۰ نفر

سمیعی: کنترل تورم،شاه کلید بازار ارز است

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 252633
 سمیعی: کنترل تورم،شاه کلید بازار ارز است

رییس اسبق کانون صرافان معتقد است: بهترین راه برای کنترل نرخ ارز، کنترل نرخ تورم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اصغر سمیعی با ارائه تحلیلی درباره مسائل مربوط به اوضاع کنونی بازار ارز، اظهار داشت: سه اتفاق باعث بالا رفتن نرخ ارز می‌شود؛ هزینه‌های ارزی کشور، ایجاد تورم و مراجعه سوداگرانه به بازار.

وی افزود: دربخش هزینه‌های ارزی البته درآمد ارزی کشور به قدر کافی هست و لذا می‌شود با برخی مدیریت‌ها درآمد را اضافه و هزینه‌ها را کم کرد.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: اما در حوزه تورم تنها مرجعی که می‌تواند روی نرخ تورم اثر بگذارد، فقط و فقط دولت است. هیچ شخص یا نهادی غیر از دولت در افزایش یا کاهش نرخ تورم نمی‌تواند تاثیر بگذارد.

سمیعی عنوان کرد: نکته سوم، مراجعه یا گاهی هجوم سفته‌بازان و سوداگران یا برخی از مردم با انگیزه‌های مختلف به بازار است.

وی با بیان این‌که هزینه‌ها و درآمد‌ها باید مدیریت شود، متذکر شد: بهترین راه برای کنترل نرخ ارز، کنترل نرخ تورم است که آن هم همان‌طور که گفتم، در اختیار دولت است و لا غیر.

رییس اسبق کانون صرافان گفت: اگر به هر دلیلی نتوانستیم نرخ تورم را در حد نرخ تورم حوزه پول‌های قدرتمند نگه داریم، حتما باید تفاضل آن را با شیب یکنواخت و بدون رودربایستی از ارزش پول ملی کسر کنیم.

سمیعی با ذکر این نکته که از همه خطرناک‌تر، هجوم مردم با انگیزه‌های مختلف برای خرید ارز است، افزود: اگر حتی مردم اروپا که دارای قوی‌ترین پول جهان هستند، تصمیم بگیرند نفری 500 یورو بفروشند و جایش دلار بخرند، مسلما ارزش پولشان در لحظه به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: راه جلوگیری از این هجوم، فقط جلب اعتماد مردم است و همیشه آخرین چیزی که اقتصاد لازم دارد، بگیر و ببند و از این دست اقدامات است.