۰ نفر

دیابت ۹درصد بودجه سلامت را می‌خورد

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۰
کد خبر: 238083
دیابت ۹درصد بودجه سلامت را می‌خورد

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر گفت: حدود ۹ درصد بودجه سلامت صرف بیماری دیابت می شود که نشان می دهد بسیار پر هزینه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دکتر فرشاد فرزادفر، درباره طرح مطالعاتی استپس، اظهارداشت: طرح استپس به سفارس سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۹۵ انجام شد که در این مطالعه، ۳۱ هزار نفر جمعیت نماینده استانی در سراسر کشور را مورد آزمایش قرار دادیم.

وی افزود: تست خون، قد، وزن، فشارخون و پاسخ به پرسشنامه از جمله آیتم های این آزمایش بود که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از این آزمایش، متوجه شدیم که بیش از ۱۸ درصد از جمعیت ایرانی بالای ۲۵سال دچار بیماری پره‌دیابتی هستند که علائم آن با فشار خون بالا مشهود بود.

فرزادفر تصریح کرد: ۱۰ درصد از جمعیت ایرانی بالاتر از ۲۵ سال، دچار بیماری دیابت یا مرض قند هستند. این مطالعات نشان داد دیابت در میان افرادی که سنین بالاتری دارند بیشتر به چشم می خورد.

وی ادامه داد: طبق این مطالعه شمار زیادی از زن ها به دیابت مبتلا هستند و درصد دیابت در آنها بیشتر از مردان است. همچنین دیابت در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی دیده می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر اظهار کرد: حدود ۹ درصد از کل بودجه حوزه سلامت صرف بیماری دیابت می شود که نشان می دهد این بیماری علاوه بر اینکه بیماری های جدیدی را برای چشم، کلیه و اعصاب محیطی ایجاد می کند، بسیار پر هزینه است.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش هزینه‌های بیماری دیابت باید برنامه ریزی کرد. ضمن اینکه بیمارانی که نیاز به دریافت خدمات دارند، بتوانند این خدمات را به طور کامل دریافت کنند. در عین حال می بایست هزینه ها را به روش هایی که از لحاظ علمی تایید شده اند، کنترل و مدیریت کنیم.