۰ نفر

فردا آخرین مهلت دستگاه‎های اجرایی برای اعلام برنامه اشتغال

۱۷ دی ۱۳۹۶، ۲:۴۰
کد خبر: 242840
فردا آخرین مهلت دستگاه‎های اجرایی برای اعلام برنامه اشتغال

در راستای دستورالعمل اجرایی اشتغال پایدار در استان ها، دستگاه ها موظف هستند تا فردا ۱۸ دی ماه منطبق با فعالیت های اقتصادی اولویت دار نسبت به تهیه برنامه اشتغال اقدام کنند.

دستورالعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  4 دی‌ماه 96 تحت عنوان «دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی1.5 میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود 12 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است، اواخر آذر ماه در فاز نخست 2 هزار و 250 میلیارد تومان از کل 1.5 میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به موسسات عامل تخصیص یافت.  با توجه به اینکه هر یک از چهار موسسه عامل مکلف هستند برابر با سهم صندوق توسعه از منابع خود نیز اختصاص یابند، بنابراین در مرحله اول مجموعا 4هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافت تا پس از تهیه شیوه‌نامه‌های اجرایی در استان‌ها فرایند پرداخت آغاز شود.

علاء الدین ازوجی، مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار در این باره می گوید: در همین زمینه پس از ابلاغ دستورالعمل اشتغال روستایی از طرف وزیر کار به استانداران سراسر کشور، دستگاه‌های بخشی موظف شدند طی 2 هفته پس از ابلاغ این دستورالعمل، منطبق با فعالیت‌های اقتصادی اولویت‌دار در برنامه اشتغال فراگیر نسبت به تهیه برنامه اجرایی در کارگروه ملی راهبری توسعه اشتغال پایدار اقدام و پس از تصویب در این کارگروه به واحدهای استانی تابعه جهت اجرا ابلاغ کنند.

ازوجی تاکید کرد: برنامه ارائه شده باید شامل پیش بینی بازار مناسب، محصولات و نیاز سنجی برای آموزش و نهادسازی برای ایجاد و توسعه کسب و کار نظارت عملیاتی باشد.

طبق بخشنامه وزیر کار، دستگاه ها موظف هستند تا 18 دی ماه منطبق با فعالیت های اقتصادی اولویت دار در برنامه اشتغال فراگیر نسبت به تهیه برنامه اجرایی خود اقدام کنند. تنها یک روز تا پایان ضرب الاجل 14 روزه ارائه برنامه های اشتغالی باقی مانده است.