۰ نفر

استان خوزستان مهمترین و استراتژیک ترین استان کشور؛

جهانگیری: نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخورداری از اختیارات متناسب است/ برای اشتغال زایی راهی جز افزایش تولید و سرمایه‌گذاری وجود ندارد

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۹:۵۳
کد خبر: 237184
جهانگیری: نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخورداری از اختیارات متناسب است/ برای اشتغال زایی راهی جز افزایش تولید و سرمایه‌گذاری وجود ندارد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی، گفت: برای تحقق این امر لازم است که ستاد از اختیارات متناسب برخوردار باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، دکتر اسحاق جهانگیری عصر روز(دوشنبه) در آیین افتتاح کارخانه فولاد کاوه اروند، اظهار داشت: برای اینکه تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی موثر واقع شود، این ستاد باید بتواند امر و نهی کند.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بخاطر احداث کارخانه فولاد کاوه اروند، تصریح کرد: خوشبختانه نهادهای زیرمجموعه دفتر مقام معطم رهبری همکاری مناسب و سازنده ای با دولت دارند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: همه ما در یک مسیر واحد هستیم که این مسیر، خدمت به مردم و پیش بردن اهداف نظام اسلامی است.

وی افزود: امروز نظامی در ایران حاکم است که قادر است مشکلات مردم را حل کرده و دغدغه های جامعه را مرتفع سازد و اساسا تعریف کارآمدی نظام اسلامی نیز این است که قادر باشد هر روز که می گذرد گره ای از مشکلات مردم بگشاید.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به جهت گیری اصلی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی آنکه اداره اقتصاد کشور به نحوی باشد که بتوان به چالش های پیش روی کشور پاسخ داد و مشکلات مردم را حل و فصل کرد و در عین حال اقتصاد از درجه ای از استحکام و قدرت برخوردار باشد که دربرابر تکانه های بیرونی که علیه نظام ایجاد می شود دچار آسیب جدی نگردد.

وی ادامه داد: اینکه اقتصاد کشور در برابر تکانه ها هیچ آسیبی نبیند ممکن نیست چرا که اقتصاد هر کشوری با اقتصاد جهانی متصل است و ما باید با اجرای اقتصاد مقاومتی کاری کنیم که در برابر تکانه های بیرونی، شالوده اقتصاد آسیب نبیند و مردم احساس کنند که زندگی آنها با مشکل جدی مواجه نشده است.

دکتر جهانگیری گفت: در مقطع فعلی دو موضوع اصلی در دستور کار قرار داد؛ یکی از این موضوعات این است که پس از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی، در آستانه 40 سالگی جمهوری اسلامی بتوانیم به نقطه ای برسیم که هیچ کس در کشور، شب سر گرسنه بر زمین نگذارد و بتواند از حداقل ها برخوردار باشد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: باید حد و حدودی را برای حداقل درآمد خانوار تعریف کنیم و اعلام کنیم که اگر کسی درآمد و دریافتی پایین تر از میزان تعیین شده دارد، می تواند به نهادهای مسئول مراجعه کند و ما به التفاوت تا میزان حداقل تعیین شده را دریافت کند و این میزان باید هر سال متناسب با میزان تورم رشد داشته باشد.

وی افزود: دولت این برنامه را آغاز کرده و برای کسانی که تحت پوشش نهادهای رسمی هستند میزان دریافتی را 3.6 برابر افزایش داده تا این افراد بتوانند با دریافت مستمری و با دریافت یارانه نقدی رقم مناسبی برای اداره زندگی داشته باشد و در بودجه سال 97 کل کشور نیز چند هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا اگر افرادی که کمتر از میزان حداقل تعیین شده دریافتی دارند، بتوانیم به آنها پرداخت کنیم.

معاون اول رییس جمهور دومین موضوع پراهمیت که در دستور کار دولت قرار دارد را اشتغال زایی در کشور عنوان کرد و گفت: اشتغال زایی همواره در دستور کار بوده و باید بدانیم که برای ایجاد اشتغال راهکاری به جز افزایش تولید و سرمایه گذاری وجود ندارد و کسانی که راه های دیگر را تجویز می کنند با اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی آشنا نیستند.

وی ادامه داد: ظرفیت و گنجایش اقتصاد کشور برای اشتغال زایی عددی مشخص است و نباید از اقتصاد کشور بیش از ظرفیت و گنجایش آن انتظار داشته باشیم و اگر می خواهیم که اشتغال زایی بالا داشته باشیم باید به دنبال بزرگ کردن اقتصاد و افزایش ظرفیت آن باشیم و پیش نیاز آن این است که همه به دنبال حل مسائل کشور باشند و کمک کنند تا شرایط بزرگ شدن اقتصاد فراهم شود.

