۰ نفر

آیا احمد توکلی از طیب نیا هم عذرخواهی می‌کند؟

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۷
کد خبر: 225888
آیا احمد توکلی از طیب نیا هم عذرخواهی می‌کند؟

احمد توکلی می کوشد شخصیت سیاسی منصف و اخلاق مداری باشد. به همین دلیل، هرازگاهی از کسانی که درباره آنان حرف اشتباهی زده یا به آنان تهمتی زده است، معذرت خواهی می کند و استغفار می طلبد!

شاید در نگاه اول، عادت وی به پذیرش اشتباه و حلالیت طلبی، یک ویژگی اخلاقی محسوب شود؛ اما تکرار اشتباه در موضع گیری ها، ابدا حسن نیست و یک سیاستدار در قامت احمد توکلی شاید لازم است، صبوری و تحمل در دانسته هایش از افراد را هم چاشنی کار خود کند. شاید گوینده اخبار به وی فردی فاسقی باشد که لازم است درباره او و خبرش تحقیقی بکند و سپس درباره آبروی افراد، در محافل عمومی سخن بگوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، در آخرین مورد از مواضع احمد توکلی درباره اشخاص ـ که ظاهرا مانند موارد قبل قصد وی افشاگری بوده است ـ او مطالبی درباره علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت پیشین گفته است؛ مطالبی که دستمایه طرح سؤال از وزیر نفت در این باره شد.

ماجرا از این قرار است که احمد توکلی در کانال تلگرامی اش از دیدار با مردم سولقان نوشته و در بخشی به این نکته اشاره می کند: «سولقان لوله کشی گاز دارد؛ از سولقان به سمت سنگان برای آنکه باغچه وزیر اقتصاد دولت یازدهم از گاز بهره مند شود، یک و نیم کیلومتر به سمت سنگان انجام شده است و این یکی دیگر آتش به جان آدم می زند».

احمد توکلی در اینجا وزیر اقتصاد را متهم می کند که دولت برای باغچه شخصی وی یک کیلومتر و نیم لوله گاز اختصاصی کشیده است. در همین حال، با استفاده از این خبر، از احمد توکلی، حاجی دلیگانی، نماینده عضو جبهه پایداری در سؤالی از وزیر نفت می پرسد: چرا آن وزارتخانه برای لوله کشی به باغچه وزیر اقتصاد، هزینه متحمل شده و چرا به سایرین که در مجاورت باغچه وزیر هستند، انشعاب گاز داده نشده است؟!

علی طیب نیا اما به شدت ادعای احمد توکلی و پس از آن سؤال حاجی دلیگانی را نادرست می داند و در این باره می گوید: این طرح را شرکت گاز کامل نکرد و تا ۲۵۰ متری باغچه ما جلوتر نیامدند که پیگیری های دهیاری هم نتیجه نداد و بنده خودم، نه لوله کشی۱۵۰۰ متر مورد ادعا، بلکه ۲۵۰ متر باقی مانده با هزینه شخصی را انجام دادم. پس این ادعا که این مسیر، صرفا به خاطر بنده و آن هم با بی عدالتی و تبعیض گازکشی شده، غیر واقعی و نادرست است. از پنج ملک موجود در کوچه ای که باغچه بنده نیز در آن قرار دارد، سه واحد دارای گاز هستند و دو واحد دیگر هم به دلیل نداشتن مجوز از این امکان برخوردار نشده است. در واقع دادستانی ابلاغ کرده که واحدهای بدون پروانه ساخت نمی توانند و نباید از امکانات بهره ببرند.

در واقع وزیر اقتصاد سابق هم ادعای لوله کشی به منزلش به طول 1500 متر به هزینه دولت را نادرست می داند و آن را 250 متر و به هزینه خودش اعلام می کند و هم این را که ادعا شده دیگران از داشتن حق انشعاب محروم شده اند، غلط می داند و می گوید: فقدان مجوز و حکم دادستانی باعث شده دو واحد از پنج واحدی که در مجاورت باغچه او قرار دارند، انشعاب داده نشود.

آنچه از ظاهر سخنان وزیر اقتصاد برمی آید اینکه ادعای احمد توکلی درباره وی نادرست و غلط است. احمد توکلی خود احتمالا بیش از هر فرد دیگری، آیه ششم سوره حجرات را خوانده است که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، بررسى و تحقیق کنید تا مبادا گروهى را به نادانى آسیب رسانید، آن گاه از کرده خود پشیمان گردید.

تحقیق و بررسی در این زمینه هم نه قبل از انتشار توسط آقای توکلی کار دشواری بود و نه اینک که صحبت هایی در این زمینه رد و بدل و حرف هایی درباره آبروی فردی صاحب آبرو زده شده و او هم البته تکذیب کرده، کار سختی است. می توان به راحتی این مورد را بررسی و با مدرک و به صورت مستند به مردم نشان داد.

مضمون آیه مبارک هم دقیقا بر تحقیق دلالت می کند تا با عدم آگاهی به دیگران صدمه وارد نشود. عذرخواهی آقای توکلی و پس گرفتن ادعاهایش درباره سید حسین موسویان و ولی الله سیف، کار پسندیده ای است؛ اما آبروهای ریخته را به آنان برنگرداند! آیا در این مورد هم چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا کار به معذرت خواهی کشیده خواهد شد؟ آیا به فرض صحت سخنان طیب نیا، آبروی رفته او با معذرت خواهی برخواهد گشت؟