۰ نفر

معاون اول رییس‌جمهور در دومین کنفرانس اقتصاد ایران:

برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان بازگو کرد/ فقر؛ مشکل جدی اقتصاد

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 237915
برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان بازگو کرد/ فقر؛ مشکل جدی اقتصاد

معاون اول رئیس جمهور گفت: اینکه برخی می‌گویند در هر خانواده‌ای سه بیکار داریم درست نیست، در حال حاضر در کشور ۳میلیون بیکار داریم که نوع آنها متفاوت از بیکاران دوره‌های قبل است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری در همایش اقتصاد ایران گفت: در زمینه رسیدن به اهداف توسعه، به نظر من در سیاستگذاری‌ها ضعیف بوده‌ایم و اگر سیاستی هم در هر دوره‌ای اتخاذ کرده‌ایم نه تنها در دوران روسای مختلف جمهور تغییر کرده بلکه در دوره هر رییس‌جمهور هم تغییرات بسیاری در سیاست‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: از وقتی یادمان می‌آید، از زمانی که نماینده بودم و سپس وزیر شدم و تا به حال، تورم مشکل کشور بوده و اکنون هم وجود دارد و مزمن و پیچیده شده و باید با ابعاد خودش به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: موضوع آب و محیط زیست هم به همین صورت است و دستگاه‌های بسیاری را در گیر کرده است. مسئله بیکاری هم به همین صورت است، افراد هزینه کرده و تحصیل کرده‌اند و اکنون شغل مناسب می‌خواهند اما امکان فراهم کردن آن موجود نیست.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بانک‌ها و شبکه بانکی با مشکلاتی روبه رو هستند که بعضا نمی‌توان آنها را باز کرد. صندوق‌های بازنشستگی، فقر و رفاه مردم نیز از مسائلی است که اقتصاد کشور با آنها روبه رو است. سیاستگذاری در ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو است و نیازمند رویکردی هستیم که به همه مسائل به صورت کلان نگاه کند.

وی اظهار داشت: بدون همگرایی سیاسی و اقتصادی مسیر اصلاح سیاست‌ها ممکن نیست. دلیل اینکه من مکرر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تکرار می‌کنم این است که این سیاست ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر سیاستی که اتخاذ می‌شود باید در ذیل این سیاست‌ها باشد.

جهانگیری گفت: نهادهای پژوهشی در حوزه مسائل کلان کشور نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند و بررسی کنند که مولفه‌های اصلی شرایط فعلی اقتصاد ایران چه بوده است. امروز نیازمندیم که از تجربیات جهانی استفاده کنیم و مشکلات اقتصاد کشور را حل کنیم.