۰ نفر

فاینانس‌هایی که دولت جذب می‌کند ۴۰درصد هزینه دارد

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۳۶
کد خبر: 219577
فاینانس‌هایی که دولت جذب می‌کند ۴۰درصد هزینه دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: به فاینانس هایی که دولت در حال جذب آنهاست، هزینه ۳۵ تا ۴۰ درصدی اختصاص می یابد و این منابع اقتصادی و به صرفه نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداوسیما، محمدرضا بیگدلی در گفتویژه خبری شبکه دو سیما افزود: فاینانس ها فقط خط اعتباری هستند که در کنار منابع داخلی امکان ارائه تسهیلات به بخش خصوصی را فراهم می کنند اما اکنون منابع داخلی وجود ندارد و فایناس ها نیز کارایی نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصاد افزود: بروکراسی پیچیده ای برای دریافت منابع فاینانس وجود دارد و دریافت آنها برای بخش خصوصی حدود یکسال و نیم زمان می برد.

بیگدلی گفت: فاینانس های خارجی خط اعتباری آن کشورها برای خرید ماشین آلات و کمک به صادراتشان است.

این کارشناس اقتصاد افزود: فاینانس ورود پول به کشور نیست و این معاملات مربوط به ۱۵ سال پیش و اکنون به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: استقراض از کشورهای دیگر شاخص های مالی را پایین می آورد و در صورت ناتوانی بخش خصوصی دولت باید این بدهی ها را بپردازد.

بیگدلی افزود: در طرح های دولتی کارها با توجیحات اجتماعی انجام و به زمینه های اقتصادی آن کمتر توجه می شود.

این کارشناس اقتصاد گفت: این موضوع موجب بزرگتر شدن دولت خواهد شد.

وی افزود: هیچ برنامه ریزی مناسبی برای خطوط اعتباری خارجی و فاینانس های که تاکنون قرارداد آن بسته شده است وجود ندارد و دولت در شرکت داری خود مانده است و چگونه می خواهد این بدهی ها را بپردازد.

بیگدلی افزود: شرایط دریافت فاینانس فقط از مسیر دولتی است و دولت همانگونه که در قرارداد ها آمده متعهد به پرداخت آنهاست .

این کارشناس اقتصاد گفت: در صورتی که بانک هانتوانند بدهی خود را پرداخت کنند دولت باید آن را بپرازد و اگر از آن سرباز زند اموال دولت از جمله نفتکش ها به وسیله کشوری که خطوط اعتباری برای ما باز کرده است توقیف می شود.

وی افزود: بخش دولتی مقدار قابل توجهی از فاینانس ها را استفاده خواهد کرد اما فرآیند دریافت آن برای بخش خصوصی دست کم یکسال و نیم زمان می برد.