۰ نفر

گزارش اقتصاد آنلاین از همه ابهامات سهام عدالت؛

سرنوشت سهام عدالت در صورت واریز نکردن مابه‌التفاوت/ آخرین وضعیت پرداخت سود

۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹
کد خبر: 226511
سرنوشت سهام عدالت در صورت واریز نکردن مابه‌التفاوت/ آخرین وضعیت پرداخت سود

در حالی که امروز و فردا آخرین مهلت واریز مابه التفاوت سهام عدالت اعلام شده، ابهامات بسیاری درباره میزان سهام عدالت اختصاص یافته به هر فرد، دلایل پرداخت مابه التفاوت هزینه سهام و اجباری یا اختیاری بودن پرداخت آن، یکسان بودن یا نبودن مبلغ مابه التفاوت هزینه تکمیل سهام برای هر فرد، نحوه پرداخت این مابه التفاوت و...در بین مردم وجود دارد.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی؛ پایگاه خبری اقتصاد آنلاین در راستای پاسخ به پرسش هایی از این دست به گفت و گو و طرح این سوالات با سید جعفر سبحانی، مشاور مدیر عامل سازمان خصوصی سازی پرداخته است. مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

به عنوان سوال اول آیا سهام عدالت به همه ایرانیان تعلق می گیرد؟

خیر،همه ۸۰میلیون نفر ایرانی مشمولین سهام عدالت نیستند و تنها ۶دهک از جامعه مشمول دریافت سهام عدالت هستند.این۶دهک حدود ۴۹میلیون نفر می شوند که تقریبا همین تعداد در سامانه به عنوان مشمول سهام عدالت ثبت شده اند.

به طور کلی چه میزان سهم برای هر یک از مشمولین سهام عدالت در نظر گرفته شده است؟

به ازای هر مشمول سهام عدالت یک میلیون تومان سهم در نظر گرفته شده است.البته مشروط به این که تعداد اعضای خانواده مشمول تا ۵نفر باشد، یعنی به ازای هر خانواده تنها ۵میلیون سهم در نظر گرفته شده است و چنان چه تعداد اعضای خانواده مشمول از ۵نفر بیشتر باشد،این ۵میلیون به تعداد تقسیم می شود که طبیعتا در این صورت میزان سهم در نظر گرفته شده به ازای هر نفر کمتر از یک میلیون خواهد شد.

آیا این یک میلیون سهم به صورت رایگان در اختیار مشمولین قرار خواهد گرفت؟

خیر،از ابتدای اجرای این طرح یعنی از سال ۸۴ که این طرح به تصویب شورای اصل ۴۴  رسید نیز چنین مساله ای توسط قانون گذار تصویب نشده بود.بلکه تنها برای هر مشمول یک میلیون سهم در نظر گرفته و قرار شد در طول ده سال یعنی از سال۸۴  تا سال  ۹۴مبلغ این سهام از سود تعلق گرفته سالانه به آن کسر شود.یعنی به جای دریافت سود توسط مشمولین این مبلغ  به حساب هزینه سهم یعنی یک میلیون تومان واریز شود.بنابراین این سهام به صورت هدیه یا هبه نبوده و نیست و مشمول باید هزینه آن را پرداخت کند.

-چرا باید برای تکمیل سهام در نظر گرفته شده برای هر فرد وجهی پرداخت شود؟

از ابتدای این طرح قانون گذار پیش بینی کرده بود که طی ۱۰سال سود شرکت ها به حساب هزینه یک میلیون سهم هر نفرواریز شود و چنان چه قبل از اتمام ده سال مبلغ هزینه سهم کامل شود،سهم به مشمول واگذار شود.

اما در صورتی که پس از اتمام ده سال، هزینه سهم از محل واریز سود کامل نشد در یک مهلت ۶ماهه مابقی هزینه سهم در صورت تمایل مشمول از وی دریافت و کل سهم در نظر گرفته شده  به وی واگذار شود.

با وجود اختصاص سود شرکت های در نظر گرفته شده و اتمام مهلت ده ساله تقسیط تا پایان سال مالی۹۴(که پرداخت سود آن به سهام داران از جمله سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی اجرای طرح در سال ۹۵ بوده است)،مهلت ۶ماهه ای که قانون گذار مشخص کرده بود از ابتدای فروردین تا انتهای شهریورماه بوده است که با مصوبه شورای اصل ۴۴ این مهلت تا یک ماه یعنی تا پایان مهرماه تمدید شد.

-آیا همه ۶دهک مشمول سهام عدالت برای تکمیل سهام در نظر گرفته شده باید به یک میزان مابه التفاوت پرداخت کنند؟

خیر،دو دهک پایین مشمول که شامل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی  هستند از ابتدا از ۵۰درصد تخفیف در مالکیت سهم خود برخوردار بوده اند،در حال حاضر ۵۳۲ هزار تومان هزینه سهام به ازای هر مشمول از محل سود شرکت‌ها جمع شده(به ازای خانواده های بیش از ۵نفر این مبلغ کمتر است) و این به معنی پرداخت هزینه ۵۰ درصدی سهام است.برای این دو دهک که از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار بوده اند سهام کامل است، اما بقیه هزینه برای ۴دهک دیگر بدون تخفیف است.

-آیا در پرداخت مابه التفاوت هزینه سهام و تکمیل سهام در نظر گرفته شده اجباری وجود دارد؟

خیر،مشمولینی که تمایل دارند بقیه سهام در نظر گرفته شده توسط قانون گذار را به مالکیت خود درآورند می توانند با پرداخت بقیه هزینه سهم خود آن را به مالکیت خود درآورند.در غیر این صورت می توانند به  میزان سهمی که تاکنون برای آن ها از محل سود شرکت های مشمول سهام عدالت طی این ۱۰ ساله تقسیط تامین هزینه شده اکتفا کرده و از مالکیت بقیه سهام صرفنظر کنند و هزینه ای نیز پرداخت نکنند.

