۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

افزایش قیمت بنزین مشروط است/ حذف تعدادی از یارانه بگیران منطقی است

۴ دی ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 239882
افزایش قیمت بنزین مشروط است/ حذف تعدادی از یارانه بگیران منطقی است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به استدلال‌های دولت و روند مصرف مبلغ کلانی که از این طریق حاصل می‌شود بستگی دارد اما رویکرد مجلس به اجرای این تصمیم مثبت نیست، گفت: حذف تعدادی از یارانه بگیران منطقی است زیرا پرداخت یارانه باید به صورت هدفمند صورت بگیرد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ اسداله قره‌خانی الوستانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با اشاره به اینکه دولت دو سال گذشته قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نداده است، گفت: اگر چه مجلس به این موضوع  اشراف دارد که  افزایش قیمت می‌تواند موجب افزایش اشتغال و تولید و در نهایت افزایش درآمدهای دولت شود اما مسئله این است که افزایش 50 درصدی قیمت بنزین نباید به‌صورت یک‌جا و ناگهانی اعمال شود.

او با اشاره به اینکه دولت طی دوسال گذشته باید افزایش قیمت را به طور تدریجی اعمال می‌کرد، خاطرنشان کرد: افزایش یکباره قیمت بنزین به میزان 50 درصد در تمام بخش‌ها آثار و تبعات منفی خواهد داشت مگر این‌که دولت پیشنهاد دهد بخشی از افزایش قیمت را در سال جاری و بخشی را سال آینده اعمال می‌کند که با توان مالی اقشار جامعه سازگار باشد.

حذف تعدادی از یارانه بگیران منطقی است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره طرح حذف 30 میلیون نفر از دریافت یارانه‌ها  نیز گفت: این طرح منطقی است زیرا در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 89 ، پرداخت یارانه به همه آحاد مردم ایران ذکر شده است و اشاره‌ای به مردم داخل یا خارج از کشور ندارد و ما حتی به کسانی که از کشور هم خارج شده اند یارانه پرداخت کرده‌ایم که این کار اشتباهی است.

او با تاکید بر این که پرداخت یارانه باید به صورت هدفمند صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر پرداخت یارانه با هدف  یاری رساندن به اقشار کم درآمد جامعه بوده پس پرداخت یارانه به همه دهک‌ها کار نادرستی است و باید مکانیزم تشخیصی وجود داشته باشد تا افرادی که نیاز به یارانه ندارند شناسایی شوند.

به گفته او مبلغی که از این محل آزاد می‌شود باید در بهداشت و سلامت و تولید هزینه شود تا هزینه‌های تولید هم کاهش پیدا کند.