۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم نیست/ نرخ دلار تا پایان سال چگونه تغییر می‌کند؟

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 246256
شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم نیست/ نرخ دلار تا پایان سال چگونه تغییر می‌کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در با تشریح دلایل افزایش نرخ ارز، گفت: مردم نه به دلیل نیاز واقعی بلکه با هدف کسب سود بیشتر به دنبال خرید ارز می‌روند و در صورتی که نرخ پیشنهادی دولت برای اجرای طرح ارز تک نرخی بالاتر از نرخ فعلی باشد، این امر موجب ثبات در اقتصاد می‌شود.

 حمید پاداش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در باره نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: دولت با کسری منابع ارزی روبه رو است و هرچه زمان می گذرد شکاف بین قیمت تعادلی بازار و قیمت رسمی آن بیشتر می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه احتمال جهش بیشتر نرخ ارز نیز وجود دارد، تصریح‌کرد:اصرار دولت مبنی بر کنترل نرخ تورم باعث شده سایر پارامترهای اقتصادی نتوانند در اقتصاد تغییری ایجاد کنند و در نتیجه شاهد رونق اقتصادی نیز نباشیم و همین عامل موجب فشار مضاعف بر نرخ ارز شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که مردم به دلیل بی اعتمادی به بانک‌ها سرمایه های خود را خارج کرده و به سرمایه گذاری در بخش طلا و ارز روی آورده اند، خاطرنشان کرد: این فضا مزید بر علت شد که حجمی از نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز سوق داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تاثیر این امر بر بازار مسکن نیز اشاره و اظهار کرد: افزایش حجم معاملات در بازار مسکن نیز مشاهده می‌شود که ناشی از چرخش سرمایه گذاری های مردم در این حوزه است اما بازار طلا به دلیل در دسترس بودن تقاضای بیشتری را به خود جذب کرده است.

شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم نیست

 پاداش درباره سیاست تک نرخی کردن ارز توسط دولت و وعده بانک مرکزی گفت: سال‌هاست وعده‌های نامشخص و متناقض دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز را شنیده ایم اما این امر به دلیل نبود زمینه های لازم محقق نشده است.

او با بیان اینکه با تک نرخی شدن ارز تکلیف اقتصاد با ارز روشن می‌شود، افزود: در واقع مشخص خواهد شد که چه نرخی برای واحد پول ملی در مقابل واحد پول خارجی باید تعریف شود به علاوه  از لحاظ اقتصادی هر جا دو قیمت وجود داشته باشد بازار سیاه شکل می‌گیرد و موجب ایجاد فساد و واسطه های رانتی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تک نرخی کردن ارز را در صورتی که نرخ پیشنهادی دولت بالاتر از نرخ فعلی بانک مرکزی باشد جایز دانست و تصریح کرد: مردم نه به دلیل واقعی بلکه با هدف کسب سود بیشتر به دنبال خرید ارز می‌روند و در صورتی که نرخ پیشنهادی دولت بالاتر از نرخ فعلی باشد، تک نرخی شدن،  اقتصادی با ثبات را ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در حال حاضر به ثبات نیاز دارد و نه نوسانات قیمتی، خاطرنشان‌کرد: با توجه به افزایش فزاینده نرخ دلار و سایر ارز‌ها، مردم نگران ارزش دارایی‌هایشان هستند و به همین دلیل وارد بازار ارز می‌شوند.

پیش‌بینی نرخ ارز به مشخص شدن هدفگذاری دولت نیاز دارد

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از تغییرات نرخ ارز تا پایان سال چیست؟ گفت: باید توجه داشت که دولت هدف گذاری مشخصی برای افزایش نرخ ارز دارد یا خیر، زیرا هدف گذاری نرخ ارز توسط دولت به بازار سیگنال می‌دهد.

پاداش با بیان این‌که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال دلار به مرز پنج هزار تومان برسد، افزود: به رغم نقطه نظر برخی از دولتمردان مبنی بر اینکه در دی و بهمن ماه تقاضا کاهش پیدا می‌کند، امسال این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت سیاست خود را مشخص نکند و پاسخ قطعی درباره نحوه سیاستگذاری و موجودی ارز به مردم ندهد، این روند فزاینده ادامه خواهد داشت.