۰ نفر

قاسمی: امنیت کشورها منوط به امنیت منطقه است

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 246724
قاسمی: امنیت کشورها منوط به امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید هدف عمده تغییر ساختار این وزارتخانه تطبیق با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی است و یکی از اهداف آن کاستن از موانع است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه  کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز دوشنبه برگزار شد، با تسلیت حادثه نفتکش سانچی و درگذشت ملوانان ایرانی که در حین خدمت جان خود را فدا کردند ابراز امیدواری کرد که کشور کمتر شاهد چنین حوادث تلخی باشد.

مطالب مطرح شده در برنامه ثریا با منافع ملی منافات داشت

وی در خصوص بیانیه وزارت خارجه پیرامون (مناظره برگزار شده در) برنامه ثریا گفت: بحث پاسخگویی به یک برنامه یا انتقاد یک برنامه از برجام نبود، آنچه مطرح شده بود با مناقع ملی در مقطع کنونی منافات داشت و وزارت خارجه تصمبم گرفت به دلیل منافع ملی شفاف‌سازی کند. محتوای این برنامه مورد توجه ما بود که به آن پاسخ داده شد.

هدف از تغییر ساختار در وزارت‌خارجه کاستن از موانع است

سخنگو در خصوص تغییرات در وزارت خارجه و مسایل مطرح شده در این خصوص گفت: همانگونه که طی ماه‌های گذشته صحبت شد این ساختار از ابتدای ماه دستور اجرایی گرفت و اجرایی شد. این ساختار جدید یکی از مهم‌ترین تغییرات ساختاری است که وزارت خارجه در طول حیات خود بخصوص قبل از انقلاب داشته است. هدف عمده این ساختار تطبیق با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی است و یکی از اهداف آن کاستن از موانع است.

وی افزود دو لایه به طور قطع حذف شده است. کارشناس محور شدن امور در وزارت خارجه از مهمترین مسایل مورد توجه وزارت خارجه بود تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان استفاده بهتری ببریم. 8 اداره وظایف را به عهده خواهند داشت و در شمای ساختاری زیر نظر وزیر و معاونت‌ها کار خواهند کرد. ادارات دوجانبه سیال هستند که در خدمت وزارت خارجه خواهند بود و امیدواریم این ساختار با توجه به زحمات چند ساله بتواند در چابک‌سازی و کارشناسی محور کردن وزارت خارجه نقش مهم خود را در شرایط ویژه کنونی ایفا کند تا هر چه بیشتر و بهتر از منافع ملت دفاع کند.

سخنگو ادامه داد: اگرچه افراد همه صاحب نظر هستند اما اینکه با اغراض خاص نتیجه‌گیری‌هایی داشته باشیم در چارچوب وزارت خارجه نمی‌گنجد و نباید سخنان نادرست را ترویج و تکرار کرد.

امنیت کشورها منوط به امنیت منطقه است

قاسمی در خصوص یادداشت ظریف در نشریه فایننشال تایمز برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای گفت: مجموعه منطقه که در این مقاله مطرح شده تنها یک کشور خاص را در بر نمی‌گیرد بلکه مجموعه‌ای از کشورهاست که روابط خوبی هم با ایران دارند و ما امنیت را محصول کار جمعی کشورها می‌بینیم. منطقه شاهد جنگ‌ها و تنش‌های بسیاری بوده و امیدواریم در یک محیط خردمندانه همه به این برسند که ثبات و امنیت کشورها منوط به امنیت منطقه است.

متن و انشای بیانیه وزارت خارجه درباره منتقدان برجام را می‌تواند نقد کرد

وی در خصوص بیانیه وزارت خارجه درباره منتقدین برجام گفت: وقتی سخنی نادرست بیان میشود باید شفاف‌سازی کرد و این در همان چارچوب شفاف‌سازی است. متن و انشای آن می‌تواند نقد شود و ما مشکلی با نقد بیانیه نداریم.

ایران با ترکیه به طور مرتب در ارتباط و در حال رایزنی است

سخنگو در خصوص عملیات عفرین و موضع ایران گفت: با توجه به نوع مناسبات، روابط و گفتگوهای ما با همسایگان به‌خصوص با ترکیه و موضوع (فرآیند مذاکرات) آستانه، ما به‌صورت مرتب با دوستان ترکیه‌ای در رابطه و رایزنی بوده‌ایم. درباره اقدام ترکیه در عفرین مواضع‌مان را منتشر کرده‌ایم. مسایل سوریه برای ما مهم بوده و هست و با دقت تمام ان را رصد می‌کینیم و فکر می‌کنیم هر چه زودتر این وضعیت باید متوقف شود و بتوانیم تلاش‌هایمان را در چارچوب آستانه دنبال کنیم زیرا ادامه این روند ممکن است به بازگشت تروریست‌ها منجر شود که به سود سوریه و همسایگان آن نیست.

