۰ نفر

نباید زندگی مردم را یکدفعه به‌هم بریزیم

ربیعی: در حذف یارانه ثروتمندان قرار نیست حساب بانکی کسی را چک کنیم

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۲۴
کد خبر: 247206
ربیعی: در حذف یارانه ثروتمندان قرار نیست حساب بانکی کسی را چک کنیم

وزیر رفاه گفت: در برنامه حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه قرار نیست که حساب بانکی کسی را چک کنیم بلکه ابتدا به این افراد فرصت می‌دهیم تا خودشان بیایند و از دریافت یارانه انصراف دهند.

علی ربیعی در رابطه با آخرین وضعیت حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه، گفت: ما در این برنامه قرار نیست که حساب بانکی کسی را چک کنیم در واقع ما سراغ حساب بانکی هیچ کس نمی‌رویم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: اما اگر کسی که تشخیص می‌دهیم نیازمند این یارانه نیست و بخواهد یارانه بگیرد آن موقع است که مجوز برای چک کردن صورت‌حساب بانکی‌اش را به ما داده است.

ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر بانک رفاه ایرانیان قدرت تشخیص ما را در این مسأله افزایش داده است.

وزیر رفاه در مورد زمان اجرای رصد حساب‌های بانکی گفت: زمان اجرایش مشخص نیست باید اجازه دهیم تا قانون ابتدا ابلاغ شود و ببینیم افرادی که می‌گویند نیازمند هستند تا چقدر درست می‌گویند ما نمی‌خواهیم این افراد حذف شوند اما در بررسی دقیق صحت و سقم آن مشخص خواهد شد.

وی در مورد اینکه چه تعداد از افراد پیش‌بینی می‌شود که در این برنامه حذف شوند، گفت: پیش‌بینی از رفتارشناسی افراد ندارم چون ما آن موقع که هم فکر می‌کردیم خیلی‌ها می‌آیند داوطلبانه یارانه‌شان را حذف می‌کنند این گونه نشد.

ربیعی در پاسخ به اینکه پس ابتدا حذف یارانه قبل از اعلام این افراد انجام می‌شود، گفت: ما طبق یک برنامه دقیق پیش می‌رویم به این افراد اطلاع می‌دهیم چون که هیچ وقت نباید زندگی مردم را یک دفعه به هم بریزیم ما می‌گوییم تشخیص داده شده که به یارانه نیاز ندارید اگر شما هم این را قبول دارید یارانه‌تان حذف خواهد شد.

وزیر رفاه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مسلماً این افراد داوطلبانه و صادقانه اعلام نمی‌کنند که یارانه‌شان حذف شود، گفت: ما فکر می‌کنیم این روش‌ها مؤثرتر است این افراد باید خودشان ثابت کنند مستحق دریافت یارانه هستند.

ربیعی افزود: یکی از روش‌هایی هم که پیش‌بینی کرده‌ایم این است که بیایند و حساب بانکی‌شان را به من نشان دهند البته این را هم بگویم از سوی رئیس جمهور منع شده که ما حساب‌های بانکی را چک کنیم چرا که این حساب‌ها امنیت دارد و در سیستم سرکشی نخواهیم کرد اما اگر خودشان اعلام درستی نکنند باید حساب‌های بانکی خود را به ما نشان دهند.

 در روزهای اخیر طرحی در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید که براساس آن،دولت فرصت دارد در مدت 3 ماه افراد دهک های بالای جامعه را که نیازی به دریافت یارانه ندارند، شناسایی و حذف کند.

یکی از راههای شناسایی این افراد، بررسی حسابهای بانکی‌شان است البته افرادی که نمی خواهند حساب‌های بانکی‌شان بررسی شود باید به دولت اعلام کنند که خواستار دریافت یارانه نقدی نیستند.

و اگر کسی یارانه اش را به صورت داوطلب حذف نکند به صورت داوطلبانه دولت اجازه خواهد داشت تا حساب‌هایشان را بررسی کند.