۰ نفر

اقشار حمایتی منتظر توزیع سبد کالا باشند

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۳۸
کد خبر: 246283
اقشار حمایتی منتظر توزیع  سبد کالا باشند

مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع سبد کالا بین اقشار حمایتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مشمولان دریافت این سبد کالا می توانند با مراجعه به فروشگاه های طرف قرارداد، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

«مریم السادات میرمالک ثانی» با اعلام جزئیات توزیع سبد جدید کالا اظهار داشت: تاکنون سبد حمایتی در هشت مرحله توزیع شده و از تیرماه 93 به طور متوسط سالی یک تا 2 بار این کار انجام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: امسال این سبد کالا در ماه رمضان توزیع شد و انتظار می رود طی ماه‌های آینده که البته زمان دقیق آن مشخص نیست، سبد جدید داده می‌شود.

میرمالک ثانی با یادآوری اینکه در سال 92 وزارت بازرگانی اقدام به ارائه سبد کالا کرد که با مشکلات فراوانی همراه بود، گفت: در آن زمان سیستم توزیع دولتی کارآمد نبود، تعادل عرضه و تقاضا در مناطق مختلف وجود نداشت، بسیاری ازافراد از دریافت سبد جا می‌ماندند و گاهی بسیاری از افراد مجبور بودند ساعت ها در صف های طولانی منتظر باشند و در آخر حتی کالای مورد نظر را دریافت نکنند.

این مسئول در وزارت رفاه با بیان اینکه آن زمان افراد در انتخاب کالا آزاد نبودند و کالاهای از پیش تعیین شده را دریافت می داشتند ضمن آنکه اختلاف حساب و پرت منابع بسیار وجود داشت، افزود: به عنوان مثال با وجود تامین طرح به ارزش 16 هزار میلیارد ریال توسط دولت جهت توزیع در فروشگاههای طرف قرارداد مجموع ارزش کالای توزیع شده به مردم طبق حساب دفتری فروشگاهها 15 هزار میلیارد ریال بود و هزار میلیارد ریال اختلاف حساب دفتری وجود داشت.

مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه با بیان اینکه سبد کالا در شیوه جدید آن به شکل الکترونیکی مدیریت می شود، ادامه داد: به همین منظور دستورالعمل اجرایی جدیدی در سال 93 از سوی وزارت رفاه تقدیم دولت شد و از همان سال کار آن آغاز شد، در دوره‌های قبل شناسایی دقیقی از افراد وجود نداشت به همه کالابرگ داده می‌شد اما اکنون برای هدفمند کردن، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند مشمول دریافت این سبد هستند البته هر فردی که به عنوان قشر نیازمند شناسایی شده باشد و تحت این دو نهاد هم نباشد چنانچه به تأیید وزارت رفاه برسد، مشمول دریافت سبد خواهد شد.

وی گفت: در توزیع سبد قبلی 300 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم شناسایی شدند و این مبالغ به کارت بانکی آنها واریز شد.

میرمالک ثانی در مورد نحوه دریافت این سبد گفت:‌ خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) مشمول دریافت سبد کالا هستند ضمن آنکه افرادی که مستمری‌بگیر این نهادها نیستند و فقط یک مورد خدمت دریافت کرده‌اند هم مشمول طرح می شوند..

مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه تصریح کرد: در پی مشکلات دوره قبل وزارت رفاه برای طرح جدید فرآیند الکترونیکی ایجاد کرد به این صورت که معادل نقدی ارزش سبد به کارت یارانه سرپرست خانوار واریز می شود این مبالغ از کف 30 هزار تومان تا سقف 120 هزار تومان است برای خانوار تک‌نفره 20 هزار تومان، دونفره 60 هزار تومان، سه نفر به بالا به ازای هر نفر 10 هزار تومان تا سقف 120 هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: وقتی کارت یارانه سرپرست خانوارها شارژ می‌شود، این افراد می‌توانند به فروشگاه‌ها طرف قرارداد که در تهران 9 فروشگاه انتخاب شده نظیر رفاه، شهروند و اتکا مراجعه و کالاهای خود را خریداری کنند، افراد در خرید کالا آزادی عمل دارند اما باید به این فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه کنند.

میرمالک ثانی در مورد اینکه گفته می‌شود تزریق نقدی باعث تورم خواهد شد، گفت: در حالی سبد به شکل کالا در دوره قبل داده می‌شد که فساد این اقلام غذایی را داشتیم، تاریخ مصرف آنها می‌گذشت، مرغ‌ها فاسد می‌شد و پرت منابع زیاد بود اما اکنون با واریز نقدی خیلی از مشکلات رفع شده و تورمی هم ایجاد نکرده است. از طرفی دستگاه‌های کارت‌خوان هم تحت کنترل هستند.

وی ادامه داد: تا شهریور امسال 8 میلیون و 500 هزار نفر یا به عبارتی 3 میلیون و 200هزار خانوار سبد کالا دریافت کرده‌اند و کارت سرپرست خانوار آنها شارژ شده است. اطلاعات اسامی افراد تحت پوشش دو نهاد حمایتی به همراه کد ملی آنها در بانک رفاه کنترل می‌شود، این اسامی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود و شماره حساب به همراه شماره یارانه و بعد خانوار را زمانی که دریافت می‌کنیم دوباره داده‌ها را کنترل می‌کنیم.

میرمالک ثانی گفت: در گذشته افراد با ارسال کد ملی به سامانه پیامکی مطلع میشدند که آیا سبد به آنها تعلق گرفته است یا خیر و میزان آن چقدر است اما اکنون سامانه مدیریتی طراحی کرده‌ایم که توسط مددکاران اداره کل بهزیستی و کمیته استان‌ها به همراه اداره کار استان‌ها وضعیت مدیریت می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به این ادارات در جریان اطلاعات این سبد قرار گیرند.

وی افزود: این حداقل سبد مطلوب است که افراد می توانند براساس آن خوراک مورد نیاز خود را تامین کنند، ما تاکنون 18 هزار میلیارد ریال برای این طرح در 8 مرحله اختصاص داده ایم.

مدیرکل دفتر حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث تامین اعتبار مهمترین دغدغه ماست و ما در بقیه مراحل با مشکلی مواجه نیستیم.

وی با برشمردن شاخص های گرسنگی و تامین امنیت غذایی در جهان اظهار داشت: شاخص جهانی گرسنگی چهار مولفه دارد سوء تغذیه، لاغری، مرگ و میر و کوتاهی قد کودکان زیر 5 سال؛ایران در این زمینه رتبه 4 در بین کشورهای موفق در کنترل گرسنگی است که رتبه ممتازی به حساب می آید.

این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ایران با کاهش 60 درصدی طی سالهای 1990 تا 2015 شاخص جهانی گرسنگی را از 18.5 درصد به 8.6 درصد رسانده که بسیار چشمگیر بوده است.

وی کم کردن فاصله زمانی ارائه سبد و گستردگی افراد تحت پوشش از جمله افراد پشت نوبتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد مانند کودکان مبتلا به سوء تغذیه زیر 6 سال، مادران باردار و شیرده و افرادی که در آمدی کمتر از درآمد پایه و اولیه دارند و در مناطق محروم زندگی می کنند را از برنامه های وزارت تعاون برای کنترل گرسنگی برشمرد که در صورت تامین اعتبار محقق خواهد شد.