۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

۹۰درصد بودجه، حقوق و دستمزد است/ کاهش بودجه عمرانی سر تا پا ضرر است

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۷
کد خبر: 248796
۹۰درصد بودجه، حقوق و دستمزد است/ کاهش بودجه عمرانی سر تا پا ضرر است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه ۹۷ شفاف نیست، گفت: بیش از ۹۰ درصد لایحه بودجه معطوف به بودجه جاری یعنی حقوق و دستمزد است و با این روش نمی‌توان مملکت داری کرد.

محمد حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از نظر من آنچه که در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه شده، اصلا بودجه نیست، زیرا در این بودجه کل کشور را فروخته‌ایم و به دولت داده‌ایم و در جایی که کم آورده‌ایم، منابع نسل‌های آینده را هم فروخته‌ایم و در قالب استقراض به دولت داده‌ایم.

حسن نژاد در ادامه افزود: این بودجه به گونه‌ای است که گویا مردم 400 هزار میلیارد تومان نفت و گاز را تقدیم دولت کرده‌اند تا در قالب بودجه عمرانی، تنها 30 هزار میلیارد تومان برای آنها کار کند و این یعنی سر تا پا ضرر.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با بیان اینکه کاهش بودجه عمرانی یکی از عمده‌ترین ایرادهای لایحه بودجه 97 است، اظهار داشت: بیش از 90 درصد بودجه 97 بودجه جاری یعنی حقوق و دستمزد است و با این روش نمی‌توان مملکت داری کرد.

حسن نژاد با تاکید بر اینکه بودجه باید شفاف باشد، گفت: این در حالی است که اولین مشکل بودجه 97 غیر شفاف بودن آن است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: یک زمانی است که اگر موادی از بودجه شفاف هم نیست، نمایندگان مجلس به دولت اعتماد می‌کنند و فرض را بر این می‌گذارند که دولت، دلسوز است و خودش شفاف کار می‌کند. این در حالی است که دو روز قبل از بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، دیوان محاسبات در گزارشی عنوان کرد که دولت 80 درصد انحراف از بودجه 95 داشته و شفاف و درست کار نکرده و حالا سوال این است که در این شرایط چطور می‌توان به دولت اعتماد کرد؟

به گفته حسن نژاد در شرایطی که دولت در اجرای بودجه 95 انصاف را رعایت نکرده و دل بخواهی کار کرده، مجلس نمی‌تواند بودجه 97 را بدون هیچ حساسیتی تصویب کند و در اختیار دولت قرا بدهد و باید به دولت نشان بدهد که حساسیت‌هایی در این رابطه دارد تا مسئولان متوجه شوند که اعتماد بین دولت و مجلس باید دو طرفه باشد.

او اظهار داشت: در عین حال باید در بررسی لایحه بودجه 97 به گونه‌ای عمل کنیم که نشان دهیم دیگر مجلس اعتماد سابق را به دولت ندارد و بنابراین جزئیات این لایحه را مورد به مورد بررسی می‌کند تا دست کم اتفاقی که در مورد بودجه 95 افتاده، دوباره در مورد بودجه 97 تکرار نشود.