۰ نفر

خوشرو: واشنگتن اقدامات زیادی ضدبرجام انجام داده‌است

۱ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 226981
خوشرو: واشنگتن اقدامات زیادی ضدبرجام انجام داده‌است

نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با رسانه آمریکایی گفت، هیچ ارتباطی بین دولت ایران و آمریکا وجود ندارد و گفت‌‌وگوهای دو طرف پس از برجام متوقف شده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «غلام‌ علی خوشرو» نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای اختصاصی با «رادیوی ملی آمریکا» تأکید کرد که این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قضاوت کند، نه آمریکا.

خوشرو نخست در پاسخ به سئوال «استیو اینسکیپ» مجری برنامه درباره اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره برهم زدن توافق در صورت عدم تقویت آن  پاسخ داد: «هر کلمه و حرف این توافق باید رعایت شود. در غیر اینصورت ایران نیز در این توافق باقی نخواهد ماند. منظورم این است که توافق قابل مذاکره مجدد نیست. هیچکس نمی‌تواند مطلبی را به آن اضافه یا از آن کم کند.»

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر درباره این‌که آمریکا‌یی‌ها می‌خواهند موردی را به این توافق بیافزایند و این‌که آیا ایران آماده پذیرش تغییری در توافق هست یا خیر، گفت: «آمریکا بیشترین تلاش خود را در مذاکرات به‌ خرج داد. اما این تنها آمریکا نبود و ایران نیز همین کار را کرد. دیگر طرف‌ها نیز بودند که می‌خواستند موارد بیشتری را به توافق بیافزایند. اما این معامله نتیجه یک توافق و نه تنها اولویت یک طرف درگیر آن است.»

مجری برنامه سپس پرسید: «البته، این در واقع موضع رئیس جمهور ایالات متحده است که می‌گوید برجام توافقی بد است. هرچند منتقدان دیگری نیز هستند که برای مثال خواهان دسترسی بیشتری در ایران هستند، دسترسی به مکان‌های‌های نظامی ایران. آیا می‌توانید در این زمینه بحث کنید؟»

خوشرو در پاسخ اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی اتمی تنها داور موجود است. آژانس بین‌المللی اتمی هشت بار گزارش کرده که ایران به تمامی تعهدهایش پایبند بوده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی نیز گفته به هرجایی که بخواهیم دسترسی داریم. خیر، آمریکا [توافق را] رعایت نمی‌کند. این کشور به آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد توجه نکرده و می‌خواهد جایگزین آن [نهاد] شود.»

مجری برنامه سپس گفت که «مقام‌های آمریکایی اذعان داشته‌اند ایران از توافق پیروی می‌کند اما این رئیس جمهور آمریکا است که از مفاد این توافق خرسند نیست. آیا شما تصور می‌کنید واشنگتن از توافق پیروی می‌کند؟»

خوشرو اظهار داشت: «ایالات متحده به ویژه دولت کنونی این کشور در پی بهانه‌جویی و تهدید به اعمال تحریم‌ها است. این نوع اقدام‌ها با متن و محتوای توافق ناهمخوان است.»

اینسکیپ پرسید: «پس شما مخالفت‌هایی با رفتار ایالات متحده دارید، اما می‌خواهید به جای کنار رفتن از توافق، آن را از طریق خود توافق حل کنید؟»

خوشرو در پاسخ گفت: «بله. زمانی که آن‌ها جو عدم اطمینان در مورد سرمایه ‌گذاری خارجی، تعامل‌های تجارتی و روابط اقتصادی با ایران ایجاد می‌کند، ما با این موارد مخالفت‌های بسیاری داریم. تمام اقدام‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد تخلف است.»

مجری برنامه ادامه داد: «یک اعتراض به برجام توسط بسیاری از آمریکایی‌ها این است که توافق تنها مسائل هسته‌ای را پوشش می‌دهد و آن‌ها نگران حرکت ایران فراتر از مسائل هسته‌ای هستند. در عین حال، می‌دانم که "حسن روحانی" رئیس جمهور شما که چند ماه پیش مجددا انتخاب شد، وعده داده بود تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتری رفع می‌شوند. با این اوصاف آیا فضای بیشتر برای تطابق ایران و آمریکا وجود دارد؟»

خوشرو در جواب اظهار داشت: «آمریکا اولویت‌هایی در منطقه دارد که بسیاری در جهان از آن‌ها راضی نیستند. حتی در داخل آمریکا، بسیاری از آنچه که این کشور در عراق، سوریه و یمن انجام داده، ناراضی هستند. این روند بسیار پرهزینه و بسیار خطرناک بوده است. پس چرا ایران باید در منطقه از آمریکا اطاعت کند؟»

مجری رادیوی ملی آمریکا سپس به موضع تداوم نگهداری افراد با ملیت‌های ایرانی، آمریکایی در زندان‌های ایران پرداخت که خوشرو نیز در جواب گفت: «نظام قضایی ایران کار خود را انجام می‌دهد. در آمریکا نیز ایرانی‌های بسیاری از سوی نظام قضایی این کشور متهم شده‌ و اینک بابت نقض تحریم‌ها در زندان‌ به سر می‌برند.»

اینسکیپ سپس مدعی نگهداری این افراد از سوی ایران برای برای تبادل با ایرانی‌های در بند در زندان‌های آمریکا شد که خوشرو در پاسخ اظهار داشت: «خیر. نظام قضایی از دولت متفاوت است. خیر، هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.»

وی همچنین در خاتمه درباره میزان تماس‌های بین دولت آمریکا و ایران در زمان تصدی دونالد ترامپ گفت: «تا جایی که می‌دانم هیچ ارتباطی بین ایران و آمریکا وجود ندارد. درباره توافق نیز ما در گذشته گفت‌‌وگوهای زیاد انجام دادیم اما اینک همه متوقف شده‌اند.»