۰ نفر

رییس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

کمبود ارز نداریم، نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود/ مشکل موسسات غیرمجاز را تا آخر حل می‌کنیم/ آغاز برنامه جامع برای مهار منشا داخلی ریزگردها

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۴۷
کد خبر: 246840
کمبود ارز نداریم، نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود/ مشکل موسسات غیرمجاز را تا آخر حل می‌کنیم/ آغاز برنامه جامع برای مهار منشا داخلی ریزگردها

رئیس جمهور در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، اصول، خط مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهمترین مسایل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی بیان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ابتدای این گفت و گوی تلویزیونی که دوشنبه شب برگزار شد، باتبریک میلاد با سعادت شیر زن حادثه کربلا حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار به ملت بزرگ ایران گفت: ما قدردان پرستاران هستیم که شبانه روز برای کاهش رنج مردم تلاش می کنند.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت بهمن؛ ماه پیروزی انقلاب اظهارداشت: ماه بهمن ماه انقلاب و ماه آزادی برای ملت ایران است.

دکتر روحانی در پاسخ به این پرسش که در حادثه کشتی نفتکش سانچی چه کردید و به گمان‌ شما توقعی که مردم داشتند برآورده شد؟، گفت: حادثه، حادثه بسیار تلخی بود در حادثه‌ای تاثرانگیزی که ما 32 عزیزمان را از دست دادیم. ساعاتی پس از حادثه نفتکش سانچی مطلع شدم؛ فردای حادثه جلسه ای با حضور وزرا برگزار شد و در آن جلسه خواهان تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه های خارجه ، نفت، راه و شهرسازی و کار شدم.

رئیس جمهور افزود:  وزارت خارجه به طور منظم با مسئولین چینی و همچنین کشورهای اطراف در تماس بود  تا کمک‌های لازم به این عزیزان انجام گیرد.  همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گر چه خبرهای اولیه هم به این صورت بود که نشان می‌داد به خاطر انفجاری که رخ داده، امیدها اندک است ولی در عین کم‌امیدی همه تلاش‌ها برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.

رئیس جمهور گفت:  قبل از عزیمت وزیر کار ، تیم هایی را از شرکت ملی نفتکش و  از بنادر و کشتیرانی و حتی یک تیمی را  از نیروی دریایی ارتش اعزام کرده بودیم  که اگر امکان‌پذیر باشد برای نجات آن عزیزان تلاش کنند که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و  به خانواده‌های عزیز این حادثه غم‌انگیز یک بار دیگر تسلیت می‌گویم .

دکتر روحانی تصریح کرد: در ارتباط با این حادثه غم انگیز،  به همه مقامات مسئول گوشزد می‌کنم که باید مسأله را در دو بعد دنبال کنیم. این حادثه چرا رخ داد و دلیلش چه بود و از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین به خانواده‌های عزیزی که در این حادثه داغدار شدند و در دولت یک روز عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را به عنوان شهید خدمت لقب دادیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مجری برنامه که عنوان کرد «پرسش افکار عمومی این است که چرا وزیر کار برای پیگیری حادثه نفتکش به چین سفر کرد در حالی که بالاخره نفتکش بود و احتمالاً مربوط به وزارت نفت است؟»، گفت: متأسفانه دولت نهم و دهم در قبال بدهکاری که به برخی از سازمان‌های عمومی و از جمله تأمین اجتماعی داشت، یک سری اموال را به آنها واگذار کرده است. یکی از آن اموال هم همین نفتکش بوده که به آنها واگذار شده است و بنابراین در حالی که ممکن است برای مردم تعجب‌برانگیز باشد اما مالکیت نفتکش‌ها در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است.

دکتر روحانی اظهار داشت: از اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند، سهام اقتصادی در بورس داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: این کار با جدیت دنبال می‌شود و بنده هفتگی این مسأله را دنبال می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند و امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کرده و به خدمات خودشان بپردازند؛ چراکه این کار هم به نفع خودشان و هم به نفع مردم خواهد بود.

مجری برنامه با اشاره به اینکه اعلام عزای عمومی یا شهید خدمت شناختن آن عزیزان هر چند بسیار زیباست اما بیشتر وجه شعاری دارد، از رئیس جمهور سوال کرد که در عمل برای خانواده کسانی که روی آن کشتی سوختند چه خواهید کرد؟

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه شعاری بودن این اقدامات را قبول ندارم، تاکید کرد: وقتی دولتی به طور رسمی، روزی را به عنوان عزای عمومی اعلام می‌کند، اولاً به معنای اهمیت آن مسأله است، ثانیاً تشفعی است برای قلوب عزیزانی که این حادثه برایشان پیش آمده است و اتفاقاً قبل از اینکه این روز اعلام شود، نماینده خودم را اعزام کردم در خدمت این عزیزان با آنها صحبت کردند و درخواست‌هایی داشتند و یکی از خواسته های آنها این بود که این عزیزان جزو شهدای خدمت باشند؛ این هم خواست خانواده‌ها و هم خواست مردم بوده و هم ارزش معنوی بسیار بالایی برای این عزیزان دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته مقامات مسئول باید به مسایل و گرفتاری‌های آنها توجه کرده و مسأله حقوقی موضوع را دنبال کنند، اما این دو موضوع شعاری نیست و بسیار مهم است؛ یعنی اعلام روزی به عنوان عزای عمومی بسیار مهم است و اینکه آنها به عنوان شهدای خدمت هم باشند، به این معناست که اینها در مسیر خدمت به ملت همه تلاش و جان خودشان را فدا کردند.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه حقوقی نسبت به احقاق حق خانواده‌ها یا شفاف‌سازی مسایل مربوط به فنی حادثه، حتماً قول می‌دهید که این اتفاقات خواهد افتاد؟ ، خاطرنشان کرد: بنا بر این است  کمیته‌ای که تعیین شده به کار خودش تا پایان ادامه دهد. هنوز معلوم نیست که چرا این حادثه رخ داده و باید طبق مقررات بین‌المللی، جعبه سیاه خوانده و بررسی شود و تیم‌های فنی تشکیل شود. خیلی کارهای دیگر نیاز دارد که این کمیته باید تا پایان کار ادامه دهد.