امیدواریم مشکلات بانکی باقی‌مانده برای ایرانیان در چین در اسرع وقت حل شود

قاسمی در خصوص مسدود شدن حساب ایرانیان در چین گفت: مشکلاتی وجود داشت برای دانشجویان و تجار در چین و مذاکراتی از قبل بین مقامات بانکی ما و چین بود، گشایشهای خوبی طی یکی دو هفته گذشته رخ داده و امیدوارم باقی مانده آن‌ها در اسرع وقت حل شود.

تحریم‌های جدید آلمان، انگلیس و فرانسه علیه ایران تنها یک بحث رسانه‌ای است

وی در خصوص اذعای نشریه اشپیگل برای تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه گفت: این یک بحث رسانه‌ای است و ما چنین سیگنالی را از دولت آلمان نداریم، روابط ما رو به رشد است و امیدواریم در مذاکراتی که بوده و هست این روابط سیر رو به رشد خود را طی کند. در مقطع کنونی این مسایل را نباید خیلی جدی گرفت و هوشمندانه به این اینگونه مسایل در مقطع کنونی نگاه کرد و دولت آلمان هم حتما از دقت لازم در برخورد با این گونه نوشته‌ها برخوردار است.

دستور کار مذاکرات لودریان در تهران به‌صورت قطعی مشخص نشده/ طیفی از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای در دستور کار مذاکرات خواهد بود

سخنگو در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره سفرش به ایران گفت: سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است. درباره دستور کار مذاکرات هنوز موضوعی به صورت قطعی مشخص نیست. ما طیف گوناگون از مسایل دو جانبه و منطقه‌ای را خواهیم داشت و تحولات روز را دنبال می‌کنیم.

دشمنان روابط ایران و اروپا به دنبال ایجاد تنش و مشکل هستند

قاسمی در خصوص توافق اروپا برای جلب رضایت ترامپ و افزایش فشار به ایران گفت: من هیچ شنیده‌ای از مقامات رسمی اروپا ندارم، روابط ما با اروپا رو به رشد و کهن است که می‌تواند باعث توسعه هر چه بیشتر روابط شود. این روابط دشمنانی دارد و آن‌ها در جهت ایجاد تنش و مشکل تلاش می‌کنند و باید در حوزه اروپا و همینجا دوستان با هوشیاری بسیار تحولات را دنبال کنند و امیدوارم این روابط علیرغم میل دشمنان خاص این رابطه به پیش برود.

سفر نیچروان بارزانی به تهران سازنده بود/ علاقه‌مند به گسترش روابط در چارچوب عراق واحد هستیم

وی در خصوص سفر نیچروان بارزانی به ایران گفت: روابط ما با اقلیم جدید نیست و ما روابط خوبی داشته و داریم و سفر وی سازنده بود و دریاره مسایل مورد علاقه دو طرف صحبت شد. سفر وی به تهران و دیدارهایش نشانگر نوع و سطح روابط ماست و علاقمندیم مثل گذشته ادامه یابد و در چارچوب عراق واحد تعمیم یابد و کمک کنیم که منطقه‌ای باثبات تر و مطمئن‌تر برای صلح داشته باشیم.

اتهامات بحرین علیه ایران از جای دیگری دستور آن صادر شده و قابل اعتنا نیست

وی در خصوص ادعای بحرین علیه ایران گفت:)ین یک اتهام بی‌جا و خلاف است. جالب است که اگر مجموعه اتهاماتی که مقامات بحرین علیه ایران وارد کرده‌اند را طی سالیان گذشته جمع ببندید و ببنید تعداد آن‌ها چقدر می‌شود و چقدر با واقعیت همخوانی دارد و از جای دیگری دستور آن صادر می‌شود که قابل اعتنا نیست.

دولت آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران است

سخنگو در خصوص اعلام ایرباس و بوئینگ برای تحویل دیرتر هواپیماهای ایران گفت: آنچه بین شرکت بوئینگ و ترامپ است، یک مسئله داخلی آنهاست، اما دولت آمریکا متعهد به اجرای دقیق برجام است و موظف است تسهیل کند فروش هواپیماهای غیر نظامی به ایران را و جز این خلاف است.

درباره نقش منطقه‌ای ایران با طرف فرانسوی گفتگو خواهیم کرد

وی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و اظهارات وی گفت: مواضع ما درباره موضوع موشکی روشن است، در خصوص مسایل منطقه‌ای با تمام جهان گفتگو داریم و دیپلماسی، گفت و شنود است. هنوز دستور کاری نهایی نشده است، صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم داشت و نقشی که ایران در کمک به صلح و امنیت منطقه و جهان داشته را با طرف فرانسوی گفتگو خواهیم کرد. این پدیده عجیبی نیست اما بین مذاکرات و تبادل نظر تفاوت است.