دکتر جهانگیری با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری مبنی بر ضرورت افزایش تولید و اشتغال اظهار داشت: نباید در این زمینه به دنبال بازخواست دیگران باشیم بلکه هر کس باید از خود بپرسد که برای اشتغال و تولید کشور چه کاری انجام داده است.

هر کس باید از خود سوال کند که آیا شرایط سرمایه گذاری را فراهم کرده و یا سرمایه گذاران را فراری داده است. آیا برای امنیت سرمایه گذاری کاری انجام داده و یا امنیت سرمایه گذاری را از بین برده است. آیا از بخش خصوصی حمایت کرده و یا مانع برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: لازمه اشتغال زایی در کشور این است که محیط مناسب، منابع، مدیر و زمینه فعالیت فراهم باشد و همه باید مشارکت کنیم تا سرمایه گذاران میل به فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: باید به مدیران کشور احترام بگذاریم و فرصت فعالیت را برای آنان فراهم کنیم و اگر این اقدامات انجام شود رشد اقتصادی کشور بالا رفته و اشتغال زایی ایجاد می شود.

دکتر جهانگیری با اشاره به اشتغال زایی سال گذشته که حدود 600 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد گفت: ظرفیت اشتغال زایی کشور حدود 600 تا 700 هزار نفر در سال است و اگر می خواهیم بیش از این میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم باید کارها و اقدامات جدید انجام دهیم. در بودجه سال 97 کل کشور تلاش شده که کارها و برنامه های جدید در کشور تعریف شود، منابع خارجی جذب گردد و راهکارهایی مورد استفاده قرار گیرد که بانک مرکزی تجهیز گردد، منابع بخش خصوصی به میدان آید و نهادهای عمومی غیر دولتی بتوانند فعالیت کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سیاست سال گذشته دولت برای فعالسازی صنایع کوچک و متوسط گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند: که برای احیاء حدود 7000 واحد صنعتی کوچک و متوسط هدف گذاری کنید و دولت این برنامه را با جدیت در پیش گرفت و به 22 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات داد و امسال نیز 30 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم این برنامه را ادامه دهیم.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر بفرد استان خوزستان گفت: استان خوزستان مهمترین، اصلی ترین و استراتژیک ترین استان کشور و مرکز ثقل فعالیت های صنعتی ایران است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: استان خوزستان مهمترین استان کشاورزی کشور است و به تعبیر امام خمینی (ره) استان خوزستان قادر است که نیازهای غذایی کل کشور را تامین کند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از اراضی در دست احیاء در منطقه شلمچه گفت: احیاء این راضی در سفر سال 75 مقام معظم رهبری به تصویب رسید اما تا سال 92 فقط 75 هزار هکتار تحت آبیاری و کشت قرار گرفت اما از سال 92 دولت تدبیر و امید این موضوع را با جدیت پیگیری کرد و امروز در خرمشهر و منطقه شلمچه گام های موثری در قالب این طرح برداشته شده و در مجموع 295 هزار هکتار از فاز اول این طرح اجرایی شده و فاز دوم نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: در این طرح بیش از 30 هزار هکتار مربوط به خرمشهر و آبادان است و زمین هایی که از زمان جنگ رها شده بود امروز شستشو شده و کارهای زهکشی آن انجام شده و مالکین این زمین ها به زودی قادر خواهد بود فعالیت خود را آغاز کنند.

دکتر جهانگیری در ادامه به منطقه اروند اشاره و با بیان اینکه منطقه اروند از مهمترین مسائل میان ایران و عراق است گفت: اصرار داریم که هر چه سریعتر مساله اروند میان ایران و عراق حل و فصل شود و در ملاقات های دو جانبه همواره با مقامات این کشور در این زمینه گفتگو داشته ایم و من شخصا به نخست وزیر عراق گفته ام که هم آبادان و خرمشهر و هم بصره عراق به اروند نیاز دارد و این موضوع باید حل و فصل شود که البته هیئت هایی در این زمینه رفت و آمد و مذاکره داشته اند و امیدوارم هر چه سریعتر به نتیجه برسیم.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در مرحله بعد اصرار داریم که راه آهن شلمچه به بصره و سپس به راه آهن سراسری عراق متصل شود و زمینه توسعه استان خوزستان فراهم گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم منابع مالی را به سمت فعالیت های مولد و زود بازده هدایت کنیم، گفت: برای افزایش ظرفیت صادرات فولاد به 15 میلیون تن برنامه ریزی کرده ایم و در زمینه تولید و تکمیل زنجیره فولاد برنامه گسترده ای در دستور کار قرار دارد.

دکتر شریعتمداری افزود: برای اشتغال زایی در کشور مهمترین موضوع سرمایه گذاری است و در همین راستا در سال 96 میزان افزایش جوازهای بخش صنعت 18 درصد و بخش فعالیت های معدنی 21 درصد افزایش داشته است.