۰ نفر

جریان پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۲۵
کد خبر: 246280
جریان پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی

عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که بیش از ۳۶ میلیون دلار تسهیلات ارزی و حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی پذیرش و پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، صندوق توسعه ملی گزارش تجمیعی عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع خود از ابتدای تاسیس تا پایان آذرماه ۱۳۹۶ را منتشر کرد .این گزارش حاوی اطلاعات تفکیکی و تجمیعی از عملکرد صندوق توسعه ملی، عملکرد تسهیلاتی پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی در دو فصل با موضوع تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی است.

تسهیلات ارزی پرداخت شده از محل منابع صندوق توسعه ملی

استفاده‌کنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی فعالان اقتصادی بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی)، بخش تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی هستند. بخش عمده از تسهیلات ارزی پرداخت شده از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس مفاد بند «خ» اساسنامه و با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد پرداخت شده است.

مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده توسط صندوق (اعلام وصول شده)، تا انتهای آذر ماه امسال،  ۳۶ میلیون و ۲۶۹ هزار دلار  بوده است. از این مقدار معادل۳۴ میلیون و  ۴۶۹ هزار دلار به مرحله تخصیص ارز (صدور مسدودی به بانک مرکزی) رسیده است.

از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده معادل ۱۹میلیون و ۸۶۴  هزار دلار به بخش خصوصی،  ۱۰۱ میلیون دلار به طرح‌های بخش تعاون و ۱۴ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار به طرح‌های بنگاه‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی اختصاص یافته است.

همچنین از کل مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، ۱۳ میلیون و ۴۲۷ هزار دلار با همکاری بانک‌های عامل و بانک مرکزی به مرحله پرداخت رسیده است.

۱۱ میلیارد دلار تسهیلات تخصیص یافته به حوزه آب و خاک و کشاورزی

علاوه بر تسهیلات تخصیص یافته از طریق قراردادهای عاملیت، ۱۱ میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی اختصاص یافته است. تا ۳۰ آذر ماه امسال مسدودی مربوط به این طرح‌ها عبارت‌ است از معادل هشت میلیارد دلار برای طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های کشور، ۵.۱ میلیارد دلار برای طرح‌های توسعه اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام ۵۰۰ میلیون دلار برای طرح‌های انتقال آب به اراضی سیستان، ۵۰۰ میلیون دلار برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و  ۵۰۰ میلیون دلار برای طرح‌های آبرسانی به روستاها.

تسهیلات ارزی از محل سپرده گذاری ارزی در بانک های عامل

بخش دیگری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل اختصاص یافته است تا بانک‌های سپرده‌پذیر از طریق اعطای تسهیلات این منابع را به طرح‌ها و فعالیت‌های مرتبط تخصیص دهند.

تا پایان آذرماه، مبلغ سپرده‌گذاری‌های انجام شده در بانک‌های عامل معادل با شش میلیون و ۷۳۹ هزار دلار بوده است و میزان سپرده‌های فعال از مجموع سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده به شش میلیون و ۳۸۱ هزار دلار رسیده است.

سپرده گذاری در بانک ها به منظور حمایت از صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی

در اجرای ماده (۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) که به استناد آن به صندوق اجازه داده شده است با رعایت قوانین مربوط به ‌منظور صدور ضمانتنامه یا تأمین نقدینگی برای پیش‌پرداخت و تجهیز کارگاه پیمانکاران خصوصی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند یا شرکت‌هایی که موفق به صدور کالا یا خدمات فنی مهندسی می‌شوند، در بانک‌های داخل و خارج سپرده‌گذاری ارزی انجام دهند.

بر این اساس در سال جاری و باتوجه به درخواست‌های واصله از بانک‌ها، شش فقره قرارداد سپرده‌گذاری در مجموع به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار، جهت امضا به بانک‌های کشاورزی، پست بانک، پارسیان، تجارت، سامان و صنعت و معدن ارسال شده است. تاکنون تنها بانک‌های کشاورزی، پست بانک و پارسیان نسبت به بازگردانی نسخ امضا شده قراردادها اقدام کرده اند که وجه قراردادهای پست بانک و کشاورزی ( در مجموع یکصد میلیون دلار) به حساب معرفی شده بانک، واریز شده است.

صندوق اعلام کرده که سایر بانک‌های مرتبط در پی آن هستند تا ابتدا متقاضیان واجد شرایط را شناسایی کنند و متناسب با تقاضاهای واقعی موضوع ماده (۸) قانون فوق‌الذکر اقدام کنند تا هزینه سپرده‌ ارزی بدون تقاضای موجهی را عهده‌دار نگردند.

تسهیلات ریالی پرداخت شده از محل منابع صندوق توسعه ملی

از ابتدای تأسیس صندوق، بخشی از منابع بر اساس تکالیف قانونی به تسهیلات ریالی اختصاص یافته است. این تسهیلات تا انتهای سال ۱۳۹۳ از طریق انعقاد قرارداد عاملیت ریالی با بانک‌های عامل پرداخت شده است و از ابتدای سال ۱۳۹۴ و در اجرای حکم ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، صندوق نسبت به سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی موضوع این حکم، اقدام کرده است. به عبارتی صندوق صرفا به توزیع سپرده‌های ریالی اقدام می‌کند و نقشی در تخصیص موردی تسهیلات به طرح‌ها و فعالیت‌ها ندارد و مسئولیت این کار (در چارچوب شرایط و ضوابط تعیین شده) به عهده بانک‌های سپرده‌پذیر است.

تسهیلات پرداخت شده از محل قرارداد عاملیت ریالی

از محل قراردادهای عاملیت ریالی، حدود ۱۱  هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان  به طرح‌ها و پروژه‌های معرفی شده از طرف بانک‌های عامل، اختصاص یافته است که تا پایان آذر ۱۳۹۶، از مجموع این مبلغ حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق بازپرداخت شده و از اصل مبالغ پرداختی به بانک‌ها حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان نزد آنها به عنوان تسهیلات جاری باقیمانده است.

تسهیلات پرداخت شده از محل سپرده گذاری ریالی در بانک ها

همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، در اجرای حکم ماده (۵۲)قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، صندوق نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی، اقدام کرده است.

میزان سپرده‌گذاری‌های انجام شده توسط صندوق در بانک‌های دولتی و خصوصی در بازه ۹ ماه ابتدایی سال جاری، در مجموع بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که بر این اساس سرجمع سپرده‌گذاری‌های انجام شده از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا آذرماه سال جاری حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است.از این میزان، در مجموع  ۱۲۲ فقره قراردا به مبلغ ۹۷۰۰ میلیارد تومان جهت تخصیص تسهیلات به متقاضیان دارای اعتبار (فعال) بوده‌اند.

همچنین بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فرآیند تسهیلات صندوق توسط بانک‌ها، در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶ از محل قراردادهای فعال (تمام قراردادهای منعقد شده در ۹ ماهه‌ی ابتدایی سال ۱۳۹۶ و قراردادهای منعقده قبلی که در نه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ فعال بوده‌اند)، مبلغی بالغ ۵۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان اختصاص یافته است که سرجمع این مبلغ از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۶ به ۹۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.