۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

افزایش قیمت ارز تورم‌زاست/امیدواریم وعده رییس جمهور برای کاهش نرخ دلار محقق شود/ ردپای کاهش سود بانکی در رشد قیمت دلار

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 247024
افزایش قیمت ارز تورم‌زاست/امیدواریم وعده رییس جمهور برای کاهش نرخ دلار محقق شود/ ردپای کاهش سود بانکی در رشد قیمت دلار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سخنان رییس جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی با مردم را امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: امیدواریم مساله مهار قیمت ارز که توسط رییس جمهوری مطرح شد، عملیاتی شود.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر تنها تهدید اقتصاد کشورمان افزایش قیمت ارز است. البته قیمت واقعی ارز بسیار بیشتر از این ارقام است، اما مساله این است که افزایش لجام گسیخته قیمت ارز، مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد، زیرا تورم به صورت مستقیم به قیمت ارز وابسته است.

یوسفیان ملا در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر گندم وارداتی با دلار 4500 تومان وارد کشور شود، قیمت نان دانه ای 7 هزار تومان می شود و بنابراین زندگی و معیشت مردم به صورت مستقیم به قیمت ارز وابسته است و لذا باید ابراز امیدواری کنیم که قول رییس جمهور برای کاهش و تثبیت قیمت ارز محقق شود.

نماینده مردم آمل در مجلس در مورد این شائبه که گفته می شود دولت از محل افزایش قیمت دلار درصدد جبران کسری بودجه خود و پرداخت بدهی هایش است، گفت: به نظر نمی رسد که دولت چنین کاری را انجام دهد، زیرا چنین اقدامی ممکن است در کوتاه مدت، حال خوبی به خزانه بدهد اما اثرات منفی آن برای دولت در دراز مدت نمایان می شود و ایجاد  تورم می کند و از آنجا که کنترل تورم بسیار سخت است، دولت باید بعدها دو یا سه برابر پولی که از این محل درآمد داشته را هزینه کند تا قیمت ارز را پایین بیاورد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه برای کاهش قیمت دلار، دولت باید هزینه های ارزی اش را پایین بیاورد، گفت: البته عواملی در این افزایش قیمت ارز تاثیر داشته که یکی از مهم ترین آنها کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد است که موجب شد بخشی از سپرده ها از بانک ها خارج شود و وارد بازار شود. البته از آنجا که بازارهایی مانند مسکن در رکود است، پول خارج شده از بانک ها به سمت بازار ارز رفته و در واقع بخشی از این گرانی ناشی از خروج سپرده های مردم از بانک هاست.

او در ادامه افزود: بنابراین از این جهت کنترل و مهار بازار ارز دست دولت است که اگر مثلا سود بانکی را به 20 درصد برگرداند، قیمت ارز 300 تومان کاهش می یابد، زیرا پول به بانک ها برمی گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که اگر دولت بتواند نقدینگی موجود در بازار ارز را به جای سومی هدایت کند، قطعا قیمت ارز کاهش می یابد.