۰ نفر

جهانگیری: ایران آمادگی انتقال تجربیات خود را به کشورهای مختلف دارد

۳ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۵۶
کد خبر: 233551
جهانگیری: ایران آمادگی انتقال تجربیات خود را به کشورهای مختلف دارد

معاون اول رییس جمهوری در دیدار با مقامات ارشد کشورهای گینه استوایی، ونزوئلا، بولیوی و لیبی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات به کشورهای دنیا خبر داد و بر شکست تداوم سیاست های منجر به افراط گرایی در دنیا تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  اسحاق جهانگیری در‌ حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در دیدار رییس جمهور‌ گینه استوایی بر تقویت همکاری دو کشور در‌چارچوب کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ایران و گینه استوایی علاوه بر گاز از ظرفیت های بی شماری برای توسعه مناسبات برخوردارند عنوان کرد: از برگزاری اجلاس آتی سران کشورهای صادرکننده گاز در گینه استوایی استقبال می کنیم ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز، آمادگی دارد تجربیات خود را در حوزه صنعتی و علمی بویژه بخش انرژی در اختیار گینه استوایی قرار دهد.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: تبادل هیات های رسمی برای شناسایی بسترهای همکاری می‌تواند به توسعه مناسبات منجر شود،آمادگی داریم برای توسعه گینه استوایی در کنار شما باشیم و نیازهای خود را از طریق شما تامین کنیم.

تئودور اوبیانگ رییس جمهور گینه استوایی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشبرد اهداف کشورهای صادرکننده گاز در چهارمین اجلاس، گفت: ایران در طول سالهایی که از تاسیس این سازمان می‌گذرد نقش موثری در تحقق اهداف سازمان ایفا کرده است.

وی ادامه داد: از حمایت ایران برای میزبانی گینه استوایی برای پنجمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز قدردانی می کنم.

رییس جمهوری گینه استوایی تاکید کرد: ما می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت هایی نظیر گاز، مناسبات خود را بیش از گذشته در سطح دوجانبه، منطقه ای و جهانی ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی برای توسعه و نیز مقابله با هژمونی امپریالیسم نیازمند حمایت کشورهای انقلابی و پیشرفته نظیر ایران هستند، خواستار برقراری رابطه برد-برد با ایران در جهت تامین منافع دو ملت شد.

* دیدار با رییس جمهور ونزوئلا

معاون اول رییس جمهور همچنین در دیدار با رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به مناسبات مثبت و سازنده ایران و ونزوئلا بر گسترش همکاریهای تهران- کاراکاس در همه زمینه ها تاکید کرد.

جهانگیری در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، با تشریح اوضاع منطقه و سیاست های خصمانه آمریکا علیه کشورهای مستقل، تصریح کرد: باید همه کشورهای مستقل و آزادیخواه در جهت چندجانبه گرایی در جهان تلاش و همکاری کنند.

وی عنوان کرد: تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورهایی که سیاست مستقل از این کشور دارند به انحای مختلف اعمال می‌شود،پیامد مثبت رفتار آمریکا برای کشور ما اتکا به توان داخلی و افزایش ظرفیت تولید ملی برای رفع نیازها بوده است.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: شرکتها و صنایع ایران در سالهای اخیر پیشرفت های ملموسی داشته اند و ما آمادگی داریم تا تجربیات خود را در همه زمینه ها در اختیار کشور دوست ونزوئلا قرار دهیم.

وی همچنین یادآور شد: تدا‌وم سیاست های اشتباهی که منجر به تقویت افراطی گری در جهان امروز می‌شود محکوم به شکست است.

نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام گرم به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری کشورمان، خواستار تقویت مناسبات در عرصه های مختلف با ایران شد.

با تاکید بر توسعه همکاریها در چارچوب کمیسیون مشترک

همکاری شرکتهای نفت و‌گاز دو کشور می‌تواند بسترهای خوبی برای ارتقاء سطح همکاریها فراهم کند.

وی با تشریح سیاستها و اعمال فشار کاخ سفید علیه کشورش، این سیاستها را شکست خورده دانست و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات در منطقه و حمایت از ونزوئلا قدردانی کرد.

**دیدار با رییس جمهور بولیوی

معاون اول رییس جمهوری همچنین در دیدار با رییس جمهوری بولیوی با اشاره به سطح عالی روابط سیاسی ایران و بولیوی، بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

جهانگیری در دیدار اوو مورالس رییس جمهور بولیوی که در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد، با تاکید بر ضرورت حل موانع بانکی در جهت ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی دو کشور، گفت: لازم است تلاش برای حل موانع و مسائل بانکی به صورت جدی تر از سوی بولیوی پیگیری شود.

وی ادامه داد: برگزاری مستمر کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و بولیوی می تواند توسعه مناسبات را تسریع کند،باید دو کشور برگزاری کمیسیون همکاریها را برای حل موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی و راهکارهای توسعه مناسبات فیمابین به صورت جدی تر دنبال کنند.

به گفته معاون اول رییس جمهوری، ایران برای انتقال دانش و تجربیات به بولیوی به خصوص در حوزه فناوری و نانوتکنولوژی و اجرای پروژه های مختلف در این کشور آمادگی دارد.

یوو‌ مورالس رییس جمهور بولیوی نیز در این دیدار با قدردانی از حضور‌ معاون اول‌ رییس جمهور کشورمان در چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، گفت: دو‌کشور باید راهکارهای توسعه همکاریهای فیمابین را از طریق سفرا و وزرای دو کشور‌ بررسی و پیگیری کنند.

وی با اشاره به احداث برخی واحدهای تولیدی لبنی در‌ بولیوی توسط ایران، گفت: این واحدهای تولیدی نتایج خوبی را برای بولیوی دربر داشته و ما خواهان توسعه همکاریها در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی همچنین با اشاره به نیاز کشورش به دانش و فناوریهای نوین، خواستار برخورداری از تجربیات ایران در حوزه های مختلف بخصوص نانوتکنولوژی شد.

**دیدار با وزیر خارجه لیبی

معاون اول‌ رییس جمهور‌ همچنین در دیدار با وزیر خارجه لیبی با تاکید بر اینکه لیبی کشوری بزرگ و بااهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقا است، اظهار امیدواری کرد با همت مردم و سران اقوام و طوایف این کشور هرچه سریعتر از بحران خارج شود.

جهانگیری در این دیدار اظهار کرد: مردم لیبی با توجه به تاریخ و سابقه ارزشمند این کشور می‌توانند بر مشکلات فائق آمده و نقش خود را در جهان امروز ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و ملت ایران همواره در کنار ملت بزرگ لیبی بوده اند، آمادگی کشورمان برای توسعه مناسبات و رفع موانع پیش روی همکاریهای دوجانبه را اعلام کرد.

وزیر خارجه لیبی هم در این دیدار با اشاره به شرایط کشورش در سالهای اخیر، گفت: اساس رابطه میان ملت ها است و ملت لیبی آرزو دارد که مناسباتش با دولت ایران ارتقاء یابد.

وی اجرای برخی طرح های مشترک نظیر ایجاد ارتباط دریایی میان دو کشور را گامی در جهت تامین منافع طرفین ارزیابی کرد و افزود: ما برای توسعه صنایع خود به ویژه در حوزه انرژی نیازمند کمک ایران هستیم.