۰ نفر

آخرین وضعیت شبکه آب مناطق زلزله زده

۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 231675
آخرین وضعیت شبکه آب مناطق زلزله زده

دو روز از حادثه زلزله استان‌های غربی کشور می‌گذرد و بعد از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه مسئولان و مردم، شرایط ساکنان مناطق زلزله زده بهتر شده. خودشان می‌گویند که از نظر تأمین مایحتاج زندگی الان وضع بهتری از روزهای قبل دارند، هرچند که بعضی از آنها عزیزانشان را در این حادثه از دست داده‌اند و این غم سینه هایشان را به درد آورده است.

 استان کرمانشاه مرکز این زلزله بوده و شرایط منطقه سرپل ذهاب بویژه در روستاهای مرکزی آن بدتر از دیگر مناطق است، به طوری که در برخی  روستاها 30 نفر ساکن بودند و تمام این 30 نفر با وقوع زلزله متأسفانه در زیر تلی از خاک و آجر مدفون شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سهیلا مقصودی یکی از ساکنان سرپل ذهاب است که از نزدیک شاهد بسیاری از اتفاقات دو روز اخیر بوده. او آخرین وضعیت این منطقه را تشریح کرد. با اندوه می‌گوید که خانواده‌ای را می‌شناسد که 9 نفر بوده‌اند و تمام این افراد فوت کرده‌اند. مقصودی در خصوص شرایط رسیدگی به ساکنان مناطق زلزله زده بویژه در بخش سرپل ذهاب اذعان کرد: از نظر تأمین نیازهای زندگی بازمانده‌های حادثه شرایط به میزان قابل ملاحظه‌ای بهتر شده. ما الان آب و برق و گاز داریم و شرایط توزیع بنزین و سوخت  در منطقه ما به‌ عنوان آسیب دیده‌ترین بخش استان به روال عادی بازگشته است.

او با تشکر از تمام مسئولان از دولت گرفته تا ارتش و سپاه گفت: بهداشت و خدمات درمانی نیز به بهترین شکل در اختیار مصدومان قرار داده شده و تنها مشکل نحوه توزیع چادر و غذا داشتیم که آن هم ساماندهی شد. مقصودی توضیح داد: قرار شده که در شهرها و روستاها مسئولان شهرداری، دهیاری و شوراها وارد عمل شوند و مسئولیت توزیع غذا و چادر را به عهده بگیرند تا مشکلی از این بابت رخ ندهد. او با اشاره به پس لرزه‌های مکرر در استان اظهار کرد: حتی کسانی که خانه هایشان آسیب جدی ندیده نیز حاضر نیستند فعلاً به خانه هایشان برگردند. این ساکن سرپل ذهاب با درخواست از مسئولان برای رسیدگی به وضع روستاها اذعان کرد: روستاها و ده‌ها را فراموش نکنیم. خیلی از این روستاها و ده‌ها جمعیت کمی داشته‌اند. لوله کشی آب و گاز در این مناطق وجود نداشته و نیازی به رسیدگی در این خصوص ندارند اما جانشان در خطر است و به چادر و غذا احتیاج دارند.

مشکلی در شبکه گازرسانی مناطق زلزله زده وجود ندارد

در حال حاضر مشکلی در شبکه گازرسانی مناطق زلزله زده وجود ندارد و به محض اطمینان از موارد ایمنی، گاز مناطق زلزله‌زده فوری وصل می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در این باره گفت: به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، گاز برخی از مناطق شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب به‌دلیل مسائل ایمنی قطع شد،چراکه ممکن است فروریختن دیوار به‌ دلیل زلزله روی علمک، سبب ایجاد نشتی و پس از آن آتش‌سوزی شود. از این‌رو تصمیم گرفته شد گاز این مناطق قطع شود تا از لحاظ فنی و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد. وزیر نفت با بیان اینکه همکاران ما برای حل مشکل در مناطق زلزله زده بسیج شده‌اند، تصریح کرد: به محض اطمینان از عدم نشتی، گاز این مناطق وصل می‌شود. زنگنه در پاسخ به اینکه آیا به تأسیسات نفتی در استان کرمانشاه آسیبی وارد شده است، افزود: هیچ گزارشی از آسیب به تأسیسات نفتی نداشتیم. حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز گفت: از هموطنان مناطق آسیب دیده می‌خواهیم که خودسرانه اقدام به وصل گاز نکنند و از دستکاری رگلاتور و کنتور گاز خودداری کنند و صبورانه منتظر وصل گاز  خانه خود باشند.

روز گذشته منابع تولید آب در شهرهای «قصر شیرین» و «سرپل ذهاب» راه‌اندازی و آب وارد شبکه‌های آبرسانی این دو شهر شد. در «گیلانغرب» مشکل اصلی «کدورت آب» بود که  با ترمیم تصفیه خانه‌ها آب وارد شبکه این شهر شد.

«علیرضا تخت شاهی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در این باره گفت: در «سرپل ذهاب» به‌دلیل شکستگی‌هایی که در شبکه وجود داشت کار سخت‌تر بود، اما با اقداماتی در زمینه ترمیم شکستگی‌ها پایداری تثبیت شد.

برای تأمین آب شرب مردم این مناطق، بیش از 700 هزار بطری آب توزیع شد و علاوه بر توزیع آب معدنی و آب بسته بندی، تانکرهای آبرسانی در نقاط تجمع مردم مثلاً پارک‌ها، به مردم خدمات‌رسانی کردند.