۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می کند:

کارآفرینی چه جایگاهی در بودجه۹۷ دارد؟ /بیکاری زمانی کاهش می یابد که سرمایه گذاری انجام شود

۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 245983
کارآفرینی چه جایگاهی در بودجه۹۷ دارد؟ /بیکاری زمانی کاهش می یابد که سرمایه گذاری انجام شود

دولت تا چه اندازه به این مقوله مهم توجه نشان داده است؟ این سوالی است که شاید این روزها ذهن کارآفرینان و یا آنهایی که سودای کارآفرینی در سر دارند را مشغول کرده باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دست کم در چند سال اخیر کارآفرینان از نگاه دولت به کارآفرینی رضایت چندانی نداشته اند و انتقاداتی را متوجه عملکرد دولت در این زمینه می کنند. آنها می گویند که قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی پیچیده اداری از یک سو و کم توجهی بودجه به مقوله کارآفرینی از سوی دیگر، موانع جدی را پیش پایشان می گذارد.

فعالان اقتصادی و کارآفرینان معتقدند که دولت یازدهم وارث مشکلاتی از دولت های نهم و دهم بود که هموار کردن و رساندن شرایط به یک سطح منطقی مناسب برای شروع و ارتقای فعالیت‌ها را زمان‌بر و سرمایه‌ بر کرده بود و هر چند که در مورد کارآفرینی اقداماتی انجام شد، اما کافی نبود. از همین رو پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم و معرفی کابینه، کارآفرینان و فعالان اقتصادی تاکید داشتند که رییس جمهور کابینه ای کارآفرین را معرفی و تعیین کند. البته این خواسته تا حدود زیادی محقق نشد و حالا انتظار کارآفرینان این است که بودجه سال آینده نگاه جدی تری به مقوله کارآفرینی داشته باشد و حمایت هایی را از این موضوع انجام دهد.

هر چند که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که در لایحه بودجه سال 97 نگاه خوبی به مقوله کارآفرینی وجود ندارد و انتظاراتی که در این خصوص وجود دارد، آنطور که باید و شاید لحاظ نشده است. در همین رابطه شهاب الدین بی مقدار، رییس فراکسیون کار و کارآفرینی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: در تبصره 18 لایحه بودجه، به نوعی مقوله کارآفرینی و اشتغال به این صورت دیده شده بود که دولت پیشنهاد داده بود از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای کارآفرینی هزینه شود که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

بی مقدار با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی کشور بیکاری است، اظهار می دارد: ما باید مردم را توجیه کنیم و با آنها راحت صحبت کنیم، زیرا مشکل اصلی کشور بیکاری است و بیکاری زمانی کاهش می یابد که سرمایه گذاری انجام شود و سرمایه گذاری هم زمانی انجام می شود که توجیه داشته باشد.

به گفته نماینده تبریز در مجلس، از آنجا که در حال حاضر بهره های بانکی در کشورمان بالاست، بسیاری تمایل ندارند که از اعتبارات بانکی استفاده کنند و یکی از اهداف دولت از گنجاندن تبصره 18 در لایحه بودجه این بود که به کارآفرینان کمکی شود.

بی مقدار در عین حال با تاکید بر اینکه باید در مورد کارآفرینی فرهنگ سازی شود و مردم و بخش خصوصی وارد میدان عمل شوند، می گوید: در واقع باید از سرمایه های مردمی و بخش خصوصی برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی استفاده شود و اگر بتوانیم در بودجه سال آینده و سال های بعد از آن، چنین موضوعی را لحاظ کنیم، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

به گفته رییس فراکسیون کار و کارآفرینی، متاسفانه در کشور ما به مخترعان و افراد مبدعی که می توانند کارآفرین باشند و کسب و کاری را راه بیندازند، اهمیت داده نمی شود و این افراد در مراجعاتی که به نمایندگان مجلس دارند، از نحوه برخورد مسئولان ذیربط گلایه مند هستند و عنوان می کنند که هیچ حمایت مادی و معنوی از آنان نمی شود.

بی مقدار با تاکید بر اینکه در مقوله کارآفرینی نمی توان صرفا انتظاراتی از دولت داشت، عنوان می کند: باید این موضوع را بپذیریم و مدنظر قرار دهیم که بودجه در اختیار دولت محدود است و بنابراین نمی توان انتظار داشت که دولت به تنهایی همه کار در زمینه کارآفرینی انجام دهد، بلکه باید مردم وارد گود شوند و البته دولت نقش سیاستگذار و حمایت کننده را داشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان می کند که در اقتصاد ما متاسفانه دولت های موازی زیادی وجود دارند و تنها تصمیم گیرندگان، دولت و مجلس نیستند و بنابراین مقوله کارآفرینی تحت الشعاع این مسایل قرار گرفته است.

آنطور که بی مقدار می گوید نکته دیگری که در حال حاضر مانع جدی برای کارآفرینی است، واردات گرا بودن صندوق توسعه ملی است و در همین راستا پیشنهاداتی ارائه شده که این صندوق صادرات گرا شود.

او در توضیح واردات گرا بودن صندوق توسعه ملی عنوان می کند: در حال حاضر صادرکنندگان نمی توانند از صندوق توسعه ملی وام ارزی 4 درصد بگیرند و اقدام به صادرات کنند، زیرا در قانون آمده که فقط به خارجی های خریدار وام بدهند و از آنجا که در سایر کشورها پول ارزان است، آنها از پول ایران استفاده نمی کنند. در صورتی که اگر این پول را به صادرکننده ها بدهند، این افراد ارز وارد کشور می کنند و چون ریسکی هم ندارد، می توانند کمک زیادی به صادرات کنند که این کمک به صادرات گام بزرگی در جهت کمک به کارآفرینی است.

 اما در شرایطی چند روز دیگر بررسی لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس آغاز می شود که کارآفرینان و فعالان اقتصادی معتقدند لحاظ کردن نقش حمایتی و سیاستگذاری برای دولت در موضوع کارآفرینی موضوعی است که باید نمایندگان مجلس توجه جدی به آن داشته باشند.