۰ نفر

مخالفت با فوریت پرداخت بدهی سهامداران سهام عدالت

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 238229
مخالفت با فوریت پرداخت بدهی سهامداران سهام عدالت

نمایندگان مجلس با یک و دو فوریت طرح مربوط به پرداخت بدهی سهامداران سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد مخالفت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به بند ب ماده ۳۴ اصل ۴۴ قانون اساسی در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت.

در این طرح دو فوریتی قرار بود که وزارت اقتصاد مکلف به تسویه بدهی سهامداران سهام عدالت ظرف چهار سال شده و مالکیت آن به سهامداران انتقال پیدا  کند. طرحی که دو فوریت آن با ۸۷ رای موافق، ۹۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید.

یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۰۶ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس به آن رای ندادند؛ لذا این طرح به صورت عادی اعلام وصول شد.

در جریان بررسی فوریت این طرح هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان یکی از طراحان گفت: از سال ۸۵ تا ۹۵ ، ۵۰ میلیون نفر از سهام عدالت برخوردار شدند که قرار شد بعد از ۱۰ سال دو دهک درآمدی بهزیستی و کمیته امداد به صورت صد در صد از سود سهام عدالت برخوردار شده و مابقی ۴ دهک باقیمانده از ۵۰ درصد سود برخوردار شوند.

وی افزود: در این دوره ۱۰ ساله یکسری از دهک‌ها نتوانستند سهام عدالت را پرداخت کنند و ما در این طرح می‌خواهیم که فرصت تسویه بدهی از طریق سود سهام یا پرداخت آن توسط سهامداران حداکثر طی چهار سال فراهم شود. چون در صورت رخ ندادن این اتفاق دولت این سهام را به بورس برده و بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از سهام فوق دوباره به دولت بازگردانده می شود.

مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف گفت: سهام عدالت تنها به صورت اسمی به مردم واگذار شده و بین مردم سود سهام توزیع نشده است. سهامداران باید در اداره شرکت‌ها نقش داشته باشند که این اتفاق رخ نمی‌دهد. این طرح تنها موضوع سهام عدالت را پیچیده‌تر می‌کند.

شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان به عنوان موافق گفت: از آنجا که امسال مهلت ده ساله سهام عدالت تمام می‌شود باید این موضوع ساماندهی و تعیین تکلیف شود. جای تاسف است که سهام عدالت تبدیل به حیات خلوت برخی مسئولان دولتی شده است. افرادی در شرکت‌های بزرگ به عنوان هیئت مدیره منصوب شده که حتی یک بار هم به آن شرکت‌ها نرفته‌اند نمونه بارز آن هیئت مدیره گل گهر و مس سرچشمه است.

حسن پور افزود: خدا آیت آلله هاشمی را رحمت کند. ایشان وقتی بحث سهام عدالت را مطرح کردند به دنبال فقرزدایی بودند نه اینکه چنین وضعیتی پیش آید. باید تکلیف ۴۵ میلیون نفر که هرکدام سود ۴۶۸ هزار تومانی را می گیرند، مشخص شوند.

محمد دهقان نماینده طرقبه به عنوان مخالف دوم گفت: با این طرح می‌خواهیم مشکل چهار ساله را چهار روزه حل کنیم. بهتر است این موضوع در قالب کار کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. چون بحث ۴۹ میلیون نفر و ۲۷ هزار میلیارد تومان پول در میان است.

حسینی نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان دومین موافق گفت: ده سال است که مردم را با سهام عدالت درگیر کرده‌ایم. اصل و سود سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام است و مردم بلاتکلیف هستند. سهام عدالتی که هدفش محرومان نیست و باید تکلیف آن روشن شود.

به  گفته وی، سهام عدالت ۶ دهک جامعه را درگیر می کند که از آن فقط در زمان انتخابات برای جمع‌آوری رای استفاده می‌شود.