۰ نفر

چشم امید بازار کاغذ به بازگشت ارز مبادله‌ای

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 235287
چشم امید بازار کاغذ به بازگشت ارز مبادله‌ای

درحالی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون قیمت کاغذ در بازار داخلی ایران حدود 25 درصد افزایش یافته است، تخصیص دوباره ارز مبادله‌ای برای واردات این محصول می‌تواند ترمز گرانی آن را بکشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، براساس اعلام تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان کاغذ، این محصول به دلایل مختلفی با رشد قیمت مواجه شده است که یکی از مهمترین آنها توقف دو هفته‌ای تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات آن بوده است. درهمین باره براساس اطلاعات دریافتی  از بانک مرکزی، روز پنجشنبه نهم آذر ماه مشکل اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات کاغذ حل شد و دوباره پرداخت آن از سرگرفته شده است.

جلوی افزایش قیمت گرفته می‌شود

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ نیز  با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری میلادی قیمت خمیر کاغذ در حدود 25 درصد افزایش یافته است، گفت: همین افزایش قیمت در بازارهای جهانی در بازار داخلی نیز اثر گذاشته است.

حسن میرباقری افزود: تا پیش از بازگشایی مدارس بازار کاغذ ایران در رکود به سر می‌برد ولی با بازشدن مدارس و رشد تقاضا برای کتب کمک درسی و همچنین چاپ سررسید و تقویم برای سال نو به یک باره میزان تقاضا در این بازار افزایش یافت.

به گفته وی در حدود دو هفته تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات کاغذ متوقف شده بود و همین عامل افزایش قیمت‌ها را تشدید کرد. وی همچنین درباره تأثیر ازسرگیری تخصیص ارز مبادله‌ای در قیمت کاغذ توضیح داد: عمده افزایش قیمت کاغذ به‌دلیل رشد قیمت‌های جهانی آن است و تخصیص دوباره ارز مبادله‌ای از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ در پاسخ به این سؤال که سهم واردات در تأمین نیازهای داخل چقدر است؟ اضافه کرد: دراین زمینه آمارهای مختلفی ارائه می‌شود برخی از تولیدکنندگان اعتقاد دارند که توان تأمین 50 درصد نیازمصرفی کشور را دارند البته دراین زمینه آمارهای 20 و حتی 10 درصد هم اعلام شده است. میرباقری اظهارکرد: هم‌اکنون کشورهای چین، اندونزی، کره جنوبی و هند بزرگترین تأمین‌کنندگان کاغذ وارداتی ایران هستند.

دلایل رشد قیمت‌ها

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در مورد علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال‌جاری تاکنون، بیان کرد: گرانی کاغذ چند دلیل مختلف داشت که یکی از آنها حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی بود. علاوه بر این نرخ ارز به طور معمول بالا رفت و عامل بعدی این بود که شرایط برای تولید‌کنندگان داخلی به سختی پیش رفت و شاهد کاهش قابل تأمل محصولات آنها هستیم.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه بحث ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یکی از مسائل جدی در خصوص برخی محصولات و بویژه کاغذ است، گفت: وارد‌کنندگان از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، در حالی که تولید‌کنندگان داخلی باید این رقم را پرداخت کنند که چنین موضوعی سبب شده رقابت نابرابری بین محصولات تولیدی داخل و محصولات وارداتی پیش آید.

روغنی ادامه داد: خواسته ما این است که اگر از محصولات وارد شده مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی‌شود در مورد تولیدات داخلی نیز این اقدام صورت نگیرد یا اگر قرار است از ما مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود این موضوع برای واردات کاغذ نیز لحاظ شود.

رئیس سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دیگر ثبت سفارش کاغذ کاهش یافته و همین مسأله موجب شد زمینه‌ کمبود کاغذ در کشور پیش آید، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که ازابتدای سال با آن مواجه بودیم افزایش قیمت خمیر کاغذ در بازار جهانی بود تا جایی که به ازای هر تن ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو قیمت‌ها بالا رفت.

آمارهای نادرست

غلامرضا شجاع ، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور با اشاره به دلایل افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر، گفت: یکی از دلایل اصلی گران شدن کاغذ افزایش قیمت ارز مبادله‌ای است که ابتدای سال، هر دلار سه هزار و 100 تومان بود اما امروز به سه هزار و 530 تومان رسیده است، دلیل دوم آن، افزایش قیمت خمیر کاغذ در جهان است.