۰ نفر

بر اساس مذاکرات به عمل آمده صورت گرفت

تمایل جدی ایران و تانزانیا به توسعه روابط اقتصادی/ برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک اقتصادی به توسعه کمک می‌کند

۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۱
کد خبر: 224577
تمایل جدی ایران و تانزانیا به توسعه روابط اقتصادی/ برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک اقتصادی به توسعه کمک می‌کند

مسعود کرباسیان پس از دیدار آگوستین ماهیکا وزیر امور خارجه تانزانیا با اشاره به اینکه دو کشور علاقه مند به توسعه روابط هستند ، گفت : برگزاری اجلاس کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور به توسعه مناسبات کمک می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت : تانزانیا تمایل دارد اراضی غنی کشاورزی خود را تا ۹۰ سال اجاره دهد که این موضوع نیز زمینه های همکاری را توسعه می دهد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا وسیما،بنابر این گزارش وزیر امور خارجه تانزانیا هم گفت : درباره همکاری های دو کشور به تفاهم رسیدیم.

آگوستین ماهیکا پس از دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی ، با تشکر از دولت و ملت ایران که همواره به یاری کشور آفریقایی تانزانیا شتافتند ، گفت : جمهوری اسلامی ایران دوست خوب تانزانیا محسوب می شود.

بر اساس مذاکرات به عمل آمده در این دیدار و در صورت توافق نهایی، زمینه توسعه همکاری های دو کشور از طریق صدور خدمات فنی مهندسی و صدور کالاهای صنعتی ایران به تانزانیا فراهم می آید.

 از پیش نیازهای توسعه روابط دو کشور ایران و تانزانیا حل مسایل مربوط به وام 78 میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.

 در دیدار امروز، بازپرداخت "اصل" وام پرداختی، مورد بحث دو کشور قرار گرفته است.

 از آنجا که کشورهایی چون تانزانیا جزو کشورهای بدهکار تلقی می شوند، صندوق بین المللی پول به کشورهای طلبکار توصیه کرده که وام ها را ببخشند و کشورهای oecd  هم وام های خود را بخشیده اند ولی برای ما این امر میسر نیست و حداقل باید اصل وام خودمان را که در سال های پیشین پرداخت شده را پس  بگیریم.

خوشبختانه امروز در خصوص تعیین یک جدول زمان بندی برای بازپرداخت طلب ایران با طرف تانزانیایی به توافق رسیدیم و امیدواریم در هفته های آتی، هماهنگی نهایی در این خصوص به عمل آید.

 این امر مقدمه خوبی برای همکاری های بعدی است، خوشبختانه به همت وزارت جهاد کشاورزی، زمینه کشت فرا سرزمینی در تانزانیا در زمین های اجاره ای 90 ساله فراهم شده که این گونه همکاری ها قابل توسعه است.

"آگوستین ماهیتا" وزیر امور خارجه تانزانیا نیز طی سخنانی در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر علاقه و عزم جدی مسئولان کشور متبوع خود برای توسعه همکاری ها با ایران، از کمک ها و توجه و مساعدت جمهوری اسلامی نسبت به رفع مشکلات این کشور و صرف نظر از سود وام پراختی، قدردانی کرد.