۰ نفر

سقوط ایرلاین‌ها در چاله هوایی سودجویی

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 231471
سقوط ایرلاین‌ها در چاله هوایی سودجویی

زلزله، حادثه‌ای است که بیش از هر زمانی حس انسان‌دوستی را بر می‌انگیزد. انسان‌ها از هر قوم، جناح و حزبی با مصیبت‌دیدگان این حادثه ابراز همدردی کرده و تلاش خود را برای کمک به آسیب‌دیدگان انجام می‌دهند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، در روزهایی که بیش از هر زمانی هموطنان‌مان در غرب کشور به‌دلیل وقوع زلزله به کمک‌ نیاز دارند، در کمال ناباوری برخی خطوط هواپیمایی اقدام به افزایش حتی 6 برابری قیمت بلیت‌های پرواز تهران به کرمانشاه کرده‌اند. صبح امروز تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که نشان‌دهنده عمق فاجعه بی‌سامانی و عدم نظارت بر قیمت‌های بلیت پروازهای هواپیمایی بود. تصویری که در آن ایرلاین‌هایی مانند آسمان و قشم‌ایر قیمت بلیت پروازهای تهران به کرمانشاه را 90550000 اعلام کرده بودند. رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر آنکه قیمت بلیت قشم ایر برای ساعت 17:15 و قیمت بلیت آسمان برای ساعت 10:45، 900 هزار تومان برای پرواز تهران به کرمانشاه بوده است، گفت:« این درحالی است که در روزهای گذشته حداقل قیمت بلیت پرواز تهران به کرمانشاه از 98 تا 294 هزار تومان بوده است. افزایش قیمت بلیت‌های پرواز تهران به کرمانشاه اقدامی ناخوشایند است که در این برهه از زمان، توسط ایر لاین یا آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته است».

افزایش قیمت بلیت کار غیر انسانی بوده است

حرمت‌ا... رفیعی افزود:« دفاتر خدمات مسافرتی، نمایندگان ایرلاین‌ها هستند و نقش مهمی در تعیین قیمت ندارند. باتوجه به تصویر منتشر شده درخصوص قیمت 900 هزار تومانی بلیت پرواز تهران به کرمانشاه، باید گفت به‌صورت سیستمی این کار انجام شده است‌ودفاتر خدمات مسافرتی، نقشی در این مساله نداشته‌اند. در فروش سیستمی تنها ‌چهار درصد فروش به دفاتر تعلق می‌‌گیرد و منافعی نیز برای دفاتر ندارد؛ تعیین کننده اصلی قیمت، ایرلاین‌ها هستنداما باوجود همه این مسائل، چنین افزایش قیمتی کار غیرانسانی بوده است».

سودجویی ایرلاین‌ها در زلزله

رفیعی با اشاره به اینکه در میان چهار هزار دفتر خدمات مسافرتی، حدود 40 دفتر آن، بحث چارتر را انجام می‌دهند که البته آن‌ها نیز با ایرلاین‌ها همسو و هماهنگ هستند،گفت:«متاسفانه ایرلاین‌ها درخصوص کنترل قیمت‌ها همکاری نمی‌کنند؛ چرا که منافع خود را در این عدم همکاری می‌بینند؛ آن‌ها بارها اعلام کرده‌اند که زیان‌ده هستند و باید زیان خود را در چنین زمان‌هایی جبران کنند. به‌عنوان نمونه در مناسبت‌هایی مانند اربعین یا روز 28 صفر، شاهد افزایش غیرمنطقی بلیت‌ها هستیم اما زمانی‌که هموطنان ما در مصیبت زلزله گرفتار شده‌اند، سودجویی اینچنینی هیچ توجیهی ندارد».

قوه قضاییه ورود کند

او با اشاره به اینکه حلقه مفقوده‌ای بین ایرلاین‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی وجود دارد، گفت:« سازمان تعزیرات اعلام کرده است که با ایرلاین‌های متخلف درخصوص افزایش قیمت بلیت‌های پرواز تهران به کرمانشاه برخورد می‌کند. اما پرسش این است که سازمان تعزیرات تا چه اندازه می‌تواند با ایرلاین‌ها برخورد کند، آیا قدرت لازم را در این‌باره دارد؟ به‌نظر من ، قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند، کمیته مشترک تشکیل دهد و تخلفات در آنجا رسیدگی شود. متاسفانه ایرلاین‌ها همکاری نمی‌کنند اما اگر قوه قضاییه ورود پیدا کند ایرلاین‌ها مجبور به همکاری‌می‌شوند».

واسطه‌گران بی‌وجدان

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه عده‌ای از واسطه‌گران بی وجدان با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده در مناطق زلزله دیده، باعث گرانی قیمت بلیت هواپیما به این مقاصد شده اند، گفت: پروازهای فوق العاده با قیمت منطقی در حال اضافه شدن به برنامه های پروازی هستند. متاسفانه عده‌ای از واسطه گران بی‌وجدان بلیت کرمانشاه را از شرکت‌های هواپیمایی خریداری و با قیمت گران در بازار به مردم می‌فروشند». به‌گزارش ایلنا، مقصود اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی بلیت پرواز به کرمانشاه را با قیمت عادی و معمولی طبق روزهای گذشته به فروش گذاشته‌اند، گفت: «برخی شرکت ها و آژانس ها از طریق ربات، بلیت به مقصد کرمانشاه را از شرکت های هواپیمایی خریداری کرده و با سوء استفاده از این شرایط، در بازار گران‌ترمی‌فروشند». دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد:« در حال حاضر برخی ایرلاین ها در سایت‌های خود بلیت کرمانشاه را به قیمت 109 هزار تا 128 هزار تومان به فروش گذاشته اند که این نرخ منطقی است». اسعدی سامانی گفت: «برای افزایش عرضه بلیت در بازار، چند شرکت هواپیمایی از جمله شرکت آسمان ، اقدام به انجام پروازهای فوق العاده کرده اند که با افزایش پروازها، قیمت ها نیزکاهش پیدا می کند». در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما از تهران به کرمانشاه در بازار برای امروز چیزی حدود 230 هزار تومان است که قیمت منطقی این پرواز درنهایت 130 هزار تومان محاسبه شده است.