۰ نفر

در مراسم روز ملی صادرات؛

جهانگیری: پشتوانه ارزی کشور بسیار خوب است/ به پول فروش جاری نفت دسترسی داریم

۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 226519
جهانگیری: پشتوانه ارزی کشور بسیار خوب است/ به پول فروش جاری نفت دسترسی داریم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پشتوانه ارزی کشور اکنون خوب است و به پول فروش جاری نفت خود دسترسی داریم گفت: پذیرفته نیست که صادرکننده ای، ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگرداند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری امروز  در مراسم بیست و یکمین سال روز ملی صادرات که با حضور جمعی از مدیران، استانداران، نمایندگان مجلس، تولید کنندگان و صادر کنندگان توانمند کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به ضرورت اهمیت صادرات و اتصال به بازارهای جهانی برای فعالان اقتصادی و ملت ایران گفت: اگر بخواهیم به مسائل اقتصادی و توسعه کشور به طور جدی و اساسی بپردازیم تولیدی ماندگار و قادر به ادامه حیات است که بتواند در صحنه های مختلف اقتصاد جهانی و رقابت حضور داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز بازار داخلی کشور یک بازار محدود و محصوری نیست که تنها در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داشته باشد، اظهار داشت: حضور در بازارهای بین المللی نیازمند رقابت های جدی و افزایش بهره وری برای کاهش هزینه ها و بالا بردن کیفیت باید به طور جدی در دستور کار باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را از اتکاء به درآمد نفت کاهش داده و درآمدهای متنوعی را به آن وارد کنیم، آن درآمدی که می تواند جایگزین درآمد نفتی شده و اقتصاد را به سرمنزل مقصود برساند درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی و کالاهایی است که با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می شود.

دکتر جهانگیری تاکید کرد: باید درآمدهای اقتصادی متنوع و صادرات غیر نفتی را گسترش دهیم تا اقتصاد ما در برابر نوسانات ناشی از فشارهای بین المللی مقاوم شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ما در مسیر اقتصاد ایران راهی طولانی را طی کرده ایم و در این مسیر دستاوردها و اشکالاتی داریم، گفت: نباید با روحیه ی یاس و ناامیدی به مسیری که طی شده بنگریم بلکه مهم این است که اشکالات و دستاوردها را به خوبی شناسایی کرده و برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تقدیر و قدردانی از کسانی که در مسیر دشوار اقتصاد کشور و در راستای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش کرده اند، اظهار داشت: با تلاش فعالان اقتصادی میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری حدود 47 میلیارد دلار است که امیدواریم این رقم تا پایان سال به 50 میلیارد دلار برسد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در سال جاری دو برابر ارزش درآمدهای نفتی توانسته ایم درآمد صادرات غیرنفتی داشته باشیم، افزود: توسعه فعالیت های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در کشور داشته به طوری که امروز در کشور حدود 23 میلیون و 800 هزار نفر مشغول به کار هستند و بخش عمده ای از این شغل ها توسط فعالان اقتصادی ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم حفاظت و حراست از فعالیت های بخش خصوصی کشور، گفت: چگونگی برخورد با بخش خصوصی در داخل کشور مشوق حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در داخل کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطمئناً با اتکا بر توانمندی های کشور و ظرفیت های فعالان اقتصادی می توانیم مسائل اقتصاد کشور را به نحو مطلوبی پیش ببریم،‌ ادامه داد: امروز پس از برجام فضای بسیار خوبی برای فعالیت های اقتصادی و همکاری های بین المللی با ایران ایجاد شده است که باید به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: در طول تاریخ کمتر بوده که در مقطعی رییس جمهور آمریکا نسبت به کشوری این طور سخن بگوید و تقریباً همه دنیا نسبت به آن سخنان بی اعتنا باشند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: امروز جامعه بین الملل و کشورها جهان به خوبی می دانند که ایران کشوری حائز اهمیت و تاثیر گذار بوده و سیاست های مثبتی در این کشور پیش گرفته شده که امکان همکاری همه جانبه را فراهم می کند و ما باید از این فرصت برای گسترش مناسبات و همکاری های همه جانبه با کشورهای جهان استفاده کنیم.

وی افزود: البته در این مسیر موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد اما با وجود این موانع می توانیم با اتکا بر دانش و تجربه اقدامات مثبتی را سامان دهیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه روابط و مناسبات با همه کشورهای جهان، گفت: ما هیچ محدودیتی برای فعالیت ها و همکاری های اقتصادی با هیچ کشوری نداریم و تنها چند کشور هستند که خود را از این همکاری محروم کرده اند. آمریکایی ها به واسطه سیاست های خصمانه خود از حضور در اقتصاد ایران محروم شدند.

