۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

فاصله نرخ ارز در بودجه و بازار کاهش یابد/ افزایش قیمت دلار به تولید ضربه می‌زند

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 246836
فاصله نرخ ارز در بودجه و بازار کاهش یابد/ افزایش قیمت دلار به تولید ضربه می‌زند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ارز دو نرخی موجب بسیاری از مشکلات موجود در اقتصاد و بازار شده است، تاکید کرد: تا زمانی که ارز، تک نرخی نشود، این مشکلات حل نمی شود.

ناصر موسوی لارگانی در گفت و با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: یکی از سیاست های دولت یازدهم و دوازدهم تک نرخی کردن ارز بوده که مسئولان هم وعده‌هایی را درباره آن داده اند اما متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

به گفته او زمانی می توان ارز را تک نرخی کرد که ارز مورد نیاز بازار، وجود داشته باشد و نکته ای که در حال حاضر جای تعجب دارد این است که با وجود افزایش میزان فروش نفت همچنان کمبود ارز در بازار وجود دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس عنوان کرد: در واقع این انتظار از دولت وجود دارد که برای کنترل بازار، ارز مورد نیاز را وارد بازار کند تا قیمت ها به این صورت صعودی افزایش پیدا نکند.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه در پنج الی شش ماه گذشته قیمت دلار حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده، گفت: این میزان افزایش قیمت در این مدت کوتاه، یک مشکل است زیرا به تولید و اشتغال ضربه می زند و تولیدکننده ای که مواد اولیه با دلار 4500 تومان وارد کند، دیگر توان رقابت نخواهد داشت.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، دلار 4500 تومانی موجب بالا رفتن هزینه های تولید می شود و با توجه به رکود حاکم بر کشور و پایین بودن قدرت خرید مردم، دیگر  برای مردم امکان خرید وجود نخواهد داشت که این مساله به تولید کشور ضربه می‌زند.

موسوی لارگانی اظهار کرد: بنابراین به نظر می رسد در بودجه سال 97 باید قیمت ارز به گونه ای تعیین شود که تفاوت فاحشی با نرخ آن در بازار آزاد نداشته باشد و باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که یا قیمت دلار در بازار که حدود 4500 تومان است، به حدود 3800 تومان برسد یا قیمتی که برای دلار در بودجه در نظر گرفته شده، افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر بعضا این تلقی وجود دارد که دولت از محل تسعیر ارز، کمبودها و کاستی های بودجه ای خود را جبران می کند و بدهی هایش را پرداخت می کند که اگر این موضوع صحت داشته باشد، ضربه به مردم و اقتصاد است و برای مردم ایجاد مشکل می کند.