۰ نفر

روز سرنوشت‌ساز دریانوردان

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 244585
روز سرنوشت‌ساز دریانوردان

یک هفته پس از حادثه تصادم نفت‌کش ایرانی و کشتی چینی، هنوز سرنوشت ٢٩ نفر از پرسنل نفت‌کش سانچی مشخص نیست.

یک هفته گذشت؛ یک هفته از ماجرای حادثه نفت‌کش سانچی گذشت و هنوز دل خانواده‌های دریانوردان آرام نگرفته است. براساس آخرین خبرهای دریافتی از آخرین عملیات، با حضور چینی‌های روی عرشه نفت‌کش، دو پیکر دیگر از دریانوردان به همراه یکی از جعبه‌های سیاه نفت‌کش پیدا شد. این دو پیکر برای احراز هویت به شانگهای فرستاده شده و هنوز مشخص نیست مربوط به کدام دریانورد ایرانی یا بنگلادشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، آنگونه که مسئولان خبر می‌دهند، هنوز اطفای حریق ادامه دارد و خنک‌سازی کشتی نیز در جریان است. علاوه بر آن امروز تیم تجسس تکاوران ایرانی به محل حادثه می‌رسند و بناست به‌همراه ژاپنی‌ها پا به عرشه نفت‌کش بگذارند تا شاید خبر جدیدی به‌دست آید. ربیعی، مسئول رسیدگی به وضعیت نفت‌کش سانچی، می‌گوید: ٨٠درصد مسائل امروز مشخص خواهد شد.

‌ هنوز آتش خاموش نشده است

هادی حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بیان آخرین اخبار درباره نفت‌کش ایرانی گفت: منتظریم تیم تجسس و امداد ایرانی امروز صبح برسد تا ادامه تجسس انجام گیرد. عملیات اطفای حریق نیز کماکان ادامه دارد و هنوز نتوانسته‌ایم آتش را خاموش کنیم.حق‌شناس درباره درخواست بازدید از خدمه کشتی باربری چینی از سوی مقامات ایرانی نیز گفت: بازدید از کشتی انجام شده اما دیدار با خدمه کشتی مقابل باید طی مراحل حقوقی انجام شود که هنوز میسر نشده است و در دست اقدام است. او در ادامه با اشاره به اینکه بررسی علت سانحه زمان می‌برد، افزود: چینی‌ها به خدمه کشتی دسترسی داشته‌اند و همچنین کارشناسان بیمه این دیدار را انجام داده‌اند. حق‌شناس همچنین در پاسخ به زمان ورود دولت به پیگیری ماجرا، ادامه داد: این حادثه روز شنبه رخ می‌دهد، روز یکشنبه سازمان‌ها باخبر می‌شوند و پیگیری می‌کنند و روز دوشنبه نیز دولت وارد ماجرا می‌شود و از روز سه‌شنبه با تشکیل جلسات در کمیته ویژه، موضوع را به‌طور‌متمرکز پیگیری می‌کنند. حق‌شناس همچنین به‌‌دنبال پیداشدن جعبه سیاه نفت‌کش ایرانی سانحه‌دیده در آب‌های چین و لزوم بررسی هرچه سریع‌تر اطلاعات ثبت‌شده در آن، اعلام کرد که این جعبه سیاه به کشور پاناما تحویل می‌شود. او اعلام کرد: با توجه به قوانین ثبت‌شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی، باید طبق قانون، جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به‌طوررسمی ثبت‌شده تحویل داده شود. به گفته او، با توجه به اینکه شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است، ما باید این جعبه را به آنها تحویل دهیم و از‌این‌رو نمایندگان مرجع دریایی پاناما در‌حال‌حاضر در بندر شانگهای چین حضور دارند تا مراتب تحویل‌گرفتن آن را طی کنند. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره چگونگی انتقال اطلاعات این جعبه سیاه به ایران نیز گفت: مسئولان پاناما طبق قوانین موظف‌اند که اطلاعات ثبت‌شده در این جعبه را به‌طور‌کامل به ایران ارائه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد. به گفته حق‌شناس، در‌حال‌حاضر نمی‌توان زمان دقیقی برای نهایی‌شدن بررسی‌ها روی این جعبه سیاه و اعلام گزارش دقیق آن تعیین کرد.