مجری از رئیس جمهور پرسید: بخشی از منتقدین شما در حادثه زلزله کرمانشاه می‌گویند که چرا آقای دکتر روحانی با حلقه محافظان فراوان در اتومبیل ضدگلوله بین مردم رفت، مگر قرار بود چه اتفاقی آنجا بیفتد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم. شما حوادث تلخ را ردیف کردید. البته مسأله زلزله یکی از مسایل بسیار مهم ما است. در حادثه زلزله کرمانشاه، اولاً یک حادثه‌ای بود بخاطر اینکه این زلزله 7.3 ریشتر بود، قدرت این زلزله خیلی کم‌سابقه بود.

رئیس جمهور گفت: خداوند کمک کرد قبل از این زلزله، یک پیش‌ لرزه‌ای آمد و همان باعث شد که بسیاری از مردم از خانه‌هایشان خارج شوند و داخل خانه نباشند و الا تلفات ما خیلی بالاتر بود. البته تعداد کسانی که از دست دادیم بیش از 600 نفر بود که این هم بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت. البته این معنایش این نیست که کار ما بی‌نقص است. اولاً همان دقایق اول که حادثه اتفاق افتاد، با آقای وزیر کشور صحبت کردم و همان وقت کمیته برای رسیدگی به این مسأله تشکیل شد و بلافاصله همان شب هنگام تیمی به کرمانشاه اعزام شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه مقامات و مسئولین کرمانشاه حاضر شدند. نیروهای امداد، کار بزرگی را انجام دادند. 7 هزار و 817 نفر را نجات دادند که اینها مصدوم بودند و نجات پیدا کردند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند. فردای آن روز،  به کرمانشاه رفتم. در این حادثه بعضی از دوستان می‌گفتند شما چند روز دیگر بروید حادثه تازه اتفاق افتاده و هنوز بی‌نظمی بر آنجا حاکم است.

دکتر روحانی ادامه داد: دوستان توصیه می کردند که حادثه نزدیک مرز بوده است و ناامنی وجود دارد، اما در عین حال فردای زلزله گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان ما بلافاصله به کرمانشاه بروند و من  هم روز بعد به کرمانشاه رفتم. در کرمانشاه یک جایی مشخص شده بود در سرپل ذهاب، که از ماشین پیاده شوم و برای مردم صحبت کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در مسیر که می‌رفتیم، یک جایی دیدم ساختمانی فرو ریخته است. همانجا گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم. البته یک مقدار سخت است برای محافظین، اما ماشین ایستاد. از ماشین پیاده شدم و رفتم کنار ساختمانی که فرو ریخته بود. آنجا با مردم صحبت کردم. برگشتم آمدم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند که صحبت کنم. ایستادم، دیدم که بلندی نیست. یعنی مسلط نیستم و همه جمعیت را نمی‌بینم. گفتم بلندگو را بیاورید در ماشین و رفتم در ماشین که مسلط باشم و با مردم صحبت کنم و صحبت کردم.

دکتر روحانی افزود: بعد هم شورای اداری را در کرمانشاه تشکیل دادیم و به بیمارستان رفتم و به مجروحین سر زدم. بیمارستانی که 600 عمل جراحی در طول آن مدت کوتاه انجام داده بود و برخی از پزشکان و پرستارها از خستگی بیهوش شده بودند، در طول آن مدتی که شبانه‌روز کار می‌کردند. می‌خواهم از همه نیروهای امدادگر از هلال احمر، ارتش، سپاه و همه تشکر کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در اقدامات بعد از این حادثه نواقصی ممکن است وجود داشته باشد. هنوز هم نگران عزیزانمان هستیم. البته هم برای اسکان موقت و هم اسکان اضطراری در هر دو مرحله اقدامات خوبی صورت گرفت. کانکس‌ها به آنها تحویل داده شده است. بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد؛ هم بودجه کانکس‌ها و هم بودجه چادرها و هم اقدامات دیگر که باید انجام بگیرد. برای باز کردن راه، برق رسانی و همه اقداماتی که باید انجام می گرفت، انجام شد، اما یک سوال مهمی شما مطرح کردید و آن مسأله زلزله در ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است، اظهار داشت: از شمال تا جنوب کشور گسل‌ها وجود دارند و در این ایام تقریباً روزانه از شمال تا جنوب کشور شاهد لرزش و زلزله بودیم معنایش این است که باید کشور و محل مسکونی مردم و زندگی مردم را برای اینگونه حوادث آماده کنیم تا خسارتها و تلفات کم شود.

