۰ نفر

تمامی قیمت‌ها واقعی شود

۵ دی ۱۳۹۶، ۷:۱۶
کد خبر: 240185
تمامی قیمت‌ها واقعی شود

یک فعال حوزه حمل‌و‌نقل با اشاره به پیامدهای افزایش قیمت سوخت در جابه‌جایی بار و کالا در کشور اظهار داشت: هرچند هنوز میزان افزایش قیمت سوخت نهایی نشده است، اما قطعا افزایش قیمت‌ سوخت باعث افزایش نرخ جابه‌جایی بار و کالا از طریق جاده می‌شود.

آرش دانش با بیان اینکه با چند شرکت خارجی و بین‌المللی قرارداد همکاری داریم، اظهار داشت: نماینده چند شرکت بین‌المللی را برای جابه‌جایی بار و کالا داریم که یکی از آنها شرکت آلمانی جی‌ال‌اس است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مجتبی بهاروند، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران در مورد تاثیر یارانه سوخت بر حمل‌و‌نقل می‌گوید: «دولت باید در کنار سوخت قیمت وسایل حمل‌و‌نقل را واقعی کند. نه اینکه تنها بگوید قیمت سوخت ارزان است و از طرفی قیمت کامیون در کشور ما سه‌برابر قیمت جهانی باشد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصادمان واقعی شود.»

افزایش قیمت سوخت چه تاثیری بر حمل‌و‌نقل کشور و جابه‌جایی کالا خواهد داشت؟

روالی را در طول سال‌های گذشته به وجود آوردیم که هر سال حامل‌های انرژی گران می‌شود. معمولا این موضوع بعد از ایام نوروز اتفاق می‌افتاد و گران‌شدن حامل‌های انرژی کاملا برای مردم جا افتاده بود. به‌همراه گران‌شدن سوخت سایر کالاها نیز گران می‌شود. اکنون هم طبیعی است که گران‌شدن سوخت بر مساله حمل‌و‌نقل تاثیرگذار باشد و قیمت آن افزایش یابد. با افزایش قیمت حمل‌و‌نقل طبیعتا سایر کالا‌ها نیز افزایش قیمت پیدا خواهند کرد و گرانی به وجود خواهد آمد. در واقع این وضعیتی است که خودمان ایجاد کرده‌ایم.

در نظر گرفتن یارانه و سوبسید برای سوخت چقدر برای بخش حمل‌و‌نقل ما موثر است؟

اینکه در حال حاضر قیمت سوخت ارزان است و برای آن یارانه در نظر گرفته می‌شود به‌نفع مردم و دولت نخواهد بود. به‌ویژه در سال‌های اخیر که وضعیت دولت ما به‌لحاظ بودجه‌ای و امکانات مناسب نیست و در شرایط محدودی قرار دارد و پرداخت یارانه بر این موضوع تاثیر می‌گذارد. هرچه دولت یارانه بیشتری بپردازد قطعا کمتر می‌تواند بودجه خود را صرف امور زیربنایی و عمرانی کند. ما باید مانند سایر کشورهای دنیا به جایی برسیم که قیمت سوخت واقعی شود. زمانی که قیمت سوخت واقعی شود دولت‌ها یارانه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنند، بنابراین بسیاری از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، برطرف خواهند شد. اما این زمانی اتفاق می‌افتد که ما هم مانند سایر کشورهای دنیا حمل‌و‌نقل عمومی خود را در حوزه برون‌شهری گسترش دهیم که برای مثال من به‌عنوان شهروند بگویم اگر هزینه سوخت افزایش یافته و تاکسی و ماشین شخصی گران شده می‌توانم از مترو و سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنم و افزایش قیمت سوخت تاثیر بسیاری بر زندگی من نخواهد داشت. موضوع دیگر در بخش حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه حمل‌و‌نقل جاده‌ای این است که ما خواه‌ناخواه مجبوریم به سمت قیمت واقعی حرکت کنیم و نرخ ما بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ فوب خلیج فارس تعیین شود. کاری که در دنیا انجام شده و در بسیاری از کشورها نیز رقابتی شده است. ما باید قیمت کامیون‌ها و وسایل حمل را مانند سایر کشورها واقعی کنیم. درست است که اکنون سوخت را با سوبسید به ما می‌دهند ولی از طرفی هم کامیون را با سه، چهار برابر قیمت جهانی به ما می‌فروشند. اگر به جای 600‌میلیونی که اکنون بابت کامیون پرداخت می‌کنیم 200‌میلیون بپردازیم با 400‌میلیون مابه‌التفاوت آن می‌توان دو کامیون دیگر هم خرید. در این صورت اگر قیمت سوخت گران شود باز هم از نظر اقتصادی به‌نفع ما خواهد بود. دولت باید در کنار سوخت قیمت وسایل حمل‌و‌نقل را واقعی کند. نه اینکه تنها بگوید قیمت سوخت ارزان است و از طرفی قیمت کامیون در کشور ما سه برابر قیمت جهانی باشد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصادمان واقعی شود. هر روزی که از اقتصاد یارانه‌ای دیرتر عبور کنیم به همان اندازه مملکت ما دچار عقب‌ماندگی بیشتری می‌شود. ما اکنون برای سوخت یارانه در نظر می‌گیریم و از طرفی کامیون‌های فرسوده‌ای که سه، چهار برابر مصرف سوخت دارند را در حمل‌و‌نقل جاده‌ای داریم که این خود آلودگی هوا در پی خواهد داشت. اگر ما بتوانیم کامیون‌های استاندارد با مصرف پایین وارد کنیم مصرف سوخت ما یک‌چهارم خواهد شد. در این صورت سرمایه کمتری به کار گرفته می‌شود و سود بیشتری هم به دست می‌آوریم. بنابراین دولت باید به سمت واقعی‌شدن قیمت‌ها حرکت کند که این کار مساوی است با هزینه کمتر، استفاده سوخت کمتر، جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ سرمایه ملی.

تا به امروز در زمینه جابه‌جایی بار و کالا قراردادی با شرکت‌های خارجی و بین‌المللی منعقد کرده ایم؟

تا جایی که اطلاع دارم دولت قراردادی با شرکت‌های حمل‌و‌نقل بزرگی که کالا جابه‌جا کند در بخش جاده‌ای ندارد. بخشی خصوصی گاها مجبور است که یک‌سری کامیون را آن‌هم به‌صورت ورود موقت از کشورهای همسایه وارد کند که الان شاید 10 تا 15‌هزار کامیون در ایران تردد می‌کنند. همچنین در برخی مواقع نیز بسیاری از ایرانیان برای خرید کامیون به کشورهای همسایه می‌روند،‌ چون قیمت کامیون در این کشورها یک سوم قیمت در کشور ماست و حتی می‌توانند با همان مبلغی که در ایران تنها صرف خرید یک کامیون می‌کنند، در آنجا سه کامیون خریداری کنند.