۰ نفر

تهرانی‌ها عصبی‌ترند اما امیدشان به آینده بیشتر است

تورم، مسکن و شغل ۳عامل مهم اقتصادی استرس در ایران

۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۵۸
کد خبر: 219316
تورم، مسکن و شغل ۳عامل مهم اقتصادی استرس در ایران

تورم ، مسکن، شغل و مشکل ازدواج موثرترین عوامل اقتصادی فشار روانی بر مردم ایران است در حالی که بر طبق قانون اساسی فراهم کردن این موارد برعهده دولت هاست.

به علاوه ترس از کلاهبرداری ،مشکلات اداری و تغییرات قوانین و مقررات جاری نیز از عوامل موثر استرس زا است که همه این عوامل بدون شک بر محیط کسب و کار، بهره وری و کارایی افرادو توسعه و پیشرفت اقتصای موثرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اقتصاد سیاسی، به ‌رغم تاثیرعوامل «زیست‌شناختی» و «ژنتیکی» بر بروز استرس، مسایل اقتصادی درکنار مسائل «محیطی و اجتماعی» نقش موثری در ایجاد استرس برای شهروندان ایرانی دارد.اما تهرانی ها نه فقط در ایران استرس بیشتری را نسبت به سایر هم وطنان تحمل می کنند بلکه بر اساس یک تحقیق جهانی تهران جزو شش کشور پر استرس جهان است و تنهاساکنان 5 شهر بغداد، کابل، لاگوس، داکارو قاهر بیشتر از تهرانی ها استرس را تحمل می کنند .

05

تورم مهمترین عامل استرس‌زای ایرانیان

همچنین بر طبق یک تحقیق که به سفارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری که توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران در سه حیطه کل کشور، کل کشور منهای استان تهران و استان تهران اجرا شده ، تورم بیشترین استرس را به ایرانی ها تحمیل می کند و عوامل دیگری مانند مسکن و مصائب ازدواج در رده های بعدی قرار دارند.

عوامل اقتصادی در چارچوب سیاستگذاری دولت ها قابلیت کاهش دارند کما این که کاهش دولت یازدهم موفق شده است تورم را به طرز چشمگیری کاهش دهد اما با توجه به وضعیت اقتصادی و ناتوانی درترمیم کاهش قدرت خرید شهروندان به خصوص مشکلات موجود در بنگاه های خرد و افزایش تعداد متقاضیان کار ،با احتمال بالا اعداد این پژوهش افزایش یافته و استرس جامع در حوزه های مذکور بیشتر شده است.

بر اساس یافته های طرح «بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد فشار روانی در بین مردم ایران» در حوزه مسائل اقتصادی «تورم و هزینه‌های بالای زندگی» با میانگین 4.35 از 5 و پس از آن «گرانی اجاره مسکن» با میانگین 4.06 از 5 موثرترین عوامل ایجاد فشار روانی بر مردم ایران است.

طبق این پژوهش میدانی که در سال 92 اجرا شده اما به تازگی بر روی سایت مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری قرار داده شده است ، نگرانی در مورد پیدا کردن شغل مناسب و مصائب ازدواج با میانگین 3.9 از 5 بعد از دو عامل فوق بیشترین فشار روانی را برایرانی ها وارد می کند .

بدهی نیز در دسته بندی انجام شده که به حوزه اقتصادی مرتبط است با میانگین 3.7 در کل کشور و3.81 در تهران از مجموع 5 بر جامعه و به خصوص تهرانی ها استرس وارد می کند .

همچنین موثرترین عامل ایجاد فشار روانی در حوزه مسائل مربوط به احساس امنیت در جامعه، «ترس از کلاهبرداری» با میانگین 3.54 از 5 است این رقم در تهران بسیار بالاتر بوده میانگین آن 4 از 5 است.ترس از سرقت ویااخاذی نیز برای تهرانی 4 از امیتاز کل 5 است . اما در کل کشور این عدد 3.4 است .

به علاوه موثرترین عامل ایجاد فشار روانی در حوزه مسایل مربوط به شغل و محل کار، « پیداکردن شغل مناسب» با میانگین 3.9 از 5 است.نبود امنیت شغلی و نامساعد بودن روابط اجتماعی کار نیز به ترتتیب اعداد3.55و3.3 را نشان می دهد .

طبق ادعای مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وضع امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت کار نامطلوب است وبالای ۹۰درصد از قراردادهای کارگران موقت یک‌ماهه، دوماه و سه‌ماهه است. خدایی عضو شورای عالی کار نیز در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه امنیت شغلی پاشنه آشیل و دغدغه اصلی جامعه کارگری است، گفته بود: در دهه 70 شاهد ظهور عناوینی تحت عنوان مشاغل نیمه‌وقت بعضاً با قرارداد پاره‌وقت بودیم تا جایی که امسال بیش از 95 درصد قراردادها به‌صورت پاره‌وقت تنظیم می‌شود و همین امر بر کیفیت کار کارگران و استرس وارد بر جامعه تأثیر منفی گذاشته است.

در گزارش مذکور مهم ‌ترین عوامل موثر بر فشار روانی بر شهروندان ایرانی در شش دسته محیطی و اجتماعی تقسیم‌بندی شده است.که به عنوان نمونه مشکلات اداری با میانگین 3.75 از 5 در حوزه مسایل مربوط به معضلات و نابسامانی ها در جامعه است و یا تغییر قوانین ومقررات جاری نیز به عنوان مولفه استرس زا در این حوزه با امتیاز 3.5 از 5 ارزیابی شده است .

همچنین ترافیک و شلوغی، آلودگی صوتی وآلودگی هوا نیز برای تهرانی ها به ترتیب با اعداد 3.95،3.92 و3.83 از امتیاز کل 5 جزوعوامل استرس زای ساکنان شهر تهران به شمار می رود که نسبت به کل کشورتفاوت معناداری دارد. این اعداد برای کل کشور به ترتیب 3.16،3.22 و3.15 است.

فشار روانی درتهران بیشتراست

به عبارت بهتر در نتایج طرح مذکور شهروندان تهرانی در همه مقولات به جز در یکی از موارد( نا امیدی نسبت به آینده ) به صورت معناداری بیشتر تحت تاثیر عوامل مولد فشارروانی هستند و این به معنای بالا بودن استرس و فشارروانی در میان شهروندان تهرانی است. به این ترتیب می توان دریافت که چرا به رغم وجود مشکلات و استرس زیاد تهرانی ها باز هم سایر ایرانی ها تمایل به مهاجرت و زندگی در تهران هستند.

بر طبق قانون اساسی و وظایف حاکمیتی ،دولت ‌ها موظفند تا با برنامه ریزی و اصلاح ساختارها وتاثیر گذاری بر عوامل محیطی و اجتماعی نقش پررنگی در آرامش روانی شهروندان ایفا کنند که آمارهای مذکور نشان از ضعف عملکرد دولت ها در شکل گیری این آمارها دارد.

 اگر استرس درمان نشود می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی از قبیل: پرفشاری خون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت گردد.