دکتر روحانی افزود: در کرمان هم زلزله آمد و تقریباً شدید بود اما تلفات و خسارت‌ها خیلی کمتر بود به دلیل اینکه آنجا بازسازی و مقاوم سازیهایی شده بود و ساختمان‌ها آماده‌تر بود. کشور را باید برای  حوادثی مانند زلزله آماده کنیم .طرحی از گذشته در دولت‌ها تصمیم گیری شده بود تا ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود با مهندسی باشد که در برابر زلزله 7.4 و 7.5 مقاوم باشد و آن جاهایی که این مقررات به دقت اجرا و پیاده شده و نظارت شده، اتفاقا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت کردند آنجاهایی که مقررات خوب اجرا نشده و متأسفانه نظارت دقیق نبوده با حوادثی روبرو هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از طرح‌هایی که در بودجه سال 97 پیش بینی شده که هم به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و هم به بحث اشتغال و هم به زندگی و رفاه مردم مربوط می‌شود مسأله بافت‌های فرسوده است،  اظهار داشت: تصمیم گرفته ایم در سراسر کشور این کار آغاز شود البته اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال 93 در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: برای همین منظور در بودجه نیز پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری و یا مربوط به نهادهای عمومی ، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی 1.2 در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم،. یعنی مردم به صورت مجانی داخل ساختمان می شوند و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب می‌شود و تبدیل به پارک و فضای لازم برای زندگی مردم می شود. این ساختمانی که می‌سازد معادل این، یک ساختمان دیگر هم در همان زمینی که در اختیارش می‌گذاریم، می‌سازد که در سایه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در می‌آورد و به سود هم می‌رسد در ساختمان معادل که خالی است ما تسهیلاتی را در اختیار می‌گذاریم یعنی تضمین می‌کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا اینکه به خانه‌اولی‌ها یا هر کسی که خانه می‌خواهد به زندگی‌شان برسند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بافت های فرسوده یک طرح بسیار خوبی است برای این کار ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم و این سه مورد برای بافت فرسوده در کنار هم قرار می‌گیرد و ان شاء الله اولین کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخی از شهرستان‌ها زده می‌شود و سال دیگر به سرعت اینکار را ادامه می‌دهیم. این یک اقدام بسیار مبارکی هم برای مقاوم‌سازی هم برای رفاه مرم و هم برای اشتغال است یعنی در بخش ساختمان یک اشتغال خوبی آغاز می‌شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا عکس و فیلمی از بازدید و حضور شما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و بین مردم منتشر نشده است، گفت: اگر منتشر نشده باید منتشر می‌شد. قاعدتا آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود  و بخش خبری ریاست جمهوری باید آن را منتشر کند.

مجری گفت: همین الان از بخش خبری ریاست جمهوری خواهش می‌کنم اگر چنین فیلم‌هایی دارند بدهند.

رئیس جمهور نیز در ادامه افزود: حتماً دارند. چون آمدیم در جمعیت پیاده شدیم و با مردم حرف زدیم حتماً دوربین عکاسی و فیلمبرداری بوده است.

مجری ادامه داد: قول می‌گیرم از دوستان خبری ریاست جمهوری که بگیرم اگر همچنین فیلمی است فردا صبح در برنامه حالا خورشید پخش کنم. سوال بعدی ام این است که بیشتر انتقاد حضرتعالی و برخی وزرایتان به پروژه‌های مسکونی است که در قالب مسکن مهر ساخته شده و به مردم تحویل داده شده است و احساس برخی منتقدان این است که همین طرحی که می‌فرمایید علی‌رغم اینکه یک نوسازی است اما پیوست فرهنگی ندارد و بافت فرسوده را از پیوست فرهنگی‌اش خارج می‌کند و مسکن مهر است یعنی اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد؟

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات‌رسانی ندارد. یعنی آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه کلانتری، نه اتوبوس و نه جاده است؛ در دولت یازدهم یک بخش از امکانات دولت و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، برای این بود که بتوانند مسکن مهر را تکمیل کرده و برق‌رسانی و گازرسانی و جاده سازی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد : اینکه یک قوطی را به نام مسکن درست کنیم مسکن نیست بلکه یک سرپناه موقت است. باید خدمات ارائه بدهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده اینطور نیست و محلی است که مردم آنجا زندگی می‌کردند و مدرسه و مسجد و بهداری و امکانات بیمارستانی دارد، افزود:  ما فقط خانه‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار گرفته و خدمات‌رسانی به آنها مشکل است و اگر خدایی نکرده آتش‌سوزی شود، ماشینی به آنها نمی‌تواند برسد و اگر مریض شود آمبولانس نمی‌تواند به آنجا برسد را تخریب می‌کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنها می‌گذاریم و اجازه نمی دهیم شرایط آن محل از لحاظ فرهنگی و محله‌ای بهم بخورد. در این زمینه مقررات بسیار مفصلی وجود دارد که می‌توانند منتشر کنند تا مردم مطلع شوند.

مجری گفت: درد دل خیلی از مردم در حوزه مسکن مهر که شما هم آن را عنوان کردید اینست که پول دادند و خریدند و الان نه فاضلاب، نه کلانتری، نه آب، نه برق، نه گاز دارد؛ بالاخره مردم چه کار کنند؟

رئیس جمهور اظهار داشت: ما از ابتدا گفتیم که کاری شروع شده، دولت بعدی متعهد است که این خدمات را انجام دهد؛ تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر تقریباً بسته می‌شود؛ اکثر خانه‌ها تحویل داده شده  و همه جا برق‌رسانی شده، جاده‌ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.

مجری پرسید: خیال مردم راحت باشد که تعهد دولت حضرت عالی تکمیل کردن آنها است؟

دکتر روحانی پاسخ داد: حتما ما متعهد هستیم. به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده و مردم نیازمند به خدمات هستند و حتماً این کار انجام خواهد گرفت؛ هر مقداری که امروز انجام گرفته و هر چه لازم باشد جزو تعهدات دولت است، ولو اینکه این طرح اشکالاتی دارد ولی ما متعهد هستیم که این خدمات را به مردم بدهیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نوسانات قیمت ارز گفت: وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند. ما خوشبختانه درآمد ارزی‌مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی‌مان است. در سال 96 تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار ما از نفت و غیر نفت درآمد خواهیم داشت.

