۰ نفر

عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پروژه‌های عمرانی به اندازه ۲۰سال آینده خرج تراشی کرده است/ اوراق مشارکت دولت را بدهکارتر می‌کند

۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۳۵
کد خبر: 251236
پروژه‌های عمرانی به اندازه ۲۰سال آینده خرج تراشی کرده است/ اوراق مشارکت دولت را بدهکارتر می‌کند

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به این‌که حجم پروژه‌های عمرانی به گونه‌ای است که به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خرج تراشی کرده است، گفت: در کشورمان ۷۱ هزار پروژه نیمه کاره داریم که ۶۵ هزار پروژه، استانی و ۶ هزار پروژه، ملی است.

اکبر رنجبرزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان ‌اینکه اگر به اندازه دخل‌مان، خرج می‌کردیم بهتر بود، اظهار داشت: متاسفانه در دولت‌های گذشته حرکت‌هایی که آغاز شد و پروژه‌هایی که کلنگ زنی شد، به گونه‌ای بود که در آنها به همخوانی دخل و خرج فکر نشده بود و نتیجه ‌این شد که  حالا حجم پروژه‌های عمرانی به اندازه‌ای است که برای 15 تا 20 سال آینده خرج تراشی شده است.

رنجبرزاده با اشاره به وجود 71 هزار پروژه نیمه کاره در کشور عنوان کرد: از ‌این تعداد پروژه 65 هزار پروژه، استانی و 6 هزار پروژه، ملی است و در ‌این میان پروژه‌هایی وجود دارند که به دلیل نبود اعتبارت لازم، از 15 تا 25 سال پیش نیمه کاره باقی مانده اند.

نماینده اسدآباد در مجلس در مورد ‌این موضوع که میزان اوراق مشارکت مصوب در بودجه 97، دولت را بدهکارتر از قبل می‌کند، گفت: اگر دولت هم به نوعی به‌این خلاف علم اقتصاد، تن می‌دهد و به واسطه اوراق مشارکت، هزینه برای آینده می‌تراشد و به نوعی خود را در سال آینده مقروض تر می‌کند، ‌این موضوع بر خلاف نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی است، اما از سوی دیگر دولت با حجمی‌از پروژه‌های سنگین و نیمه کاره مواجه است که باید آنها را پیش ببرد.

رنجبرزاده با اشاره به هدف گذاری برنامه ششم توسعه مبنی بر ‌اینکه نباید در سال 97 میزان اوراق مشارکت از 40 هزار میلیارد تومان عبور کند، گفت: میزان اوراق مشارکت برای سال آینده 38 هزار و 500 میلیارد تومان به تصویب رسیده و بنابراین ‌این میزان کمتر از هدف گذاری برنامه ششم توسعه است و از همین رو تخلفی صورت نگرفته، اما واقعیت‌ این است که دولت را بدهکارتر کرده است.

وی در ادامه افزود: البته اتفاقی که در مورد بودجه 97 افتاد،‌ این است که جمع بندی مصالح و منافع کشور نمایندگان مجلس را به ‌این نتیجه رساند که 38 هزار و 500 میلیارد تومان را برای اوراق مشارکت تصویب کنند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد کاهش بیشتر میزان اوراق مشارکت باشیم.  

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به‌اینکه سود 38 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت، حدود 8 هزار میلیارد تومان می‌شود، اظهار داشت: ‌این به آن معناست که باید برای سال آینده 8 هزار میلیارد تومان پول بیشتری بدهیم و در‌این شرایط، رغبت و انگیزه پیمانکاران پایین می‌آید و کیفیت کارها و عملکردها کم می‌شود و به نوعی یک تسلسل باطل برای مسایل اقتصادی کشور به وجود می‌آید.