بیانیه وزارت خارجه نباید باعث پاسخ مجدد منتقدان برجام شود

سخنگو در خصوص بیانیه وزارت خارجه درباره برجام گفت افکار عمومی قضاوت خواهد کرد. ما از افترا و تهمت و حرف‌های ناشایست گلایه‌مندیم و فکر می‌کنیم با چارچوب نظام مطابقت ندارد و برای منافع ملی ناچاریم اتخاذ موضع داشته باشیم و این نباید باعث پاسخ مجدد آن‌ها شود. وزارت خارجه به اندازه کافی از سعه صدر برخوردار است.

وضعیت مهاجران غیرقانونی افغانستانی از طریق یکی از کمیته‌های مشترک تهران و کابل در دست پیگیری است

قاسمی در خصوص وضعیت مهاجرین غیرقانونی افغانستانی گفت: این یک داستان کهنه و قدیمی است که در مرزها با آن رویرو هستیم. در یکی از کمیته‌های پنج‌گانه با افغانستان موضوع مهاجرت وجود دارد و کار در حال انجام است اما صحبت درباره آن هنوز زود است.

عربستان متأسفانه هنوز آمادگی یک رفتار خردمندانه را ندارد/ عربستان در اوهام خود دست و پا می‌زند

وی در خصوص اظهرات لاور‌ف برای میانجی‌گیری بین ایران و عربستان گفت: جدیدا چیزی ندیده‌ام. عربستان کما فی‌السابق بر طبل خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی یک رفتار خردمندانه را نیافته که جای تاسف دارد. این کشور قادر نیست در جهت مصالح منطقه و خود حرکت کند، ما علاقمندیم که پایه‌های همکاری و همگرایی را بگذاریم ولی عربستان نشان داده که نمی‌تواند و نمی‌خواهد و در اوهام خود دست و پا میزند. در کذشته هم ما به هیچ حرکت خیرخواهانه پاسخ منفی نداده‌ایم. هنوز هیئتی بین ایران و عربستان رد و بدل نشده است.

ریشه بحران یمن، تجاوز و حمله‌ای است که علیه این کشور انجام می‌شود

سخنگو در خصوص گفتگوهای ایران و اروپا درباره بحران یمن گفت: متاسفانه آنچه بیان می‌شود و آنچه عمل می‌شود تفاوت زیادی دارد. ما هنوز شاهد جنایات دلخراش در یمن هستیم. سخنان زیادی در این خصوص گفته شده اما انتظار این است که جامعه جهانی مسببان این جنایات را محکوم کند تا این تجاوز پایان یابد. جامعه جهانی در یک تلاش جمعی باید کمک کند که این بحران که نقطه‌ای تاریک در تاریخ معاصر ماست به پایان برسد. ما درباره بحران یمن با بسیاری از کشورها صحبت کرده‌ایم اما ریشه مشکل تجاوزی است که به یمن صورت کرفته و استمرار دارد.

تکذیب ادعای فرانسه در خصوص مذاکره با ایران در حوزه موشکی

قاسمی در خصوص ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات با ایران در حوزه موشکی گفت: اگر چنین نقل قولی است که مذاکراتی داشتند تکذیب می‌شود، ما درباره مسایل دفاعی و موشکی خود مذاکره‌ای نداشته‌ایم و در این خصوص صحبتی با دیگران نخواهیم داشت.

همسایگان همیشه اولویت وزارت خارجه هستند

وی در خصوص اولویت های ظریف در حوزه اقتصاد و همسایه‌ها گفت: همسایگان همیشه اولویت بوده‌اند و در دولت دوازدهم روابط با آن‌ها مهم خواهد بود. ما در وزارت خارجه مسائل مهمی داریم که دنبال می‌کنیم و در هیچ مقطعی موضوعی را ارجحیت ندانسته‌ایم. وزارت خارجه تک موضوعی نخواهد بود بلکه بسته به زمان اولویت‌هایش جابه‌جا میشود اما همسایگان موضوعی همیشگی و مهم است. در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم وزارت خارجه با اولویت بالا موضوع را دنبال خواهد کرد.

همه می‌توانند نظرات خود را (درباره برجام) ابراز کنند

سخنگو در خصوص بیانیه وزارت خارجه درباره (منتقدان) برجام گفت: همه باید منصف باشیم و در جهت عدالت حرکت کنیم. همه می‌توانند نظرات خود را ابراز کنند اما تهمت و دروغ باید ممنوع باشد.