دکتر روحانی در واکنش به این گفته مجری که گویا در 8 ماه ابتدای سال 50 میلیارد دلار از این درآمد، محقق شده است؟ اظهار داشت: درآمدهای نفتی و غیرنفتی ما بیش از این است. الان صادرات غیرنفتی ما بالای 30 میلیارد دلار است و نفت ما هم بالای این رقم است. بنابراین تا پایان سال چیزی حدود 90 میلیارد دلار مجموع درآمد کشور خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: هزینه های ما حدود 75 میلیارد دلار خواهد بود. یعنی درآمد ما بیش از مخارج ما است، حتی آن هزینه‌هایی که نباید بشود، آنهایی که ما باید با آن مقابله کنیم، مثل قاچاق، ولی متأسفانه هنوز وجود دارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه تلاش‌ها بر این است که حجم قاچاق روز به روز کم شود. ما قاچاق را از 20 میلیارد به 12 میلیارد رساندیم ، ولی 12 میلیارد هم خیلی زیاد است. یک میلیاردش هم زیاد است، چه رسد به 12 میلیارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این مطلب که وقتی رئیس دولت می گوید باید با قاچاق مبارزه کنیم، پس عزم جدی وجود دارد، اما چه زمانی باید با قاچاق مبارزه کنیم؟ ، خاطرنشان کرد: همیشه باید مبارزه کنیم. برای مبارزه با انواع قاچاق‌ها و فسادها اقدامات متنوعی باید انجام دهیم. البته قاچاقی که گفته می‌شود، یک بخشی از آن شاید کسی بگوید این قاچاق نیست، چون بعضی از موارد، مواردی است که ممکن است مسافری حمل بکند، از مناطق آزاد مقداری بیاید، ولی به هر حال با قاچاق باید مبارزه شود.

دکتر روحانی گفت: اینکه می‌گوییم مبارزه شود، همین که ما در 4 سال، 20 میلیارد دلار قاچاق را به 12 میلیارد برسانیم. بنابراین اقدامات خوبی انجام گرفته است. نمی‌خواهم بگویم موفقیت 100 درصدی بوده، اما موفقیت نسبی خوبی بوده است. ما این راه را باید ادامه دهیم برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه موضوع سوال شما ارز بود، اضافه کرد: در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما حتماً از امسال ان شاء الله بیشتر خواهد شد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که دلار چرا 4750 تومان است؟، اظهار داشت: اولا دلار 4750 تومان نیست، خیلی پایین‌تر از این است. باز هم باید پایین‌تر از این بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ببینید در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم. هیچ‌کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولاً انجام می‌گیرد. کسی اسکناس دست نمی‌گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: حتی در ایران هم الان با کارت‌هایی که مردم دارند، کمتر پول نقد را در جیب‌شان می‌گذارند. با کارتی که موجود است، خرید می‌کنند. اشکالاتی داریم از دوران تحریم که به نظرم برخی از این مشکلات از بین رفته و برخی از آنها باقی مانده است. از جمله مواردی که باقی مانده مسأله ارتباطات ما با بانک‌های منطقه و بانک‌های جهان است که این ارتباطات هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: همین که ما می‌خواهیم در جامعه اسکناس تقسیم کنیم، این باعث می شود همیشه بانک مرکزی در این زمینه در زحمت باشد. اما در عین حال ما به مردم به صراحت می‌گوییم کلیه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه که برای واردات نیاز است، آنچه که صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه که برای خدمات نیاز است، دولت قطعاً تأمین این خدمات را خواهد کرد و نوسانات نرخ ارز بلندمدت نخواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما همیشه نوساناتی داشتیم، نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این نوسانات بلند مدت نخواهد بود.

دکتر روحانی گفت: حتماً کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ارزی ما بهتر خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مجری تلویزیون که شایعه ای هست که می‌گویند دولت برای جبران کسری بودجه دلار را بالا می‌برد و وقتی کسر بودجه‌اش تأمین شد ارزش دلار را برمی‌گرداند ، تصریح کرد: قطعا این طور نیست. هیچ وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارجش را تأمین کند. پیش‌ ‌بینی‌های بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قیمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحی می‌کنیم لذا به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچگاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه نیست.

 دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همواره در دولت یا به مقامات مسئول این تأکید را داشتیم به دلیل اینکه نوسانات قیمت  اثرات بسیار ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد. اساس برنامه دولت و قولی که به مردم دادیم، امنیت ، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و پای این قولی که در انتخابات به مردم دادیم ایستادیم.

رئیس جمهور با تاکید بر تعهد دولت به تامین آرامش و اینکه زندگی مردم باید زندگی راحتی باشد، اظهار داشت : ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض و انتقاد اشکال ندارد. حتی اینکه به خیابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام دهند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی است و آن چیزی که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است. دلمان می خواهد هم در اقتصاد، اجتماع و هم در فرهنگ و هم در سایر مسایل ، کشور امن و آرامی داشته باشیم و  بحمدالله این چنین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در میان همه کشورهای منطقه آرام‌ترین کشور است،گفت: البته در بعضی از مسایل ممکن است نوسانات جزیی پیش بیاید و تمام شود. ممکن است  گاهی آنفلوانزا بیاید یک مشکلی در بخش طیور ایجاد کند و یک روز مسأله‌ دیگری پیش بیاید و نوساناتی ایجاد کند اما هدف ما آرامش و امنیت و آزادی بیشتر مردم است به همین دلیل می‌گوییم که باید فضا روز به روز فراهم تر شود تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند. خلاقیت و شکوفایی مردم بسیار مهم است . اساساً قرآن مجید نیز هدف بالا برای همه عبادات و همه دستورات الهی را در برخی از آیات می‌گوید « لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون" فلاح یعنی شکوفایی همه استعدادها و این شکوفایی در یک فضای آزاد و آرام و امن امکان‌پذیر است و این هدف مهم ما است.

دکتر روحانی تاکید کرد: قطعاً این چنین نیست که دولت بخواهد ارز را برای تامین بودجه اش‌ گران بکند و این را مردم مطمئن باشند.

