۰ نفر

بحث معدن و صنایع معدنی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی

کرباسیان: از تولید ماشین آلات در داخل کشور با ارتقای سطح کیفی حمایت می‌کنیم/ استقبال از مالکیت هپکو توسط بخش خصوصی

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰
کد خبر: 238245
کرباسیان: از تولید ماشین آلات در داخل کشور با ارتقای سطح کیفی حمایت می‌کنیم/ استقبال از مالکیت هپکو توسط بخش خصوصی

کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طی سال های گذشته ماشین آلات در حوزه معدن به طور مناسب وارد و یا تولید نشده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد ؛ مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو در نشست خبری با بیان اینکه بحث معدن و صنایع معدنی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است که در اولویت دولت و مجلس قرار گرفته است، گفت: در برنامه دولت دوازدهم معدن و صنایع معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوری که رییس جمهور در گزارش صد روزه و پیش از آن در گفتگوی تلویزیونی با مردم به آن اشاره کرده است.

او با بیان اینکه جلسات متعددی با دست اندرکاران حوزه معدن برگزار شد تا نقشه راه چهارساله این حوزه تهیه شود، ادامه داد:ستاد زنجیره فولاد (اکتشاف تا فولاد) پیشنهاد شد و اولین جلسه آن برگزار شد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه متاسفانه با واگذاری هایی که صورت گرفت، زنجیره فولاد پاشیده شد وما اکنون به دنبال ایجاد این زنجیره هستیم، افزود: طی سال های آتی باید 400 میلیون تن کار برداشت معدنی و باطله برداری انجام دهیم که نیاز به ماشین آلات و تکنولوژی دارد.

او با اشاره به اینکه 1.5 میلیارد دلار برای محرومیت زدایی از مناطق محروم و روستاها اختصاص داده خواهد شد، ادامه داد:پیشنهاد ما اختصاص این مبلغ از محل صندوق بیمه معدنی اختصاص داده شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه در سال 92، میزان صادرات سنگ آهن 23 میلیون تن بوده است، گفت:طی هشت ماهه سال جاری میزان صادرات آهن اسفنجی 14 درصد، گندله 26 درصد و کنستانتره 18 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه 5 درصد از تولید ناخالص داخلی از معدن و صنایع معدنی و 22 درصد صادرات نیز در این حوزه انجام می شود، خاطرنشان کرد:طی هشت ماهه سال جاری میزان صادرات زنجیره فولاد 5 میلیون و 800 هزار تن بوده که پیش بینی می شود به 8 میلیون تن برسد که نتیجه آن ارزآوری برای کشور است.

کرباسیان به توسعه منطقه محروم سنگان و اشتغال بیش از 4 هزار نفر اشاره و اظهار کرد:ایمیدرو به طور مستقیم و غیر مستقیم 45 هزار شغل ایجاد کرده است.

معاون وزیر صنعت تامین ماشین آلات، تکنولوژی و زیرساخت و حمل و نقل را از گلوگاه های اصلی این حوزه عنوان و تصریح کرد:انتظار داریم در بخش راه آهن سرمایه گذاری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه  طی سال های گذشته ماشین آلات در حوزه معدن  به طور مناسب وارد و یا تولید نشده است، گفت: از تولید ماشین آلات در داخل کشور با ارتقای سطح کیفی حمایت می کنیم، البته در مواردی که به تعداد محدودی ماشین آلات نیاز داریم تولید به صرفه و به مصلحت نیست، در مورد هپکو نیز از اینکه بخش خصوصی مالک هپکو شوداستقبال می کنیم  واعلام آمادگی می کنیم که از این موضوع حمایت کنیم.
کرباسیان با بیان اینکه  ظرفیت کارخانجات فراوری روی کشور 380 هزار تن است و معدن انگوران توان تولید یک سوم آن را دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا در این راستا معدن مهدی آباد را به مناقصه بین المللی گذاشتیم که پیش بینی نهایی شدن آن تا پایان 97 است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه  بورس یکی از بهترین راه های تامین سرمایه در شرایط کنونی است و در این راستا در برخی پروژه های ایمیدرو آمادگی جذب منابع ارزی و ریالی از بورس را داریم، افزود:حامی بورس کالا نیز هستم، یکی از راههای شفاف سازی ارایه کالا در بورس است و ایمیدرو تمامی محصولات تولیدی خود را در بورس ارایه می کند.

او درباره تغییرات پی در پی در ایرالکو نیز خاطرنشان کرد:برای ایرالکو مدیرعامل جدیدی از سوی هیات مدیره انتخاب شده که تجربه بالایی دارد.