۰ نفر

شرکت‌های خصوصی در حال خرید هواپیما از کانادا؟

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۵۰
کد خبر: 246320
شرکت‌های خصوصی در حال خرید هواپیما از کانادا؟

در حالی هواپیماسازی بمباردیر از تایید توافق برای فروش ۱۰ فروند هواپیما به ایران خودداری کرده که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که مذاکره‌ای با بمباردیر نداشته‌ایم، گفت:‌ شرکت‌های خصوصی برای خرید هواپیمای بمباردیر کارهایی انجام داده‌اند.

24 دیماه امسال مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه آزاد قشم از وصول نسخ قرارداد فروش 10 فروند هواپیمای سی.آر.جی 900 شرکت بمباردیر کانادا به این شرکت خبر داده و گفته بود: تفاهمات این قرارداد پس از 2 سال مذاکره صبح روز شنبه 23 دی ماه توسط شرکت بمباردیر کشور کانادا نهایی و جهت امضا به سازمان منطقه آزاد قشم اعلام تحویل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رضا باقری‌نژاد با اشاره به فروش 10 فروند هواپیمای توسط کشور کانادا به سازمان منطقه آزاد قشم پس از عقد این قرارداد، افزود: پس از امضای نهایی و مبادله این قرارداد هر فصل دو فروند از هواپیماهای سی.آرجی 900 شرکت بمباردیر به قشم تحویل می شود و به این منظور یک شرکت هواپیمایی به نام فلای قشم «Fly Qeshm» در این جزیره ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام مجوزهای قانونی لازم برای راه اندازی این ایرلاین اخذ شده و‌ عملا فلای قشم پس از تبادل قرارداد خرید 10 فروند هواپیما از شرکت بمباردیر کانادا رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.  این 10 فروند هواپیما در کلاس های اکونومی بیزنس و اکونومی بخشی از مذاکرات خرید 25 هواپیما از کشور کاناداست که به دلیل محدود بودن منابع مالی هم اکنون 10 فروند آن در برنامه خرید قرار داده  شده است.

این در حالی است که سه روز پیش  پایگاه خبری فایننشال پست اعلام کرد شرکت هواپیماسازی بمباردیر کانادا گزارش رسانه های ایرانی مبنی بر اینکه این شرکت در حال نهایی ساختن اولین سفارش خرید هواپیما از سوی ایران است را تایید نمی‌کند. به نوشته این رسانه، بمباردیر در گذشته تایید کرده بود در حال بررسی فرصت های موجود در بازار ایران است. آلن بله مار، مدیر شرکت بمباردیر، بیش از یک سال پیش گفته بود اطمینان دارد شرکتش در بازار هواپیمایی ایران حضور خواهد یافت و بعد از لغو تحریم های دولت کانادا علیه ایران در اوایل سال 2016، با دیگر شرکت های هواپیماسازی در بازار ایران رقابت خواهد کرد.

این رسانه ها به نقل از رئیس شرکت سرمایه گذاری و توسعه قشم نوشته بودند شرکت بمباردیر آماده تامین مالی 80 درصد از این قرارداد است. اما ناتالی سیفنگفت، سخنگوی شرکت بمباردیر از تایید این توافق خودداری کرده است.

در این شرایط قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره این ماجرا گفت:‌ ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی مذاکره‌ای برای خرید هواپیما با شرکت هواپیماسازی بمباردیر نداشته‌ایم.

اصغر فخریه‌ کاشان افزود:‌ "شرکت‌های خصوصی در این رابطه کارهایی انجام داده‌اند و من خبر ندارم."

یکی از دلایل طولانی شدن روند اجرایی قرارداد خرید هواپیماهای ATR  ایران‌ایر، نگرانی‌ها در خصوص عدم پشتیبانی و تامین قطعات این هواپیما از سوی  تامین‌کننده کانادایی موتور این نوع هواپیما بود. در نهایت با تضمین کمپانی ایتالیایی-فرانسوی ATR  بود که قرارداد خرید 20 فروند فروردین ماه امسال امضا شد. در موضوع خرید هواپیماهای بمباردیر برای فلای‌قشم نیز به این نکته اشاره شود که احتمالا این شرکت کانادایی از عواقب احتمالی تحریم‌های آمریکا واهمه دارد. فروش هواپیمای بمباردیر به ایران مانند هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ATR نیازمند صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا (اوفک) است.