رئیس جمهور در پاسخ به  سخنان مجری مبنی بر اینکه پس ما خیالمان بابت دلار راحت‌باشد، تصریح کرد: بله

مجری در بیان سوال دیگر خود از رئیس جمهور گفت: زمان انتخابات شما رفتید جایی که مردم شعار دادند ما که هوا نداریم، ولی هواتو داریم. آقای رئیس جمهور همان مردم مکرراً در صفحه من عکس‌هایشان را می‌فرستند و زیر گرد و غبار می‌گویند «اهواز هوا ندارد، خوزستان هوا ندارد». تا چه زمانی باید به آنها بگوییم صبر کنید، درست می‌شود؟

رئیس جمهور با بیان اینکه این یک مشکل واقعی و مهم برای مردم بوده و در اهواز و خوزستان بخاطر گرد و غبار و در تهران و برخی از کلانشهرها بخاطر دود و آلودگی هوا است، اظهار داشت: همانطور که زلزله به ما هشدار می‌دهد که باید ساختمان‌ها را مقاوم و خود را برای شرایط 7 ریشتری آماده کنید، آلودگی‌ها و ریزگردها هم به ما اعلام می‌کند که به محیط زیست‌تان برسید.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم محیط زیست را رها کنیم؛ نمی‌شود به خاطر آلودگی هوا هر روز مدارس مردم در کلانشهرها تعطیل و سلامت مردم تهدید شود.

رئیس جمهور افزود: من هیچ وقت محبت مردم در ایام انتخابات را یادم نمی‌رود. خاطرات فراموش ناشدنی از بسیاری از استان‌ها دارم که یکی‌ از آنها هم خوزستان است و همان شعاری که شما اشاره کردید.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سال گذشته برنامه جامعی برای اینکه بتوانیم منشأ گرد و غبار داخلی را مهار کنیم آغاز شده است، گفت: این نکته را به مردم بگویم که برخی از مسایل حتماً زمان‌بر است، یعنی ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال‌کاری و درختکاری کنیم و یا فورا به تالابی که خشک شده آب برسانیم؛ اینها زمان‌بر است اما این کار را ما آغاز کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: البته منشا ریزگردها گاهی از داخل است که باید حل کنیم و برخی از خارج و کشورهای همجوار مانند عراق، کویت و عربستان و کشورهای دیگر است که باید سیاست خارجی و منطقه‌ای ما و همکاری دولت‌ها را داشته باشیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در اهواز یک منشأ آلودگی ما مربوط می‌شود به منطقه ای که عمدتاً برای مردم بسیار دردسر ساز است؛ و آن منطقه جنوب شرق اهواز است که پارسال رفتم آنجا را بازدید کردم و نهال‌کاری آغاز شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا کنون در این منطقه 5 هزار هکتار نهالکاری شده و تا پایان سال 30 هزار هکتار دیگر، نهالکاری خواهد شد، گفت: یک کانال بسیار عظیمی برای انتقال آب از کارون به این منطقه احداث شده که آب آن فردا یا پس فردا  به این منطقه می‌رسد و امروز هم به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور دادم تا به منطقه بروند.

دکتر روحانی افزود: دبی آبی که به این منطقه می‌رسد با کانالی به طول 47 کیلومتر، 20 متر مکعب در ثانیه است و بخشی از این منطقه مرطوب می‌شود تا گرد و غبار از آن بلند نشود؛ از سوی دیگر نهال کاری 30 هزار هکتار دیگر از اراضی تا پایان سال انجام می‌شوند؛ البته این نهال‌ها تا درخت شوند زمان می‌برد ولی باید این کار را شروع کنیم؛ ما نمی‌توانیم معضلی که امروز با آن روبرو هستیم را رها کنیم ولو اینکه این معضل 5 الی 10 سال زمان ببرد؛ هر زمان شروع کنیم، دیر است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این معضل از 7 8 سال پیش شروع شده آیا  فکر نمی‌کنید در حل معضلات دیر شروع کردیم؟ ،گفت: باید زودتر شروع می‌کردیم؛ نه اینکه هیچ کاری نشده است، اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام گرفته و در این دولت هم دارد انجام می‌گیرد منتها، یک بودجه عظیمی می‌خواهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای اصلاح محیط زیست نیاز به بودجه داریم، اظهار داشت: همچنین برای مهار ریزگرد هم به پول، سیاست خارجی و همکاری کشورهای همسایه و نیاز به آب برای مرطوب کردن زمین و نهال کاری و نیاز به مالچ‌پاشی داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: تقریباً تا پایان امسال مالچ‌پاشی 5 هزار هکتار از اراضی شنی خوزستان که شن‌های روان دارد،  تمام می‌شود و سال آینده ادامه پیدا می‌کند؛ بعضی جاها را باید مالچ‌پاشی کنیم و در بعضی جاها زمین را مرطوب و نهال کاری کنیم و ما می‌خواهیم به این اقدامات سرعت ببخشیم و لذا در بودجه سال 97 یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه برای مبارزه با ریزگردها است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر حذف بودجه مقابله با گرد و غبار در خوزستان، گفت: نمی‌توانم بگویم حذف شده به دلیل اینکه ما بودجه‌ای که دادیم در کمیسیون تلفیق اقداماتش انجام گرفته است. این بودجه باید به صحن علنی مجلس برود. برخی از موارد است که باید اقدامات دیگری انجام دهیم. آن جاهایی که از صندوق باید استفاده کنیم ما تأمین خواهیم کرد؛ به هر قیمتی که باشد.

دکتر روحانی افزود: اولاً من چنین خبری ندارم که حذف شده باشد، ولی بر فرض اگر این خبر درست باشد، من به عنوان رئیس جمهور به مردم قول می‌دهم که این طرح را  به هر قیمتی که باشد در سال آینده ادامه خواهیم داد. البته مجلس هم همیشه با ما همکاری داشته و خود مجلس هم توجه دارد که این مسأله چقدر اهمیت دارد.