در حوزه مراودات بانکی با ایتالیا به یک توافق 5 میلیارد یورویی رسیدیم

قاسمی در خصوص مراودات بانکی ایران و اروپا گفت: مباحث بانکی از مباحث جدی در حوزه روابط خارجی است و این مذاکرات بانکی مدتهاست در حوزه اروپا و اسیا وجود دارد. این مذاکرات از طریق سفارتخانه‌ها دنبال میشود و طی ماه‌های گذشته به توافقات خوبی رسیده‌ایم که آخرین آن همکاری 5 میلیارد یورویی با ایتالیا بود.

آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند بین ایران و اروپا فاصله ایجاد کنند

وی در خصوص تهدید ترامپ و رفتار شرکای دیگر برجام به‌خصوص اروپایی‌ها گفت: روابط ایران و اروپا دشمنان خود را دارد و آمریکا و متحدانش سعی می‌کنند بین ایران واروپا فاصله ایجاد کنند.

نفوذ منطقه‌ای ایران مانع گسترش سیطره داعش شد

ایران نشان داده که با فشار مواضع خود را تغییر نخواهد داد و وزیر خارجه فرانسه هنوز با جامعه ایرانی آشنایی ندارد و باید مروری کنیم ایستادگی و دفاع ایران در مقابل فشارها را. درباره بحث نفوذ حتما باید با وی صحبت کنیم که قطعا نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد که مثبت است و از ثمرات آن همه استفاده کرده‌اند زیرا اگر این نفوذ نبود تروریست‌ها در دمشق و بغداد بودند و در همه جای دنیا دست به جنایت بزنند.

پرونده سرباز ربوده‌شده ایرانی در میرجاوه همچنان مفتوح است

قاسمی در خصوصی آخرین وضعیت سرباز ربوده شده در میرجاوه گفت: این پرونده مفتوح است و رایزنی‌ها به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم با پشتکار و درایت بیشتر طرف پاکستانی وضعیت بهتری در مرزها داشته باشیم.

هرگونه کمکی که بتوانیم برای سفر خانواده جان‌باختگان به چین ارائه خواهیم کرد

سخنگو در خصوص نفتکش سانچی و تمهیدات وزارت خارجه گفت: از ابتدا اگاه شده و در خود وزارت خارجه ستادی تشکیل شد و سفارتخانه و کنسولگری در شانگهای دستورات لازم را گرفتند و سفارت چین در ایران هماهنگی‌ها را دنبال کرد. سفارت چین و ما اعلام کردیم که هرگونه کمکی که خانواده این عزیزان داشته باشند در سفر به جین کوتاهی نخواهیم کرد.

طرح مسئله «جاسوسی ایران در آلمان» یک جنگ روانی از سوی اسرائیل است

قاسمی در خصوص اخبار مطرح شده درباره جاسوسی ایران در آلمان گفت: اینها در ادامه همان جنگ روانی است که از محافل خاص و قطعا رژیم صهیونیستی ناشی می شود و پیامد شکست های این رژیم در منطقه و نگرانی آن از روابط ایران با اروپاست. آن‌ها با ابزار مختلف ورود کرده و از امکانات خود استفاده می‌کنند تا در روابط رو به رشد دو طرف جلوگیری کنند. هر آنچه مطرح است جنگ روانی است که از سوی این محافل دنبال می‌شود.

وی در خصوص بیانیه وزارت خارجه نسبت به برجام گفت: من از سوالات انتقادی خوشحالم و از آن استقبال می‌کنم.

الجبیر بدون حمله به ایران بی‌هویت می‌ماند / عربستان علیرغم سخنان سخیف‌اش ضد ایران، در مشکلات خود غوطه‌ور است

سخنگو در خصوص اظهارات عادل جبیر علیه ایران گفت: اقای جبیر فقط برای این صحبت‌ها زنده است و بدون آن بی هویت است. جهان هم با این شخصیت تا حد زیادی آشناست و علیرغم تکرار این سخنان سخیف، عربستان در مشکلات خود غوطه‌ور است و نمی‌تواند فجایع یمن و سایر نقاط جهان را تطهیر کند و باید آن را نادیده گرفت.

بخشی از بحث ریزگردها مربوط به خارج است

قاسمی در خصوص مسئله ریزگردها و گفتگو با طرف عراقی گفت: وزارت خارجه در خدمت تمامی دستگاه‌هاست و بخشی از بحث ریزگردها مربوط به خارج است و ما تلاش می‌کنیم تماس‌ها و رایزنی‌های مسئولان محیط زیست را تسهیل کنیم. این موضع هزینه‌بر و زمان‌بر است و امیدوارم زودتر حل و فصل شود.