۰ نفر

رتبه برندینگ ایران در جهان چقدر است؟

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۲
کد خبر: 233390
رتبه برندینگ ایران در جهان چقدر است؟

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گوید کشور ما به لحاظ رتبه برندینگ در میان کشورهای منا (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) در رتبه ۷۱ قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در کنگره سراسری نشان شایسته ملی، اظهار کرد: رتبه ما در کارآفرینی و فضای کسب‌وکار و شفافیت از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به نحوی که اگر رتبه برند خود را در رتبه‌بندی جهانی مقایسه کنیم در میان کشورهای منا ایران رتبه ۷۱ را دارد.

وی ادامه داد: وقتی راجع به ساخت (MIDIN) صحبت می‌کنیم منظور زنجیره ارزش ساخت است و فقط تولید مهم نیست. ایران جزو کشورهایی است که علی‌رغم وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوب آنها شناسایی نشده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار افزود: این در حالی است که در کشورهای دیگر مزیت‌های رقابتی و منحصربه فرد حاصل کار فردی و جمعی اتفاق افتاده که آن کشور را تبدیل به کشور برند کرده است.

وی یکی از ابزارهای شکوفایی صنعت را برندینگ دانست و گفت: مولفه‌های مطرح در عرصه برندینگ صنعت، زیرساخت‌ها، سرمایه‌های مالی و تعداد بنگاه‌های فعال در آن صنعت است و می‌توانیم یک منطقه صنعتی خاص مثل شهرک پوشاک را در کشور ایجاد کنیم که یک محصول خاص تولید کند.

منصوری با بیان این که در صنعت نساجی ۲۵ تا ۳۰ درصد سود مربوط به قسمت تامین یا دیزاین است، اظهار کرد: ۵۵ تا ۶۰ درصد آن بازاریابی و فروش و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد در بخش تولید است و ما تنها در بخش تولید متمرکز شده‌ایم. در صنعت طلا هم ۴۰ درصد زنجیره ارزش مربوط به بخش طراحی است که در آن هم حضور نداریم.

وی در پایان از فرش ایران به عنوان یک برند نام برد و گفت: در حوزه صنعت هم برند می‌تواند اتفاق بیفتد مثل صنعت پوشاک. چنانچه در صنعت پوشاک ترکیه برندینگ اتفاق افتاده است و ما باید تلاش کنیم تا فرش ایران یا حتی پوشاک تولید داخل نیز بتواند برند خود را حفظ کند.