مجری از رئیس جمهور پرسید: کاری ندارم با مجوز یا بدون مجوز بوده، ولی مردم بابت صندوق‌های مالی اعتباری، بسیار گلایه‌مند هستند. بسیاری از ما می پرسند که بالاخره مردمی که پول‌های بسیار کوچک‌شان را بردند در این صندوق‌های مالی اعتباری گذاشتند، چه کنند؟ دولت مسئول است یا نه و این مردم چه کار باید بکنند؟

دکتر روحانی در پاسخ اظهار داشت: برخی از این صندوق‌های اعتباری بی‌مجوز بودند و شروع به کار کردند، نه امروز که از دهه 80 این صندوق‌ها شروع به کار کردند. حالا با مجوز و یا بی‌مجوز که وارد این نکته‌ها نمی‌شوم. نکته‌ای می‌خواهم خواهش کنم از مردم، هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد، بدانند که اینجا خطری هست. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتر می‌دهم، احساس خطر  و شک و تردید کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی سود زیاد می‌دهد، می‌خواهد چه کند و چطور می‌خواهد تأمین کند. اینها برای اینکه پول را می‌خواهند جذب کنند، برخلاف مقررات قول سود بالا دادند. نمی‌خواهم بگویم مردم تقصیر دارند. می‌خواهم بگویم حواس‌شان از امروز به بعد جمع باشد. ما رسیدیم به یک مشکل، به مشکلی که این صندوق‌ها برای مردم ایجاد کردند. یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد. یک صندوق اعتباری غیرمجاز بوده، مردم رفتند. این کار را نمی‌توانستیم بکنیم به هر حال مردم به دلیلی به آن صندوق اعتماد کردند، به هر دلیلی مجوز داشته یا نداشته و مشکلی پیش آمده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت باید این مشکل را حل کند. وقتی می‌گوییم دولت حل کند، یعنی از جیب مردم حل کند. یادمان نرود دولت پولی ندارد. تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتی می‌گوییم صندوقی ورشکسته شده و دولت پولش را بدهد، یعنی از مردم بدهد. یعنی همه مردم بیایند بابت ورشکستگی یک صندوق، همه بیایند مشارکت کنند. همه بیایند پول بدهند. البته ممکن است راه و چاره نباشد، چون ممکن است اموال آن صندوق تکافوی بدهی‌اش را نکند.

رئیس جمهور اضافه کرد: این را چه کسی باید جبران و تأمین کند. برای اینکه مردم مطلع باشند می گویم. تاکنون بیش از 11 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته است برای اینکه بتواند این 98 درصدی که گفتیم مشکلات‌شان حل و فصل شد، مشکلات‌شان حل و فصل شود. ممکن است آن 98 درصد هم 100 درصد راضی نباشند، کاری ندارم. اما طبق معیارهایی که بوده بنا بوده این 98 درصد با آنها تسویه حساب شود یعنی اصل پولشان را بر مبنای یک سود متعادل بگیرند. سود عادلانه هم محاسبه کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است قبلاً‌ سود بیشتری می گرفتند. خود به خود این کم می‌شود از پول‌شان و این کار انجام گرفته است. یعنی 11.5 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است. این فشار بسیار زیادی بر دولت است. بقیه‌اش را هم داریم دنبال می‌کنیم. روسای سه قوه نمایندگانی را مشخص کردند، از چند ماه پیش که همه تلاش خودشان را بگذارند، برای اینکه این معضل را حل کنیم.

 رئیس جمهور اضافه کرد: یعنی قوای قضائیه، مقننه و مجریه جلسات متعددی داشته و دارند برای اینکه سریع‌تر مسایل دادگاهی‌اش حل و اموال اینها محاسبه و  مشخص گردد که کمبود اموال اینها چقدر است تا آنرا تأمین و مشکل مردم را حل کنیم. اما این نکته را همه باید بدانیم وقتی می‌گوییم دولت یعنی مردم. اینکه دولت پول بدهد این پول یا از پول مالیات یا از پول نفت مردم است چرا که عمده بودجه و پول دولت یا از نفت و یا از مالیات است.پس پول ملت است. اینکه در بودجه هم می‌گوییم شفاف شود و مردم بدانند برای این است که این پول متعلق به مردم است و برای دولت نیست که هر طور بخواهد خرج کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اینکه بودجه را به مجلس می‌دهیم تا نمایندگان ملت آن را تصویب کنند به این دلیل است که متعلق به مردم است و آنها هم باید نظر دهند. شورای نگهبان هم باید نظر بدهد تا به  بودجه سال آینده تبدیل شود و سپس دولت آنرا اجرا و پیاده  کند. بنابراین می‌خواهم به مردم بگویم که اولاً این مسأله تمام شده است یعنی الان مؤسسه غیراعتباری نداریم و از مدت‌ها پیش به بانک مرکزی کتباً دستور دادم مجوز هیچ بانک خصوصی جدیدی را صادر نکند افراد بسیاری هستند که دنبال تشکیل بانک هستند و مجوز ندادیم به دلیل اینکه این مجوزهای بی‌حساب مشکلاتی درست می‌کند گرچه این صندوق‌ها مجوز هم نداشتند بنابراین ما تلاش‌مان را در این زمینه انجام دادیم و ان شاء الله انجام می‌دهیم .

