۰ نفر

رئیس سازمان ملی بهره‌وری خبر داد:

افزایش مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰
کد خبر: 225764
افزایش مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار افزایش داشته است و آن را عاملی برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی جامعه دانست.

رویا طباطبایی یزدی در دومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد گفت: مدیریت منابع انسانی نقش پررنگی در افزایش بهینه نیروی کار دارد. یکی از نکات مهم ارائه مناسب آموزش‌های ضمن خدمت است. متاسفانه این دوره‌ها مطابق علوم جدید نیست. این آموزش‌ها باید به افرادی داده شود که صفر تا پنج سال از عمر کار آنها می‌گذرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، وی ادامه داد: ما باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا نیروی کار بهره‌ور را بسنجیم و از آنان بهره ببریم. همین‌طور لازم است امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب را در اختیار این افراد قرار دهیم. ارتقای سطح اخلاق و روابط سالم کاری یکی از مسائل مهم سازمانی است که باید توسط سازمان‌ها به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری قرار دادن افراد در بهترین جای ممکن و منطبق با توانایی‌شان، آینده‌نگری و مطرح نمودن خلاقیت‌ها، استفاده از نیروی کار خلاق را جزو مسائلی دانست که سازمان‌ها باید به آن توجه کنند.

طباطبایی یزدی گفت: همچنین قرار دادن یک برنامه زمان‌بندی برای نیروی کار و استفاده از افراد بر حسب توانایی‌هایشان یکی دیگر از مسائل مهم هستند. کار نباید یکنواخت شود و سلامت روحی و روانی از مسائلی است که باید روسای سازمان مدنظر قرار دهند.

وی مهمترین مساله را انتخاب شایسته‌ترین فرد برای کار بیان کرد و گفت: ما نیاز داریم اصلاحات از پایه یعنی مدارس آغاز شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری بیان کرد: مسائل فرهنگی کشوری مثل ایران بسیار متفاوت است و ما نمی‌توانیم راه‌حل‌های کشورهای دیگر را مدنظر قرار دهیم. ما فقط می‌توانیم از آنها به عنوان یک منبع نظری استفاده کنیم.

طباطبایی یزدی در رابطه با نرخ مشارکت اقتصادی، گفت: خوشبختانه نرخ مشارکت زنان افزایش چشمگیری داشته است و توانسته نرخ مشارکت اقتصادی جامعه را بالا ببرد. نرخ مشارکت زنان از 14.5 درصد در سال 1388 به 16.4 درصد افزایش یافته که این امر از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها حاصل شده است. این افراد با سرعت زیادی وارد بازار کار شده‌اند.

وی در رابطه با نرخ بیکاری، اظهار کرد: سال‌هایی بوده است که نرخ بیکاری 10 درصد ثبت شده است. در استان‌های مختلف نرخ بیکاری متفاوت است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نرخ بیکاری بالای 20 درصد دارند و کرمان، مرکزی، سمنان و همدان کمترین نرخ بیکاری را دارند. نرخ بیکاری تعداد بیکاران را به کل جمعیت فعال نشان می‌دهد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری درباره نرخ بهره‌وری، گفت: این نرخ باید در دوره‌های طولانی مدت یعنی 10 تا 20 ساله سنجیده شود.

وی در پایان افزود: با اینکه بخش نفت و گاز بیشترین لطمه را از تحریم‌ها دیده بودند اما راه افزایش را پیش گرفته‌اند و بیشترین بهره‌وری متعلق به بخش نفت و گاز و بعد از آن کشاورزی بوده است.