-چگونه می توانیم از مبلغ جمع شده سهم خود تا به امروز اطلاع پیدا کنیم؟در صورتی که بخواهیم بقیه هزینه سهم خود را پرداخت کنیم و از همه سهم در نظر گرفته شده توسط قانون گذار بهره مند شویم چه کاری باید انجام دهیم؟

برای این کار باید به سامانه samanese.ir مراجعه کرده و با درج کد ملی،نام و نام خانوادگی،نام پدر و شماره شناسنامه در این سامانه از شرایط سهم خود تا به امروز مطلع شوید و نسبت به پرداخت بقیه هزینه سهم خود نیز اقدام کنید.

پس از درج اطلاعات خواسته شده در سایت صورتحسابی به شما  ارائه می شود که شامل یک میلیونی بودن یا کمتر بودن میزان سهم در نظر گرفته شده برای هر فرد در صورت بیش از 5 نفر بودن خانواده، میزان هزینه تامین شده از محل سود شرکت ها تا پایان سال مالی 94 و میزان هزینه باقیمانده برای تملک بقیه سهم در نظر گرفته شده توسط قانون گذار است که به صورت مجزا برای هر فرد در اختیار وی قرار می گیرد.اگر دو یا سه دوره سود داده شده در دولت نهم و دهم را نیز دریافت کرده باشید نیز در این صورتحساب خواهد دید.

-چنان چه به پرداخت بقیه هزینه سهم خود اقدام کنیم چه زمان امکان دریافت سهم را خواهیم داشت؟تکمیل سهم چه مزایایی برای شخص مشمول خواهد داشت؟

چه کسانی که سهم خود را تکمیل کنند و چه کسانی که به همین میزان اکتفا کنند ظرف یک سال آینده می توانند سهام خود را دریافت کنند و اقدام به خرید و فروش آن نمایند.اما با توجه به افزایش ارزش سهام شرکت های مشمول طرح طی این چند سال،سهم دریافتی به هر میزان که باشد از ارزش بیشتری نسبت به هزینه تامین شده برای آن برخوردار است.در این شرایط نیز چه کسانی که سهم خود را تکمیل کرده اند و چه کسانی که این کار را نکرده اند به هر میزانی که سهم دارند از مزایای آن برخوردار می شوند.به طبع چنانچه اقدام به افزایش سهم خود تا میزان در نظر گرفته شده کند از سود بیشتری نیز برخوردار خواهند شد،علاوه بر این سهام عدالت بر اساس ارزش شرکت های مشمول سود در سال ۸۴ قیمت گذاری شده است که ارزش اصل این سهام اکنون بیشتر خواهد بود.البته آنچه اکنون در دست مشمولین است برگه ثبت نام است، این سهام سال آینده آزادسازی خواهد شد و در اختیار مشمولین قرار خواهد گرفت.بر این اساس برنامه ریزی هایی نیز برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری این سهام در حال انجام است.

-مشمولانی که می خواهند سهام خود را تکمیل کنند تا چه زمانی برای پرداخت بقیه هزینه سهام عدالت خود فرصت دارند؟

این مهلت تا پایان شهریورماه بوده است،اما یک ماه دیگر یعنی تا پایان مهرماه نیز تمدید شده و چند روزی بیشتر از زمان آن باقی نمانده است.

-اگر مشمولین بقیه هزینه سهام در نظر گرفته شده را پرداخت نکنند،بقیه سهام در نظر گرفته شده آن ها چه خواهد شد؟آیا بقیه این سهام به دولت می رسد؟

این سهام در ابتدا در مالکیت دولت بوده است و قانون گذار در راستای اجرای سیاست خصوصی سازی اقدام به تصویب و  اجرای طرح سهام عدالت کرده است،بنابراین در صورتی که مشمول بقیه هزینه سهم خود را پرداخت نکند و از مالکیت آن صرف نظر کند،سهم در مالکیت دولت باقی خواهد ماند.

-با توجه به اخباری مبنی بر مخالفت برخی از جمله رئیس کمسیون اقتصادی مجلس آیا سود سهام عدالت پرداخت می شود؟

بله،صحبت هایی در این زمینه شده است که فعلا تصمیم گیری جدیدی صورت نگرفته و طبق تصمیم قبل و برنامه ریزی صورت گرفته از سال ۸۴ این سود پرداخت خواهد شد.

-چرا اطلاع رسانی در این زمینه به میزان کافی صورت نگرفته است؟

این مساله به مشمولان اطلاع رسانی شده است،علاوه بر این به همه شماره موبایل های ثبت شده مشمولین در سامانه اس ام اس ارسال شده است.علاوه بر این بیش از ۵۰ خبر در این زمینه بر روی سایت سازمان خصوصی سازی در این مدت گذاشته شده است.۷ یا ۸ نشست خبری با حضور آقای پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی انجام شده است.خود بنده به عنوان سخنگوی سازمان بیش از ۲۰۰ مصاحبه در این زمینه داشته ام.

-سود سهام عدالت به چه میزان است و کی پرداخت می شود؟

به ازای هر مشمول با توجه به تعداد اعضای خانواده وی و میزان سهم تعلق گرفته به وی متفاوت است،اماچنان چه سهم تا یک میلیون تکمیل نشده باشد به نسبت و به میزان کمتری خواهد بود.سود این سهام در تاریخ مشخص شده به حساب مشمولین بر اساس شماره شبای داده شده آنان واریز می شود.