دکتر روحانی خطاب به مردم گفت: مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر می‌کنند آنها طلبکار هستند، یک افرادی آمده‌اند سر مردم کلاه گذاشتند و با سودهای واهی و فراوان پول مردم را جذب کردند و این مشکل را ایجاد کردند، تلاش بسیار زیادی را دولت یازدهم و دوازدهم، قوه قضائیه و مققنه انجام داد تا امروز  شرایط را به اینجا رساندیم و مشکل عمده را حل و فصل کردیم البته هنوز مشکلاتی باقی مانده و ما به تلاشمان ادامه می‌دهیم تا مشکل حل شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه به مردم قول می دهم که اینگونه نیست که دولت به فکر و یاد آنها نباشد و مشکل آنها را فراموش بکند، تصریح کرد: حتماً فراموش نمی‌کنیم .البته مردم حق دارند که اعتراض کنند اشکالی ندارد، بر مبنای وظیفه ما بوده که وقتی حادثه‌ای رخ داده این حادثه را بتوانیم حل بکنیم. میلیون‌ها خانواده گرفتار بودند بحث یک نفر و دو نفر  نبود، بیش از 2 الی 3میلیون خانواده درگیر این ماجرا هستند. مشکلات 98 درصد تقریباً حل شده است و  در حد امکان ، بقیه را هم دنبال خواهیم کرد. به مردم قول می‌دهم که این مسأله را دنبال می‌کنیم و فراموش نمی‌کنیم و همانطور که عرض کردم نمایندگان سه قوه به طور مدام جلسه دارند برای اینکه این مسأله را به حل و فصل نهایی برسانند.

مجری گفت: به فرمایش شما دولت و ملت یکسان هستند؛ مردم پناهی جز دولتی که خودش می‌گوید از ملت هستند، ندارند؛ بالاخره یا باید دولت پولشان را بدهد یا بروند از قوه قضائیه پیگیری کنند در هر صورت باید حاکمیت پاسخ بدهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه قوه قضائیه، دولت و مجلس همه به عنوان مسئولین در قبال مردم، احساس مسئولیت می‌کنیم، و به همین خاطر هم تا کنون این همه تلاش شده و این همه پول گذاشتیم، خاطر نشان کرد: اگر نسبت به مردم احساس مسئولیت نمی‌کردیم، می‌گفتیم خود صاحبان موسسات باید مشکل مردم را حل کرده و بدهی را به مردم بپردازند.

دکتر روحانی افزود: دولت و مجلس به عنوان نماینده مردم و قوه قضائیه برای اجرای عدالت است و همه باید دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم.

مجری با اشاره به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، سوال کرد که آیا بحران آلودگی در شهرهای بزرگ‌مان قابل حل نیست ؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه حتماً باید از پس‌ آن بربیاییم و اقداماتی هم در این زمینه شروع شده است، گفت: اولین مسأله این بود که ما بنزین و گازوییلی که در اختیار مردم می‌گذاریم مخصوصاً در شهرهای بزرگ را به استاندارد برسانیم و در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده است؛ گازوییل با گذشته بسیار متفاوت است؛ بنزین در شهرهای بزرگ خوب است و البته در تمام کشور از استاندارد لازم برخوردار نیست اما تلاش ما این است که از استاندارد یورو 4 برخوردار باشد. در پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس هم بر مبنای همین استاندارد بنزین تولید خواهد شد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهیم تا مردم در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند، ادامه داد: برای این کار باید به مترو و اتوبوسرانی در شهرهای بزرگ کمک کنیم؛ همچنین باید آلوده‌کننده ها و ماشین‌ها و موتور سیکلت هایی که آلودگی درست می‌کنند را برچینیم؛ برای این مقصود طرحی برای خودروهای فرسوده داریم که برای این طرح خودم در روزهای اخیر چند جلسه با بخش خصوصی داشته ام؛ هم برای بافت فرسوده، هم برای صادرات غیر نفتی و هم در زمینه خودروها جلساتی با بخش خصوصی و وزرا تشکیل دادیم.

رئیس جمهور افزود: تلاش می‌کنیم در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به جای خودروهای فرسوده را شتاب دهیم ؛ با روند فعلی که انجام می‌گیرد ما همیشه عقب هستیم یعنی آن مقداری که به ناوگان نو تبدیل می شود، دوباره فرسوده می‌شود .

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امید ما این است که از سال آینده و طی 3 سال آینده کل این کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و کامیونت‌های فرسوده را با تسهیلاتی که در اختیار رانندگان عزیز یا مالکان این خودروها قرار می‌گیرد، در کشور جمع کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با محصولات داخلی جایگزین می‌کنید؟ گفت: کارخانه‌های داخلی همه تلاش خواهند کرد. ما الان همه شرکتهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی را خواستیم که تلا‌ش‌شان را مضاعف کنند، برای اینکه بتوانیم در سال 70 هزار کامیون را جایگزین کنیم. تقریباً چیزی حدود 230 الی 240 هزار کامیون فرسوده در کشور داریم. حدوداً باید 3 سال تلاش کنیم تا این هدف محقق شود.

دکتر روحانی افزود: موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شود. اتاق و بدنه معمولاً‌ در داخل تولید می‌شد. هم باید تولید داخل را افزایش دهیم و هم باید واردات موتور را افزایش دهیم، برای اینکه جایگزین کنیم و هم باید تسهیلات را با قیمت ارزان بدهیم تا مالکان بتوانند و خودشان داوطلب شوند.

رئیس جمهور اظهار داشت: بر اساس طرحی که داریم، به اعتقاد من خود مردم داوطلب خواهند شد تا ماشین فرسوده خودشان را تحویل دهند. اجرای طرح به شکل کلید به کلید هم هست. یعنی وقتی کامیونش را تحویل می‌دهد، کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. وزارت نفت ما متعهد خواهد بود که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد، بخاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: یک کامیون فرسوده الان ممکن است در 100 کیلومتر چیزی حدود 50 الی 60 لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این به کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود. می‌شود 30 لیتر در 100 کیلومتر. بنابراین 30  لیتر را ما می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین وزارت نفت ما از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد، بخش ارزی آن را تأمین می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما یک برنامه‌ریزی سه ساله است، برای اینکه بتوانیم در این زمینه موفق شویم و امیدوارم این کار را بتوانیم انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: هر قدمی که در این زمینه بتوانیم برداریم، مردم مطلع خواهند شد و این هم اشتغال درست می‌کند. حالا امشب فرصت نشد، دلم می‌خواست درباره اشتغال توضیح می‌دادیم. در مسأله بافت فرسوده و مسأله نوسازی ناوگان حمل و نقل، یک بخشی از اشتغال در سال آینده اضافه می‌کند و طرح‌های دیگری هم داریم.

