۰ نفر

سیاه بازار بلیت فروشی

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 247200
 سیاه بازار بلیت فروشی

استقبال از فیلم های جشنواره تا اندازه‌ای بود که در 20دقیقه اول فروش اینترنتی، بیش از 77 هزار بلیت فروخته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، در آستانه آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بلیت های این جشنواره در دو گروه الف و ب، از 30 دی پیش فروش شد. اما نکته جالب این است که بعد از گذشت ساعاتی اندک، دیگر بلیت ها از سایت جشنواره قابل خرید نبودند. با پر شدن ظرفیت این سایت آن هم به سرعتی باورنکردنی، پای بازار سیاه در فروش بلیت‌ها، با قیمت های کذایی باز شده است. شما می‌توانید بلیت های جشنواره فیلم فجر را از سایت هایی مانند دیوار و شیپور که اتفاقا از سایت های پرمخاطب و قابل اطمینانی هستند با قیمت دوبرابر و حتی چند برابر تهیه کنید!

استقبال از فیلم های جشنواره تا اندازه‌ای بود که در 20دقیقه اول فروش اینترنتی، بیش از 77هزار بلیت فروخته شد و این استقبال موجب شد تا مسئولان جشنواره ظرفیت جدیدی را به پیش فروش فیلم ها اضافه کنند اما در هر صورت بازار سیاه هم از قافله عقب نمانده است. برای مثال سری11 تایی بلیت ها که از طریق سینماتیکت با قیمت 132هزار تومان فروخته می شود، در بازار سیاه از قیمت 200 تا 500هزارتومان متغیر است و در یکی دو آگهی نیز قیمت یک میلیون تومان برای دو سری بلیت پیشنهاد شده است. شاید بیراه نباشد اگر اپلیکیشن های شیپور و دیوار را بزرگ‌ترین بازار سیاهِ این روزهای جشنواره فیلم فجر بدانیم.

تصور می‌شود گروهی بلیت های جشنواره را از سایت اصلی در همان دقایق اول خریداری کردند و با پر شدن بلیت های جشنواره به این سایت ها آگهی داده و بلیت ها را با دو برابر قیمت به فروش می‌رسانند. قیمت بلیت ها در این اپلیکیشن ها از 150هزار تومان آغاز شده و تا 500هزار تومان هم می‌رسد. تفاوت قیمت این‌گونه است که هرچه نمایش فیلم ها به ساعات عصرگاهی نزدیک‌تر شود، قیمت بالا می رود و در ساعات پایانی شب، بیشترین میزان قیمت بلیت را در بازار سیاه شاهدیم. برخی از این بلیت ها نیز به صورت توافقی به فروش می رسند.

بلیت ها به بالاترین قیمت فروش می رود

سری بلیت جشنواره فیلم فجر در سینما آزادی ساعت 5 و 30 دقیقه، قیمت هر کدام از این بلیت ها 9هزار تومان است. سری 11 تایی بلیت های سینما آزادی در گروه الف، با قیمت 88 هزار تومان به صورت آزاد و 77 هزار تومان به صورت دانشجویی، پیش از آغاز جشنواره فروخته شده است.

یک سری کامل از بلیت های جشنواره فجر به قیمت خرید، شامل سودای سیمرغ یک و دو و نگاه نو است. بلیت ها برای سینمای ویژه هنرمندان، سینما سروش است که با حضور هنرمندان عرصه سینما اکران می‌شود. قیمت این سری، 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بلیت جشنواره فیلم فجر سودای سیمرغ یک و دو در پردیس ملت، همراه با فرش قرمز هرمندان این آثار و پذیرایی. برای خرید فقط از طریق ایمیل یا تلگرام پیام دهید.‌قیمت توافقی.

این ها بخشی از جملاتی است که در بازار سیاه برای فروش بلیت های جشنواره قرار داده شده است.

دو سری بلیت 11تایی سودای سیمرغ فقط یک میلیون تومان!

در تماس هایی که با برخی فروشندگان این بلیت‌ها داشتیم، سخنان جالبی شنیدم؛بیشتر این فروشندگان بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند اما به ناگاه مسافرتی برای‌شان پیش آمده که نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و به همین دلیل آن را برای فروش عرضه کرده‌اند. یک سری بلیت با قیمت 350 هزار تومان هم بعد از گذشت زمان سه ساعت از بارگزاری به فروش رفته بود!

