۰ نفر

در دیدار با تیلرسون مطرح شد؛

تأکید «ترزا می» بر پایبندی انگلیس به برجام

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 247030
تأکید «ترزا می» بر پایبندی انگلیس به برجام

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز سه‌شنبه گفت «ترزا می» در ملاقات با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا پایبندی کشورش را به برجام مورد تأکید قرار داده است.

وی افزود این دیدار روز گذشته (دوشنبه) در جریان ملاقات تیلرسون با «مارک سدویل» مشاور امنیت ملی «ترزا می» در داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) صورت گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، این سخنگو بیان داشت که دو طرف در رابطه با مقابله جامعه جهانی علیه آنچه اقدامات مخرب ایران در منطقه خوانده می‌شود گفت‌وگو کرده، اما 'نخست‌وزیر انگلیس پایبندی لندن به برجام را مورد تأکید قرار داده است.'

وی افزود: آن‌ها همچنین در مورد تداوم رابطه ویژه لندن و واشنگتن با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

رکس تیلرسون صبح روز گذشته وارد لندن شد و با بوریس جانسون همتای انگلیسی‌اش دیدار داشت.

وی پس‌ازاین دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران از توافق دو طرف در رابطه با تشکیل تیم تخصصی در مورد رفع آنچه نقایص برجام خوانده می‌شود خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: به نظر من دیدگاه مشترکی میان کشورهای اروپایی جاری است، مبنی بر اینکه برخی از مفاد برجام، یا برخی از رفتار ایران بایستی موردتوجه قرار گیرد.

وی موشک‌های بالستیک و مفادی که در برجام به ایران اجازه می‌دهد تا به‌تدریج فعالیت‌های اتمی خود را گسترش دهد را نگرانی اصلی واشنگتن توصیف کرد و بیان داشت که از هفته آینده یک گروه تخصصی کار خود را در جهت بررسی نقایص برجام از طریق توافق جانبی با ایران و یا مکانیسمی که نگرانی‌های طرف غربی را پوشش دهد، آغاز می‌کند.

در همین حال بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز طی اظهاراتی به خبرنگاران گفت: انگلیس در کنار شرکایش تلاش می‌کند تا آن دسته از فعالیت‌های ایران را که نگران‌کننده است مهار کند. به نظر من ما می‌توانیم این را با کمک یکدیگر صورت دهیم، اما بایستی توجه داشته باشیم که این اقدام را به‌موازات انجام دهیم تا اصول توافق هسته‌ای ایران بلااثر نشود.

به‌رغم گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبند بودن ایران به تعهداتش در چارچوب برجام، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به شرط هایی کرد.

وی تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این 4 شرط باشد: 1- باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد. 2- تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد. 3- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.4- باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش در صفحه خود در توییتر نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای 26، 28 و 29 آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می کند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل کند.

وزارت امور خارجه نیز در بیانیه ای درخصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید از سوی دولت آمریکا نوشت: ایران صراحتا تاکید می کند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.