۰ نفر

تخصیص ردیف بودجه‌ای برای زلزله‌زدگان

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۵۴
کد خبر: 233382
تخصیص ردیف بودجه‌ای برای زلزله‌زدگان

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مجمع مجالس آسیایی در حوزه امنیتی گفت: این اجلاس می‌تواند باعث هم‌افزایی در حوزه ثبات و امنیت آسیا شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده بود، عصر امروز (پنج شنبه 2 آذر ماه) به تهران بازگشت و با بیان این‌که امروز نگاه‌ها به سمت آسیا بوده که وجود ثبات در آن مهم است، گفت: حوزه امنیت در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و ساز و کارهایی برای پیشبرد هم افزایی‌ها در اوضاع امنیتی مطرح شد، همچنین در این اجلاس کمیته‌های مختلفی تشکیل شد که پیشنهادهایی از نظر سیاسی و امنیتی دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که «در این اجلاس، موضوع فلسطین مورد بررسی قرار گرفت»، عنوان کرد: مبارزه با تروریسم بسیار مهم است و از این جهت نقش ایران بسیار برجسته بود که همزمان با سرکوب داعش در سوریه و عراق واقع شد و نگاه‌ها به سمتی بود که مذاکرات برای این موضوعات بسیار مفید است.

وی افزود: همزمان اجلاس سوچی نیز در حال برگزاری بود که امیدواریم همکاری‌ها در آسیا در جهت آبادانی و توسعه کشورها باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که «کشورهای حاضر در این اجلاس به مناسب زلزله غرب کشور ادای احترام کردند»، اظهار داشت: به کمیسیون برنامه و بودجه گفته‌ایم در طرح اصلاح بودجه -که هم اکنون در کمیسیون مطرح است- کمک‌هایی از طریق اختصاص برخی ردیف‌ها برای زمین‌لرزه غرب کشور صورت گیرد که در روزهای آتی در مجلس بررسی شود.

وی پیش از بازگشت از استانبول نیز با بیان این‌که «منطقه آسیا از ظرفیت خوبی برای پرش در حوزه‌های اقتصادی برخوردار است»، گفت: بین‌المجالس آسیایی باید بسترساز این امر شود و با حمایت‌های دولت‌ها در زمینه تکنولوژی و اقتصاد هم‌افزایی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که «بخش دیگری از این مجمع به حل مناقشات منطقه پرداخت»، عنوان کرد: بحران‌هایی وجود دارد که مانع آبادانی کشورها می‌شود از این رو اجلاس‌ها باید در این مقوله پیشگام باشند که این مجمع نیز برای صلح و توسعه طراحی شده که روی هم رفته برادران ترکیه در این زمینه خوب عمل کردند و کمیته‌های مختلفی اعم از زنان و خانواده، مسائل سیاسی و اقتصادی و حقوق بشر تشکیل شده که به این موضوعات می‌پردازد. 

وی در ادامه با بیان این‌که «اجلاس بعدی در پاکستان برگزار می‌شود»، اظهار داشت: سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به لحاظ نزدیکی ساختار دموکراتیک بسیار مهم هستند و علایق و منافع مشترک دارند و این اتصال می‌تواند پایداری داشته باشد که البته بدون چالش نخواهد بود ولی امیدواریم کشورهایی که از این موضوع نفع می‌برند بتوانند بازیگری منطقی و اصولی داشته باشند. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر مذاکرات صورت گرفته میان رئیس مجلس با مقامات سایر کشورها ابراز داشت: با هر کشوری یک امور مشترکی داریم اما برخی مسائل خاص آن کشورها بوده است که در برخی زمینه‌ها خاص توسعه پیشنهاداتی ارائه شد، بر این اساس که برخی کشورها در حوزه کشاورزی، بعضی در حوزه نفت و گاز و برخی دیگر در حوزه توریسم پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری داشتند ضمن اینکه با نخست‌وزیر و رئیس مجلس ترکیه نیز بحث‌های متنوعی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های معدنی، نفتی، گازی و زیرساخت‌هایی همچون آزادراه‌ها و خطوط آن‌ها داشتیم. 

لاریجانی ادامه داد: نگرانی‌هایی نیز در بسیاری از کشورها وجود داشت که به دلیل برخی رفتارهای اخیر در منطقه بود که مسئله ساز شده است و می‌تواند برای تمامی کشورها مشکل‌آفرین باشد، از این رو باید با تدبیر از این مرحله عبور کرد. 

وی در ادامه با اشاره به فضای منفی نسبت به آمریکا که میان برخی کشورهای منطقه ایجاد شده است، گفت: رفتار ظاهری آمریکا با اقدامات آنها متفاوت است، اما هوشیاری خوبی میان کشورها و رجال سیاسی به وجود آمده که قبلا به صراحت حرف نمی‌زدند اما اکنون آنچه از شیطنت‌ها درک می‌کنند، به صراحت بیان می‌کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص ضرورت توسعه روابط تجاری با ترکیه خاطر نشان ساخت: تصور می‌کنیم روابط با ترکیه باید به بیش از 30 میلیارد دلار برسد که در این زمینه باید شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود و در ایران این مسئله را پیگیری می‌کنیم.