۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

قیمت دلار در بودجه باید ۱۰درصد افزایش یابد/ مخالفت با افزایش قیمت بنزین کارشناسی شده است

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۴۲
کد خبر: 247306
قیمت دلار در بودجه باید ۱۰درصد افزایش یابد/ مخالفت با افزایش قیمت بنزین کارشناسی شده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده باید متناسب با تغییرات ماه‌های اخیر ارز تغییر کند و باید حداقل ۱۰ درصد بیشتر از نرخ پیشنهادی دولت، در نظر گرفته شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: البته در مورد این موضوع که مناسب‌ترین رقم برای قیمت دلار در بودجه 97 چقدر است، باید محاسبات دقیق‌تری انجام شود.

پورابراهیمی در مورد این موضوع که گفته می‌شود، دولت از محل افزایش قیمت دلار در بازار به دنبال جبران کسری بودجه در آستانه پایان سال است، اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که این کار منطقی باشد، زیرا از یک جهت دولت دستاورد خود را در نرخ تورم می‌بیند و تغییر نرخ ارز، نرخ تورم را به هم می‌زند و دیگر نرخ تورم تک رقمی نخواهد ماند. بنابراین دولت نمی‌تواند هم از محل افزایش قیمت دلار برای خودش درآمدزایی کند و هم نرخ تورم را تک رقمی نگه دارد و بنابراین اقدام منطقی این است که دولت از میان این دو گزینه، پایین نگه داشتن نرخ تورم را انتخاب کند.

نماینده کرمان و راور در مجلس در ادامه افزود: نکته دیگر این است که دولت خود بزرگترین مصرف کننده ارز است و افزایش قیمت دلار هزینه‌های دولت را به شدت افزایش می‌دهد و بنابراین از این جهت هم منطقی نیست که درصدد درآمدزایی برای خود از افزایش نرخ دلار باشد.

به گفته پورابراهیمی چنین اقدامی در کوتاه مدت هم منطقی نیست، زیرا اثرات روانی دارد و افزایش قیمت کالاها را موجب می‌شود که آسیب‌هایی به دنبال دارد.  

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تا چه اندازه منطقی می‌داند، گفت: حذف تبصره افزایش قیمت حامل‌های انرژی کارشناسی شده است، زیرا افزایش قیمت به صلاح کشور نیست و اثر تورمی در اقتصاد دارد.

پورابراهیمی در ادامه افزود: همین حالا که قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیافته، آثار ناشی از تغییرات نرخ ارز را در جامعه شاهد هستیم و در این شرایط اگر بنزین 1500 تومان شود، از کجا معلوم که قیمت دلار به بیش از شش هفت هزار تومان نرسد و نگرانی‌ها جدی‌تر نشود؟

به گفته او این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم ایجاد کند و همچنین اثر ناشی از آن به جای اینکه کشورمان را به قیمت‌های جهانی نزدیک کند، دور کند.