رئیس جمهور افزود: در فضای مجازی که شما اشاره کردید، وزیر ارتباطات در گزارش اخیرش به من گفت که در 2 سال گذشته، سالی 100 هزار شغل، حالا به تعبیر او که در گزارش نوشته بود، موبایل محور ایجاد شده است. یعنی در سایه فضای مجازی مردم توانستند مشکل بیکاری‌شان را حل کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: ما باید زیرساخت‌هایش را آماده کنیم. امسال ان شاء الله در دهه فجر با این بخش جدیدی که در زیرساخت‌ها افتتاح خواهد شد، تقریباً همه مردم در شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم اینترنت می‌توانند استفاده کنند. تا این زیرساخت‌ها آماده نشود، مردم نمی‌توانند که به این شغل برسند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید به مردم کمک کنیم که این فضا برای مردم آزاد شود. به همین دلیل هم وقتی برخی از شبکه‌های فضای مجازی ما به دلیل حوادث و اعتراضات و اغتشاشاتی که در چند روزه اتفاق افتاده بود، به طور موقت تعطیل شد، تلاش کردم که زودتر این فضا باز شود.

دکتر روحانی در پاسخ این جمله مجری که "خیلی هم با شما شوخی کردند که قرار شد دست روی دکمه فیلترینگ نرود، ولی رفت"، خاطرنشان کرد: برای چند روز رفت. ممکن است در یک مقطعی به دلیل اضطرار این کار انجام بگیرد، اما نگذاشتیم دائمی شود. بعضی‌ها ممکن است در ذهن‌شان این بوده که ما دنبال بهانه بودیم برای اینکه بعضی از شبکه‌ها را برای همیشه ببندیم اما این چنین نیست. تلاش ما این است که مردم از این فضا بتوانند استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: البته باید از فرهنگ و اخلاق و ایمان مردم هم به خوبی حراست شود. هم باید به این بعد توجه داشته باشیم و هم باید به کسب کار مردم و هم فضای شفاف اطلاعات که امشب نتوانستیم راجع به آن صحبت کنیم. 

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه در یک فضای اجتماعی. رئیس جمهور و وزراء توئیت می‌کنند و دیپلماسی رد و بدل می‌کنند و این فضای اجتماعی روی جوان‌ها فیلتر است، اظهارداشت:

اشکال شما ، اشکال واردی است. البته در حد توان خودمان،دستگاه مجریه و رئیس جمهور همه تلاش‌مان را انجام دادیم که این فضا، فضای بازتری برای مردم باشد.البته برخی از این شبکه‌ها قبل از دولت یازدهم بسته شد.

دکتر روحانی در پاسخ به اینکه آیا کلید شما بازش نمی‌کند، گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست بازش کند. حالا امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم. ولی مردم مستحضر باشند برای اینکه این فضای آزاد باقی بماند هم دولت یازدهم و هم دوازدهم زجرها کشید و ان شاء الله همه مسئولین با همکاری یکدیگر هم این آزادی را تضمین می‌کنیم و هم نگرانی مردم در زمینه اخلاق و فرهنگ جامعه و نسل جوان مرتفع و برطرف شود.

رئیس جمهور در پایان این گفت و گوی زنده تلویزیونی خطاب به مردم اظهار داشت: به مردم در انتخابات دو وعده مهم دادم، به غیر از آن 4 اصل امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت که شعارهای اصلی بود، به مردم قول دادم که هم برای اشتغال تلاش مضاعف انجام دهم و هم برای رفع فقر مطلق. این دو هدف مهم را در بودجه 97 آورده‌ام یعنی در تبصره 14 برای رفع فقر مطلق و در تبصره 18 برای اشتغال بودجه گذاشتم. از نمایندگان محترم ملت می‌خواهم که این اهداف را که اهداف آنها و ملت ما هم است با یاری به دولت در تصویب لایحه بودجه، محقق کنند. امیدوارم بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس جمهور بتواند قولی که به مردم داده در زمینه فقر و اشتغال به وعده‌های خودش عمل کند و ان شاء الله این کار خواهد شد و می‌دانم که نمایندگان محترم مجلس هم به اندازه دولت و بیش از دولت دلسوز مردم هستند و می‌خواهند که این مسایل حل شود. ممکن است در شیوه‌ها گاهی نظرات متفاوتی داشته باشیم باید با هم حل و فصل کنیم.

دکتر روحانی با آرزوی آینده بهتر برای مردم ایران گفت: می‌خواهم به مردم قول بدهم که شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور، گرچه معضلاتی دارد و گرچه مردم به همه آرزوها و خواست‌های خودشان نرسیدند، اما دولت قادر خواهد بود با همکاری سایر قوا و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مشکلات را حل و فصل بکند و ان شاء‌الله قدم به قدم با هم مشکلات را حل خواهیم کرد. نمونه‌اش ان شاء‌الله سال آینده در موضوع بافت فرسوده و در بخش حمل و نقل و ماشین‌های فرسوده و همچنین برای اشتغال و فضای مجازی قدم های جدی برخواهیم داشتیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: در این مورد آنچه که در دولت گزارش دادند ، اعلام شد که خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید همان خودروهای معمولی است که به اسم هیبریدی می آید و اگر هیبریدی واقعی باشد حتماً تعرفه بسیار کمی خواهد داشت. البته اگر هیبریدی واقعی باشد یعنی ماشینی که واقعاً هم بتواند با سوخت فسیلی و هم با باطری کار کند حتماً کمک خواهیم کرد. چون این کمک به محیط زیست‌ است.

دکتر روحانی تصریح کرد: قول ما به ملت این است که ان شاء الله خادم خوبی برای مردم باشیم و بتوانیم در پیشگاه مردم و خدای بزرگ شرمنده نباشیم.