معاون اول رییس جمهور دیپلماسی اقتصادی را از مهمترین سیاست های دولت برشمرد و تصریح کرد: امروز وزارت خارجه با ایجاد ساختار جدید و تشکیل معاونت اقتصادی گام مهمی در این راستا برداشته و سفارت خانه های ما در کشورهای جهان باید پایه اساسی برای تبلیغ و حمایت از کالاهای ایرانی شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما باید با افتخار از بخش خصوصی دفاع و حمایت کنیم چرا که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور هستند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی مهمترین پیش نیاز برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی به شمار می رود، گفت: شاخص های اقتصادی مهم برای فعالان اقتصادی باید قابل پیش بینی باشد و باید به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت کنیم تا این شاخص ها از جمله نرخ تورم، نرخ ارز و نرخ سود بانکی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی بوده و تلاطمی در اقتصاد بوجود نیاید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز حدود 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داریم، پشتوانه ارزی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز عرضه ارز نسبت به تقاضای آن تراز مثبت داشته و هیچ دلیلی وجود ندارد تا اجازه دهیم تلاطم در نرخ ارز بوجود بیاید.

وی با اشاره به قانون پیمان سپاری ارزی برای صادر کنندگان در ابتدای دولت،‌گفت: صادر کننده باید ارز خود را به قیمت آزاد بفروشد و هیچ پیمانی برای آن وجود نداشته باشد اما این در شرایطی است که ارز کالای صادر شده باید به کشور باز گردد چرا که قابل قبول نیست که کالایی صادر شده و ارز آن به کشور باز نگردد.

دکتر جهانگیری با اشاره به تلاش دولت برای رفع تلاطم از بازار ارز و اینکه نرخ تغییرات ارز برای فعالان اقتصادی نرخی قابل قبول باشد، گفت: ما باید به نقطه ای از تفاهم با دیگر کشورها برسیم که تبادلات تجاری ما با کشورهای هدف با پول ملی انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در سفر به کشور ترکیه و مذاکرات با مسئولان عالی رتبه این کشور تاکید بر این بود که دو کشور تبادلات تجاری خود را با پول ملی به انجام برسانند، گفت: باید تلاش کنیم تا مراودات تجاری ما با دیگر کشورها با رعایت حفظ منافع به واسطه پول های ملی انجام شود.

وی صدور ضمانت نامه های بانکی برای صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی را یکی از مشکلاتی دانست که باید با تلاش مسئولان برطرف شود و گفت: باید با ارتباط گسترده بانک مرکزی با بانک های جهانی مشکلات ضمانت نامه ها حل و فصل شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است، گفت: البته امروز دولت بیش از بخش خصوصی از اعتبارات این صندوق استفاده می کند اما این طور نیست که این استفاده برای انجام هزینه های جاری باشد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت به دنبال افزایش صادرات و حمایت از صادر کنندگان است بر ضرورت گفتگوی بخش خصوصی با وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی تاکید کرد و گفت: هر چه تعامل میان دولت و بخش خصوصی بیشتر باشد موانع توسعه صادرات با ارائه راهکارها و پیشنهادها زودتر برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های مشترک بخش خصوصی ایران با سایر کشورها اظهار داشت: جلب سرمایه گذاری خارجی در ایران برای انجام پروژه های مشترک و صادرات محصولات آن به خارج از کشور از اولویت های دولت در توسعه صادرات غیر نفتی است که باید فعالان اقتصادی در این راستا فعال تر از گذشته عمل کرده و فعالیت کنند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه باید شرکت های دانش بنیان و صادرات تولیدات آنها مورد حمایت همه جانبه قرار داشته باشند، گفت: امروز شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف فعالیت های چشم گیری دارند و محصولات قابل رقابتی را تولید می کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در ایجاد اشتغال و گسترش سرمایه گذاری ها، گفت: باید در راستای ایجاد زیربناهای توسعه گردشگری تلاش کرده و بخش خصوصی در این راستا حرکت فعالی را داشته باشد.

وی اجرای کامل مشوق های صادراتی را در توسعه صادرات کشور حائز اهمیت دانست و گفت: باید سیاست های قطعی دولت در زمینه مشوق های صادراتی از جمله برگشت مالیات بر ارزش افزوده یک ماهه به صادر کنندگان اجرایی شود و هیچ کس حق تخلف از این سیاست ها را ندارد.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: امروز تحرک در تولید کشور تنها با اجرای سیاست های تجاری گسترش می یابد و به این واسطه است که می توان برای مصرف داخلی و خارجی بازار ایجاد کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات دولت در اجرای بودجه و هزینه های بالایی که برای دولت وجود دارد گفت: با این حال باید برای حمایت از تولید و صادرات اعتبارات لازم در نظر گرفته شده و به جایگاه صادر کنندگان توجهی خاص داشته باشیم.

وی افزود: سازمان توسعه و تجارت وظیفه سنگینی در این راستا بر عهده دارد و باید تشکیلات آن متناسب با نیازهای روز اقتصاد کشور ساماندهی شود.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با اشاره به برنامه ها و سیاست های این وزارتخانه در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از صادر کنندگان بر ضرورت توجه و پشتیبانی از فعالان اقتصادی در عرصه های مختلف تاکید کرد.

همچنین در این مراسم چند نفر از مسئولان اقتصادی و فعالان اقتصادی به ارائه دیدگاه و نقطه نظرات خود پیرامون حمایت از صادرات کشور پرداختند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از 9 صادر کننده ممتاز و 51 صادر کننده نمونه کشور در سال 96 تجلیل بعمل آمد.