۰ نفر

ضرورت تغییر در نظام برنامه‌ریزی شهری

۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲
کد خبر: 247534
ضرورت تغییر در نظام برنامه‌ریزی شهری

‌معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نیازمند تغییر در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی بدون انقطاع از روش‌های قبلی هستیم‌.

محمدسعید ایزدی، امروز( 5 بهمن‌ماه)، در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری با حضور استاندار خراسان‌جنوبی و مسئولان استانی، اظهار کرد: از روز گذشته همراه نماینده مردم شهرهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه بازدیدی از شهرهای استان داشتیم و از نزدیک با مسائل این شهرها آشنا شدیم‌.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: نقطه دردآور در این استان این است که  بخشی از مردم این استان با وجود داشتن ثروت‌های عظیم، در فقر به سر می‌برند‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بناهای ارزشمند و طبیعت منحصر به فردی در خراسان‌جنوبی وجود دارد، تصریح کرد: مگر این استان قطب زعفران نیست، مگر این استان محصولات منحصر به فردی در سطح ملی ندارد؛ پس چرا مردم این وضعیت را دارد. 

وی با بیان اینکه از مسئولان اصلی استان درخواست داریم که به این ثروت‌ها توجه کنند، افزود: اگر به این ثروت‌های استان توجه نکنیم، روز به روز به نابودی می‌رود و قابل بازگشت نیست‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: روال فعلی فرآیندها در زمان گذشته پاسخگو بوده است، اما در حال حاضر پاسخگو نیست‌.

ایزدی با بیان اینکه باید تغییر در نظام بودجه و برنامه‌ریزی ایجاد کنیم، اما این تغییر به معنای انقطاع از روش‌های قبلی نیست، تصریح کرد: تغییر در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی بدون انقطاع از روش‌های قبلی نیاز است‌.

ایزدی با بیان اینکه بعضی شهرداران در شهرهای استان خواستار افزایش محدوده شهری بودند، افزود: تا چه زمانی می‌خواهیم اراضی طبیعی را به شهرها بدون توجه به ظرفیت اضافه کنیم‌.

وی با بیان اینکه شهرستان بیرجند هنوز فرصت‌های بیشتری در مورد توسعه در درون خود دارد، خاطرنشان کرد: این روال باید تغییر کند و نباید ادامه یابد‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اصلی‌ترین گروه‌هایی که در این مقوله ضرر کردند، مردم بودند و این امر منحصر به شهر بیرجند نیست‌.

ایزدی بیان کرد: بیش از 40 شهر در سال 73، آماج طرح‌هایی مانند طرح فرزان قرار گرفتند و هنوز مشکلات این طرح باقی است‌. 

اولین اقدام در سطح محلات، ایجاد فضایی برای اشتغال ساکنین محله‌ها است 

وی با بیان اینکه نمی‌شود با نوسازی بولدوزری به شهرها نگریست، تصریح کرد: اولین اقدام در سطح محلات، ایجاد فضایی برای اشتغال ساکنین محله‌ها است‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز زمان آن فرارسیده است که از زاویه اجتماعی و فرهنگی به شهرها نگاه کنیم، افزود: در حال حاضر این شیوه برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی پاسخگو نیست و به دنبال تحول هستیم‌.

ایزدی با بیان اینکه لازمه این کار، همکاری و مشارکت همه مسئولان است، خاطرنشان کرد: با هماهنگ کردن دستگاه‌ها تلاش می‌کنیم، موانع را برطرف کنیم‌.

وی با اشاره به اینکه با همکاری قوه قضاییه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس نیز می‌توانند در این راه بسیار کمک‌کننده باشند‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سه قوه باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم شهرها و شهروندان را از این مسائل دور کنیم، افزود: باید تحرک بخشی را در بنیان‌های اقتصادی شهرها به جریان بیندازیم و این جز با نغییر در روندهای موجود میسر نخواهد بود‌.

ایزدی یادآور شد: به استاندار خراسان‌جنوبی قول می‌دهیم که مصوبات این جلسه را تبدیل به برنامه اجرایی کنیم‌.