۰ نفر

کمر اقتصاد جهانی دوباره می‌شکند؟

۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷
کد خبر: 236318
کمر اقتصاد جهانی دوباره می‌شکند؟

پیتر شیف از جمله معدود اقتصاد دانانی بوده است که به درستی وقوع بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی را پیش بینی کرده بود. به اعتقاد شیف، اکنون که ۱۰ سال از بحران سال ۲۰۰۸ می گذرد جهان شاهد وقوع بحران دیگری است، بحرانی که منجر به سقوط (ارزش ها) در بازار سهام و محو دلار آمریکا در بازار های جهانی می شود.

به گزارش راشاتودی، پیتر شیف در این خصوص در مقاله ای نوشته است که '' من (موارد) خیلی بیشتری از سقوط ارزش سهام و بازگشت دوباره ی آن را پیش بینی کرده بودم. من بحران مالی را پیش بینی کردم، اما مهمتر از آن، به دلیل آنکه (هنوز) به آن سمت و سوی قرار داریم، پیش بینی کردم که دولت در نتیجه ی بحران مالی چه کار خواهد کرد و آثار این اقدامات چه خواهد بود. سقوط واقعی ای که در جدیدترین کتابم در مورد آن نوشته ام در حال وقوع است''.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، به گفته ی وی، سیستم مرکزی بانکی آمریکا که به اختصار Fed یا سیستم ذخیره ی فدرال خوانده می شود، بار دیگر حبابی بزرگ در اقتصاد این کشور ایجاد کرده است که (در حال حاضر) نمی توان آن را کوچک کرد اما زمانی که این حباب بترکد، آثار آن به طور دردناکی بسیار بزرگتر بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ خواهد بود.

در این رابطه، وی اذعان کرده است '' این حباب بزرگتر از آن است که بترکد. به نظر من این (حباب) مادر تمام حباب ها (اقتصادی) است و زمانی که بترکد، حباب دیگری وجود نخواهد داشت که سیستم مرکزی بانکی آمریکا بتواند آن را پر کند تا بدینوسیله مشکلات (که با آن مواجه شده است) را پنهان کند، این به بدین معنا است که دیگر نمی توان حل مشکلات را به عقب انداخت. این بار، (ترکیدن حباب اقتصادی) بر وضع اقتصادی همه تاثیر خواهد گذاشت''.

شیف بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا را به شتری تشبیه کرده است که کاه حمل می کند. وی بیان داشته است '' چند بسته کاه می توانید بر روی شتر بگذارید؟ شما (پاسخ را) نمی دانید تا زمانی که وقتی آخرین بسته ی کاه را روی شتر می گذارید، (می بینید که) پشت این حیوان می شکند. بنابراین، آیا می توانیم بدهی را به ۲۵ تریلیون دلار افزایش دهیم؟ شاید!. (اما) جایی بالاخره خواهیم دید که بار بدهی گذاشته شده بر روی دوش اقتصاد، کمر اقتصاد را خواهد شکست''.

شیف در مورد آثار ترکیدن حباب اقتصادی در نتیجه ی افزایش بیش از حد بدهی ها افزوده است '' همه می بازند. هر کس که در بازارهای سهام، اوراق قرضه و املاک شرکت داشته است محو می شود. ارزش دلار به شدت کاهش یافته و قدرت خرید از بین خواهد رفت''.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با ناتوانی سیستم مالی بین المللی برای کنترل مصنوعی قیمت فلزات گرانبها گفت '' آنها نمی توانند به کنترل قیمت فلزات گرانبها به طور مصنوعی ادامه دهند، روزی این قضیه تمام خواهد شد. تمام مسئله این است که تا چه مقدار امکان افزایش بدهی وجود دارد. بدهی ها نمی تواند به میزانی نامحدود افزایش یابد.( بالاخره) می فهمیم که چه زمانی به این نکته پی خواهیم برد. در یک نقطه ی زمانی خاصی، در نهایت قیمت (طلا) به شدت هر چه تمام تر بالا خواهد رفت زیرا کالایی فیزیکی در حال خریده شدن است و پول های کاغذی نمی تواند مسئله ی گفته شده را پنهان کند''.

افزون براین، این اقتصاد دان بین المللی اذعان کرده است طلا جایگزینی واقعی برای پول بی پشتوانه است و اطمینان مردم به بانک های مرکزی در حال خدشه دار شدن است.