برخی از این فروشندگان نیز به اشتباه دو سری بلیت خریداری کردند که یک سری را با قیمت 200تا260هزار تومان به فروش می‌رسانند. جالب است کاربران شیپور بیش از دیوار جانب انصاف را رعایت کرده‌اند و قیمت های‌شان نزدیک به قیمت های اصلی بلیت با کمی اختلاف است. اما در سایت دیوار قیمت ها به شکل نجومی بالا می رود و کابران با همان بهانه های مسافرت و خرید اشتباه حراجی راه اندازی کرده‌اند. متن آگهی یکی از کابران به شرح زیر است:

مگا مال دو ساعت 17:30 و 20:00

دو سری برای هر سانس

ردیف 5 و 6

تاریخ تحویل پنج‌شنبه ساعت 12

17:30 سودای دو (ردیف چهار وسط)

20:00 سودای یک (ردیف پنج وسط)

قیمت: توافقی

با این کاربر برای خرید بلیت تماس گرفتیم و از قیمت پرسیدیم که پاسخ جالبی شنیدیم :«تا همین لحظه بالاترین قیمت برای هر سری 200هزار تومان بوده است. منتظرم قیمت بالاتری پیشنهاد شود».

یکی دیگر از کاربران دیوار که آگهی خود را با متن «بلیت جشنواره.سودای سیمرغ یک.سینمای فرهنگ.ساعت18 » منتشر کرده بود، بلیت ها را با قیمت 200هزار تومان به فروش می‌رساند. او می‌گفت: «قیمت من خیلی منصفانه است در همین دیوار ببینید که زیر 200هزار تومان پیدا نمی کنید!».

اما در این بین دو آگهی که هردو در سایت دیوار منتشر شده اند، بسیار جالب توجه است. یکی از این آگهی ها با این متن منتشر شده است: « دو سری ۱۱تایی بلیت جشنواره فیلم فجر سودای سیمرغ دو. قیمت: یک میلیون تومان». و آگهی دیگر: «دو سری بلیت جشنواره سودای سیمرغ یک. سینما فرهنگ ساعت 18:00. قیمت 500هزار تومان». به‌جز این دو آگهی بقیه بلیت ها با قیمت هایی بین 200 تا 420هزار تومان در بازار سیاه به فروش می رسند.

آب حسابی گل آلود است، ماهی بگیرید

بازار سیاه در فروش کالاهای مختلف به هرشکل راه خود را باز می‌کند. همان‌طور که در بازار کساد تئاتر هم شاهد فروش بلیت های نجومی بودیم. البته این جریان دست از سر جشنواره موسیقی فجر هم برنداشته و بلیت‌های آن هم در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به فروش می‌رسد اما تفاوت قیمت در این بخش، چنانکه برای بلیت‌های جشنواره فیلم فجر شاهدیم، بارز نیستند. متاسفانه اپلیکیشن ها و سایت هایی که در این سال ها توانستند مخاطبان بی شماری جذب کنند با امکاناتی که در اختیار دارند به فروش بلیت‌ها با قیمتی دوبرابر قیمت اصلی دست می زنند؛ اما سوال اینجاست که چگونه بلیت ها به دست این سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها افتاده است؟

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را آغاز کرد که به اصطلاح برای کاهش هزینه ها، دست به اقداماتی نظیر حذف فرش قرمز و کاخ مردمی زده است. همچنین سهمیه منتقدان و خبرنگاران در این جشنواره به شدت افت کرد و عکاسان نیز از دریافت کارت ورود به جشنواره بازماندند. اما در این بین بازار سیاه بسیار رونق گرفته و به یک حراجی تبدیل شده است.

چرا ساز و کار جشنواره باید به شکلی پیش رود که مردم برای دیدن فیلم های مورد علاقه شان دست به دامان بازار سیاه شوند و بلیت ها را با دوبرابر قیمت، آن هم بدون هیچ توضیح و توجیهی خریداری کنند؟ اپلیکیشن های دیوار و شیپور پیش از این هم در موارد مختلف تخلفاتی انجام داده‌اند اما مسئولان در برابر آن واکنشی نشان نداده‌اند و به نظر می‌رسد این مساله برای عده‌ای سودجو که منتظر گل آلود شدن آب هستند، به محلی برای کسب درآمد بدل شده است.

اگرچه جمع زیادی از مردم ما از کتاب روی برگردانده‌اند و به تئاتر نیز چندان توجهی ندارند، اما سینما همچنان برای آنان یک فعالیت فرهنگی جذاب محسوب می‌شود و چنین برخوردهایی می‌تواند این جماعت را دلزده کند. در شرایطی که باید کوشید مردم را به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری سوق داد، چنین سودجوهایی، جز تخریب اذهان عمومی و دلسرد شدن آنان نسبت به سینمای کشور، پیامد دیگری به همراه ندارد.

شاید بعد از گذشت 36 دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، مسئولان می‌توانستند از جشنواره‌های بزرگی مانند «کن» درس بگیرند. این جشنواره در ابتدا ثبت نام می کند و هرکس تنها می تواند با کد ملی خود بلیت خریداری کند. جدا از این موضوع مهم‌ترین بخش این جشنواره ها اولویت بندی است. در جشنواره‌ای مانند کن، دانشجویان رشته های هنر و به خصوص دانشجویان سینما برای تهیه بلیت در اولویت هستند بعد از این ها، فیلمسازان، منتقدان و اصحاب رسانه های فرهنگی در اولویت قرار دارند اما اولویت در جشنواره فیلم فجر تا حدودی معنایی ندارد.