۰ نفر

دبیر همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت مطرح کرد:

اموال دولت نیازمند مدیریت جامع و بهینه‌سازی است/ مستندسازی بیش از نیمی از اموال دولتی تا به امروز

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۳
کد خبر: 225790
اموال دولت نیازمند مدیریت جامع و بهینه‌سازی است/ مستندسازی بیش از نیمی از اموال دولتی تا به امروز

دبیر همایش مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت اجرای پروژه سامانه جامع اموال و دارایی های دولت را سبب صرف جویی در بودجه عمومی کشور دانست و تصریح کرد:با اجرای این طرح هزاران میلیارد وجوه به حساب خزانه باز می گردد که این مساله ضمن صرفه جویی در بودجه عمومی دولت به افزایش اثربخشی این دارایی ها نیز کمک خواهد کرد تا دولت بتواند از این پتانسیل برای تامین منابع پایدار استفاده کند.

اقتصاد آنلاین- حمیده قاسمی؛ فریدون قربان پور در نشست خبری این همایش گفت: با همراهی و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی اعم از همه وزارت خانه ها،موسسات دولتی و شرکت های وابسته به بخش دولتی پروژه مولد سازی و مدیریت دارایی های فیزیکی طراحی شد.

وی افزود: برای اجرای این پروژه سامانه جامع اموال و دارایی های دولت معروف به سادا طراحی شده که از نیمه دوم سال ۹۴ در دولت یازدهم فاز اول آن آغاز شد.

قربان پور با اشاره به ثبت اموال صورت گرفته خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار رکورد از اموال و دارایی های دولت در این سامانه ثبت شده است که این تقریبا نیمی از اموال دولت است.

وی با ابراز امیدواری در خصوص ثبت بقیه اموال دولت نیز گفت: این اموال با اجرای حسابداری تعهدی و ضمن ارزش گذاری و ثبت، در صورت های مالی همه دستگاه های اجرایی و ترازنامه های وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی ثبت می شود.

دبیر همایش مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت، فاز بعدی اجرای این طرح را ارایه پیشنهاداتی برای بهره برداری بهینه از این اموال عنوان کرد و افزود: برخی از دارایی ها در برخی دستگاه های اجرایی بلوکه شده و در برخی دستگاه های دیگر ابراز نیاز نسبت به آن ها وجود دارد، در فاز بعدی اجرای این طرح برای بهره برداری بهتر و نوع استفاده از این اموال پیشنهاداتی در اختیار دستگاه های دولتی قرار خواهد گرفت که با استفاده از سامانه جامع و مدیریت موثر اطلاعات ثبت شده نسبت به رهاسازی،بهره برداری و تخصیص صحیح و بهینه منابع اقدام شود.

قربان پور اجرای این طرح را سبب صرف جویی در بودجه عمومی کشور دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح هزاران میلیارد وجوه به حساب خزانه باز می گردد که این مساله ضمن صرفه جویی در بودجه عمومی دولت به افزایش اثربخشی این دارایی ها نیز کمک خواهد کرد تا دولت بتواند از این پتانسیل برای تامین منابع پایدار استفاده کند.همچنین بتواند بدهی های تحمیل شده توسط دستگاه های مختلف به خود را پرداخت کند.

وی راه دیگر بهینه سازی استفاده از اموال دولتی پس از ثبت همه اموال در سامانه سادا را فروش برخی اموال عنوان کرد و گفت: دولت در برخی دستگاه ها اموالی را در برای پاسخگویی به نیاز دستگاه ها در اجاره خود در آورده است و در برخی دیگر از دستگاه ها با مازاد اموال روبرو است.اما پس از شناسایی مازاد اموال دستگاه ها و اختصاص بهینه آن ها،چنان چه در اموالی نیاز باشد نسبت به فروش،اجاره،صکوک و سایر موارد اقدام خواهد کرد.

قربان پور ادامه داد: هر دستگاه اجرایی اموالی که در اختیار دارد متعلق به دولت است و آن دستگاه تنها بهره بردار است. برخی دستگاه ها به صورت بخشی عمل می کنند که با اجرای این طرح دولت می تواند برنامه ریزی بهینه برای انضباط مالی خود رقم بزند.

وی درباره نتایج اولیه این طرح ادامه داد: تاکنون با مستندسازی بیش از ۳۵۰ هزار مورد از اموال دولتی در بخش ارزش گذاری بیش از ۷ هزار هزار میلیارد ریال در سیستم خزانه مالی نشسته است.

دبیر همایش مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت از اجرای این طرح همزمان در ۳۱ استان کشور نیز خبر داد و گفت: فاز دیگری که از ابتدا در این طرح انجام شد، بررسی کشورهای موفق در زمینه مدیریت و مستندسازی اموال دولتی بود که از نظر جمعیت و برخی فاکتورهای دیگر با کشور ما سنخیت داشتند،از موفقیت های آن ها الگوبرداری شد و بر این اساس طرح مدیریت اموال دولت طراحی شد که با هماهنگی با سازمان ثبت اموال و املاک کشور در همه وزارت خانه ها،موسسات دولتی و شرکت های دولتی درسراسر کشور در حال اجرا است.

همایش مولد سازی ومدیریت دارایی های دولت روز ۳۰ مهرماه در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.