‌ همراهی تیم تکاوران ایرانی و ژاپنی‌ها

محسن بهرامی، سخنگوی بحران شرکت ملی نفت‌کش، نیز  با بیان اینکه اطفای حریق با وجود تاریکی هوا (دیشب) در جریان است و خنک‌کردن فضا نیز در دستور کار است، گفت: زمینه برای ورود دوباره به کشتی هنوز فراهم نیست و منتظر تکاوران ایرانی هستیم تا به شانگهای برسند و به همراه تیم ژاپنی وارد نفت‌کش شوند. بهرامی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط موجود و فضای بیم و امید، تا چه اندازه می‌توان به زنده‌پیدا‌شدن دریانوردان امید داشت، گفت: هنوز امیدواریم و وظیفه داریم تا زمانی که همه تجسس‌ها انجام نشده است، به کار جست‌وجو ادامه دهیم.

‌ مکالمه رئیس‌جمهور با ربیعی

در همین راستا، رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اخذ گزارش او از آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفت‌کش سانچی تأکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم باید برای اطلاع سریع‌تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفت‌کش بسیج شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی با علی ربیعی که به نمایندگی از رئیس‌جمهور مأمور رسیدگی به وضعیت نفت‌کش ایرانی و خدمه آن شده است و هم‌اینک در چین حضور دارد، افزود: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، همه نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریع‌تر و اطلاع از وضعیت خدمه نفت‌کش از کشورهای همجوار و تسریع همکاری‌های دولت چین به کار گرفته شود. رئیس‌جمهور از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان یابد که در اولین فرصت ممکن نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفت‌کش می‌شوند.

‌ ربیعی: امروز ۸۰ درصد مسائل روشن خواهد شد

مسئول رسیدگی به وضعیت نفت‌کش سانچی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با خبر ساعت ١٤ دیروز، درباره وضعیت تیم عملیاتی اطفای حریق توضیح داد: در‌‌حال‌حاضر دو کشتی ژاپنی در منطقه مستقر شده‌اند و ژاپن نیز اعلام کرده است که دو کشتی دیگر نیز به محل اعزام می‌کند. یک کشتی کره‌ای نیز در محل قرار دارد. علاوه براین سه کشتی ایرانی که برای این منظور از سوی ایران اجاره ‌شده‌اند، در محل مستقر شده و سه کشتی دیگر نیز برای پشتیبانی اجاره شده‌اند. ربیعی با اشاره به پیداشدن دو پیکر در صبح امروز در موتورخانه نفت‌کش گفت: این دو پیکر برای تشخیص هویت به سمت شانگهای در حال انتقال هستند و باید آزمایش DNA برای تشخیص هویت آنها گرفته شود. او در پاسخ به این پرسش که چه میزان احتمال زنده‌بودن دیگر پرسنل کشتی وجود دارد، گفت: کارشناسان معتقدند نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی از وضعیت پرسنل ارائه کرد. مشخص نیست فردا با چه وضعی روبه‌رو خواهیم شد. احتمالا فردا ۸۰ درصد مسائل روشن خواهد شد.

‌ مکالمه ظریف با همتای چینی

در همین زمینه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در تماس تلفنی با همتای چینی خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق‌افتاده برای نفت‌کش ایرانی تأکید کرد. در این تماس درباره اجرای برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نیز سانحه تأسف‌بار برای نفت‌کش ایرانی گفت‌وگو شد. وزیر امور خارجه چین با ابراز تأسف از بروز سانحه برای نفت‌کش ایرانی، اعلام کرد: نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته‌اند و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

‌ واکنش چین به انتقادها

در راستای متهم‌شدن چین به کم‌کاری، رادیو بین‌المللی چین در گزارشی با تأکید بر تلاش نیروهای امدادی چین برای نجات نفت‌کش ایرانی، اعلام کرد: ۱۴ فروند کشتی در این عملیات شرکت دارند.