۰ نفر

نیازمند ۱۲۳هزار میلیارد تومان اعتباریم

اعلام رقم احیای بافت‌های فرسوده شهری/ برنامه‌ ملی بازآفرینی به‌عنوان بخشی از برنامه فقرزدایی است

۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 237739
اعلام رقم احیای بافت‌های فرسوده شهری/ برنامه‌ ملی بازآفرینی به‌عنوان بخشی از برنامه فقرزدایی است

وزیر راه وشهرسازی رقم مورد نیاز برای انجام اقدامات بازآفرینی احیا و بازسازی ۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور را حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، عباس آخوندی در حاشیه گردهمایی با مدیران کل استان‌ها در شهر اصفهان در خصوص بحث بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه طبق این برنامه ما موظف شدیم تا سالانه ۲۷۰ محله را بازآفرینی کنیم اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام گرفته، در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ هزار هکتار به عنوان مناطق ناکارآمد در کشور به شمار می‌روند که دارای کیفیت پایین زندگی و فرسودگی بسیار زیاد هستند.

وزیر راه وشهرسازی گفت: خوشبختانه در برنامه ملی بازآفرینی که ما در ستاد ملی نیز موفق به تصویب آن شدیم قرار است تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای احیا و بازسازی ۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور با کمک شهرداری تهیه و به صورت محله به محله در دست اجرا قرار دهیم.

وی رقم مورد نیاز برای انجام اقدامات بازآفرینی در مناطق مذکور را حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این بدان مفهوم نیست که تمامی این هزینه از سوی دولت تامین شود بلکه به معنای آن است که این رقم باید برای احیا و نوسازی این محلات در این مناطق سرمایه‌گذاری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق برنامه ملی بازآفرینی شهری ۵۰ هزار میلیارد تومان از طرف بخش خصوصی در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری شده و بخش عمده‌ای از اقدامات نوسازی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از سوی دانشگاه‌های دولتی و گشایش وبهسازی محاسبه نیز از سوی شهرداری‌ها انجام خواهد گرفت.

آخوندی با تاکید براینکه در این دوره  اصلی‌ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی  پروژه‌های حمل و نقلی و اجرای بازآفرینی شهری است اظهارداشت: قطعا به دلیل پیچیدگی بالای این بحث ؛ باید دولت وشهرداری این محلات  در کنار یکدیگر به اجرای این اقدامات پرداخته تا بتوانیم به  نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وزیر راه وشهرسازی به نقش ستاد ملی بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: ستاد ملی بازآفرینی شهری در راستای همین هدف در سال ۹۳  تشکیل و با ایجاد هماهنگی میان ۲۰ دستگاه دولتی و شهرداری به بررسی مشکلات این محلات و رفع آن‌ها پرداخت.

به گفته وی ستاد ملی ضمن ایجاد هماهنگی‌های مذکور در محلات ناکارآمد مستقر و با تشکیل دفاتر تسهیل‌گری با مردم این محلات  شروع به گفتگو کرد.

وزیرراه و شهرسازی  ضمن اشاره به این نکته که بدون شک خروج ساکنین از محلات و تخریب و ساخت مجدد آن اقدامی نادرست در احیای این محلات خواهد بود گفت: شاید ساکنان در مدت کوتاهی به دلیل گرفتن پول خوشحال شوند ولی واقعیت آن است که به مرور زمان تبدیل به حاشیه‌نشینان جدید خواهند شد.

وی احیای محلات هدف همراه با خود ساکنین آن‌ها را یکی از رویکردهای اصلی برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: امیدواریم این اقدام که برای اولین بار در کشور به این گستردگی در حال انجام است با همکاری شهرداری، دولت و مردم به خوبی انجام گرفته و به نتیجه دلخواه برسد.

آخوندی با بیان این مطلب که متاسفانه علی‌رغم سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد دلاری پس از زمان مشروطه تاکنون در کشور همچنان ۱۹ میلیون بد مسکن در کشور زندگی می‌کنند افزود: این مسئله نشان‌می‌دهدکه با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها، کیفیت زندگی برای تعداد زیادی از مردم کهئ در شرایط مالی مناسبی قرار ندارد  فاصله فقر و غنا در کشور به شدت احساس می‌شود.

در پایان وزیر راه وشهرسازی برنامه ملی بازآفرینی را به عنوان بخشی از برنامه فقرزدایی رئیس جمهوری در کشور دانست.