۰ نفر

فاصله زیاد پارک‌های علمی- فناوری با بخش‌خصوصی

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵
کد خبر: 224291
فاصله زیاد پارک‌های علمی- فناوری با بخش‌خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از مدیریت دولتی حاکم بر مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری در کشور گفت: این مراکز فاصله زیادی با بخش خصوصی گرفته‌اند.

غلامحسین شافعی امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در بخش تولید نیازمند رفع عقب‌ماندگی خود و بهره‌گیری از دانش و فناوریهای روز دنیا هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر استفاده از دانش‌های نوین تاکید و توصیه دارند یکی از راهکارهای جدی توسعه اقتصادی کشورمان همان استفاده و بکارگیری فناوری در اقتصاد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سالهای قبل به دلیل قطع ارتباط با کشورهای پیشرفته تحت تاثیر تحریم‌ها شکافی مشخص از نظر فناوری میان ایران و سایر کشورها بویژه در بخش صنعت ایجاد شد که در نتیجه آن از دنیای رقابتی فاصله گرفته‌ایم و کالای ایرانی با کیفیت و قیمتی مناسب تولید نمی‌شود.

شافعی اضافه کرد: در زمینه کشاورزی نیز با توجه به مشکلات بحران آب هنوز نتوانسته‌ایم به طور مناسبی از شیوه‌های نوین و علمی برای رفع مشکل آبیاری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه محیط زیست نیز استفاده و بهره‌گیری از فناوریهای نوین موجب توسعه اقتصاد سبز می‌شود که اکنون نقایص فراوانی در این ارتباط داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان با بیان اینکه در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد مدیریت دولتی حکمفرماست  خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس جمهورگفت: این مراکز فاصله زیادی با بخش خصوصی گرفته‌اند که برای رفع آن باید اقدام کرد.

شافعی همچنین خواستار تدوین نقشه راهی جامع بلند مدت برای رفع مشکلات فکری و معنوی در کشور شد.

کسب و کارهای نوین نیاز به مراقبت‌های نوین نیز دارند

در ادامه این مراسم، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز اظهار کرد: کانون‌های هماهنگی دانش با صنعت و بازار در درون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.

وی افزود: در کشور ما مشکل تامین چه از بابت منابع انسانی و چه منابع مالی وجود ندارد بلکه چالش اصلی ما در این زمینه زنجیره‌های بین بخش‌هاست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مشکل اصلی در کشور پیوندهاست. پیوند میان دولت و بخش خصوصی و دانش و صنعت و بازار که به درستی شکل نگرفته و مشاهده نمی‌شود.

زرگران با تاکید بر اینکه بیشترین تلاشها باید برای تقویت این زنجیره‌ها صورت گیرد گفت: افراد نخبه و تحصیل‌کرده در بالاترین رده‌های اتاق بازرگانی ایران مشغول به فعالیت هستند که این امر نوید پیگیری پیاده‌سازی نقطه‌نظرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد بیشتر دولت به بخش خصوصی گفت: روند ادغام واگذاریها به بخش خصوصی باید سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در پایان صحبت‌های خود پیشنهاد ایجاد حوزه‌ای برای حمایت از کسب و کارهای نوین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را داد و گفت که کسب و کارهای نوین نیاز به مراقبت هم دارند.