند و ما باید اداره امور را به آنها واگذار کنیم تا بتوانند تصمیمات درستی برای خودشان اتخاذ کنند. ما باید برای تسهیل امور آنجا باشیم».

وی اینگونه ادامه داد: «و ما باید برای تسهیل دیگر تحولات صلح‌آمیز در منطقه حضور داشته باشیم. ما نباید دیکته کنیم. نه ایران و نه عربستان در جایگاهی نیستند که به دیگر مردم منطقه دیکته کنند. ما باید غرور را کنار بگذاریم. به عنوان کشور مهم می‌بایست به پایان جنگ در عراق کمک کنیم. ما باید به پایان جنگ در سوریه کمک کنیم. ما باید به پایان سرکوب‌گری در بحرین کمک کنیم. ما باید به پایان جنایات در یمن کمک کنیم و ما آماده کمک کردن هستیم».